|
|
|
|---|---|
| Gott folk, har en liten fundering över airbag och undrar om ni har några "upplevelser" av dessa? Hur har de funkat vid krock? Har nån blivit skadad AV den snarare än skyddad vid nåt tillfälle? Jag har ju airbag i bilen, men man vet ju inte så mycket mer än att den finns där och aktiveras vid nödvändigt tillfälle... | |
|
jag har krockat 2 gånger ganska hårt o dom har aldrig utlöst!!!!!!! Kolla gärna |
|
| Hur är "ganska hårt?" Vad hände med bilen i övrigt? | |
|
Kudden räddade mitt liv i min Golv IV GTI V5a! Frontalkrokade med en Land Rover Defender...han höll ca 50, jag ca 70! Nä, det var inte mycket kvar av Golfen, men gick där ifrån oskadd! Makalöst säker bil! |
|
|
skrot bägge gångerna! volta den ena gången flera varv. den andra gången vart blien smälld lite överallt! |
|
FredricF |
svenne540: Kan det ha varit så att smällen/smällarna inte var tillräckligt stark för att utlösa krocksensorn? Sensorn kanske är i huvudsak känslig för smällar rak framifrån så om bilen rullar eller blir påkörd från sidan löser den inte ut. Förklaringen att krocksensorn eller airbagen inte skulle fungera på en gammal bil är naturligtvis inte utesluten men såna där grejor brukar vara rätt robusta. Fast katten vet om inte jag personligen i alla fall föredrar en krocksensor som inte spränger sönder ratten åt en utan en j-vlit bra anledning. ;-) /Fredric |
|
FrämreKudde(ar) brukar utlösas vid kollission inom en 30 graders radie framifrån... |
|
| Man kan krocka rejält hårt utan att airbagen utlöses. Det är bara kollision i från vissa vinklar med viss kraft som airbagen ska utlösas. För det finns alltid risk att skada sig om bagen löser ut vid fel tillfälle. | |
|
Jo självklart krävs det en ganska rejäl 'impact'! Det räcker inte att man råkar köra på garage väggen direkt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.