AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.044

signalanordning ur funktion

bi
59
bibi
523iA touring -98
Fortfarande utan svar angående var relät till signalanordningen sitter, ingen som vet? Fick 2:a på besiktningen....
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
På många bilar brukar det inte finnat nåt relä men hur var det med BMW???
Kollat säkring? Du kan testa tutan o se/höra om den funkar...

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
säkring nr5-7-21
kolla dom

bi
59
bibi
523iA touring -98
Relät är K2-K555 vet jag o har kollat säkring nr 3 som sägs höra dit enl. instruktionsboken, men icke sa nicke.
bi
59
bibi
523iA touring -98
Har även plockat loss själva tutan o den fungerar men inte när den är där den ska.
Säkring 3 (15A) matar signalhornen, säkring 38 (5A) styr reläet till dessa. Hörs ett svagt klick från reläet om du trycket in brytaren på ratten? Om inte så lutar det åt den s.k.klockfjädern under rattcentrum som förbinder den rörliga delen på ratten med den fasta rattstammen. Är du osäker på byte osv så lämna bort till verkstad, samma överföring betjänar även airbag osv.

FP
bi
59
bibi
523iA touring -98
Skall kolla detta genast. Tackar för svar!
bi
59
bibi
523iA touring -98
Felet kan faktiskt ligga i rattcentrum, för säkring 38 styr även andra delar som fungerar. Hade man vetat exakt var relät ligger så hade man ju kunnat mäta sig fram åt bägge håll för att se funktionen mellan tex tuta och relä samt från relä till ratten. Nya tag imorgon.
Troligen sitter det alldeles i närheten av rattstammen på vänstersidan osv.
Men du behöver inte söka, om det inte hörst ett tydligt klick när du sakta trycker in och släpper signalknappen så ligger felet ganska säkert i ratten som jag skrev ovan. Stäng dörrarna, slå på tändningen utan att starta, stäng ner fläkt och stereo osv så skall reläet höras när man trycker.

FP
bi
59
bibi
523iA touring -98
Tack igen Folke! Bra tips!
bi
59
bibi
523iA touring -98
Ja jäklar för bilar...det klickade allt i relät.Lossade ratten. Grävde fram säkringar/relä under mattan/tröskeln på passagerar sidan vilket inte var det enklaste ställe. Lossade allt i och ur handskfacket, där sitter en jäkla massa sladdar o säkringar. Hittade även ett relä under ratten till vänster och allt plockades loss runt ratten m.m. Fick inte fram någon ström till tutans rattdel även om ström fanns i säkringarna F3 och 38. Mätte både hit och dit o till slut pillades det lite på säkring nr 3 igen o kabeln trycktes ner lite extra där samt att säkringen byttes för säkerhets skull. O har man sett på fan så fungerade signalanordningen helt plötsligt. Vad felet var kan man undra över, lite retfullt att inte veta exakt..Tur man har en händig man men lite tålamod och som är lite händig. Men ratten sitter på sin plats med fungerande tuta just nu o resten plockas på plats imorgondag.
OK. ratten hade du inte behövt lossa om reläet svarade på tryckningarna. Säkringarna under mattan vid passagerarstolen är av typ huvud och fördelningssäkringar, de löser normalt aldrig ut utom vid krock osv med bilen. Det sitter alltid mindre säkringar osv efter dessa.
Det verkar trots allt som något var löst osv runt kalage och säkring 3 eftersom du inte fick fram huvudmatning till reläet och vidare ut till signalhornet.

FP
bi
59
bibi
523iA touring -98
Så sant så, säkert glapp någonstans men hoppas att det fungerar. Nästa gång behöver man ju inte plocka loss halva bilen iaf utan vet var man ska kolla, om det nu blir någon nästa gång. Får hoppas att den fungerar hädanefter. Inte för att jag använder mig av signalen så ofta precis, är mer än bra att ha grej. När jag tänker efter kan man ju faktiskt tuta efter fina pojkar nu ;) Extra tut till dig Folke som tack för hjälpen, du verkar vara seriös och delar med dig av dina kunskaper.
Tut från bibi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.