|
|
|
|---|---|
|
Någon som haft problem med trötta motorhuvsdämpare, de som håller huven uppe när man öppnar den? Finns det något knep att få de att funka som de ska igen? Någon som har erfarenhet om vad det kan kosta att fixa? /j | |
|
Har du kollat på RealOEM? Länk Jag brukar kolla där för ungefär prisindikation, innan jag ringer ÅF. Är själv lite sugen på att byta, men det ligger tyvärr inte så högt upp på prio-listan. Det är samma med bakluckans gasdämpare - byts när de byts typ. Är dina skadade eller bara dåliga? De mister ju sin spänst över tid, slits som allt annat. Vet dock inte om det går att reparera dem på nåt sätt?!? /J ______ Joel - Länk |
|
|
De är inte skadade, de är bara dåliga skulle jag tro. Trots allt en tio år gammal bil. Baklucka däremot, den har en snabbare resning än en pubertetskille. Kollade nu. $35 dollar/st för gasdämpare. Inte särskilt blodigt. Men det känns som att man borde kunna fixa dem själv på något sätt! Ingen som vet? Ligger inte särskilt högt på min prio heller, det är mest en grej man bara stör sig på. Även när huven är nere. Tack för ditt svar! /j |
|
|
Hej! Jag vet...de är som sagt var gasdämpare fyllda med en gas med tiden så släpper den sin spänst. På dämparen kan du läsa ut vilket Nm tal det är på. Är utrikta en varning försök inte öppna eller på något annat sätt göra intrång i dämparen det förenat med livsfara, det är enorm kraft i en dämpare, de i huven är omöjliga att trycka ihop med bara händerna kanske även de i bagageluckan. ELFA samt Biltema säljer gasdämpare läs av Nm talet samt mät längd osv. ELFA har flera olika "ändar" att gänga dit. Hittar du där är säkert priset lägre en original, annars bara bita i det sura äpplet köp original..är nog det bästa i slutänden ändå. Hoppas ni fått lite tips. Mvh Kent. |
|
|
Det finns bilder och info på nätet ang byte. Ögnade igenom nån hemma-guide, eller om det var på www.unofficialbmw.com eller www.mz3.net Stod nåt om att markera utgångsläget/längd vid byte... Är nog bäst o kolla upp eftersom det är som Kent skriver - grymma newton i dem! :-) G'luck! ______ Joel - Länk |
|
|
Tack för era svar! Jag tror jag lämnar över detta arbete till en kunnig. |
|
|
Jag har bytt dämpare på bakluckan. Kostade typ 400 för två dämpare på BMW. De levererades utfällda så det var bara att ta i lite grann när de skulle sättas dit, jag blev faktiskt lite svettig, specialverktyg behövs inte, räcker med handkraft. Kan inte tänka mig att huvdämparna är dyrare. Är det inte lite onödigt jobb att hålla på att mäta, kolla fästen osv, köp orginal direkt! =) /// Viktor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.