|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Autopower medlemmar! Mitt första inlägg på autopower och det handlar om en bmw 740 ia -94 en e38. Efter kickdown vill han inte gå i sista växel alls. Varvmetaren ligger länge på 5-6000 varv men det händer ingenting. Annars växlar bilen mjukt och finnt (förutom de första sekunderna när den är kall). Vad kan det vara? Ratten sitter lite snett, undrar om hjulinställning kan hjälpa. Sedan har jag upptäckt att den förra ägare har lagt en volvo batteri, kan detta spela någon roll? Tackar för all hjälp och information. | |
|
Välkommen in i bmw-stugan. Hastigheten på de båda framhjulen får inte skilja för mkt när bilen går rakt fram annars tror lådans styrbox att bilen svänger och vill därför inte växla upp. Kolla däckstryck, ojämnt slitage kan vara ett första steg i felsök. Att ratten sitter snett gör inget men om bilen drar mkt åt ett håll bör du kolla. Hjälper inte det får du höra av dig igen. Man får då gå vidare med att ge sig på en översyn av lådans olja, el och felkoder från tex ABS givare. batteriet spelar sannolikt ingen roll så länge lådan inte går i failsafe. molle |
|
| Hade samma problem mad farsans 530 som inte ville växla upp efte kick down det visade sig vara för lite olja i automaten efter på fyllning gick den som en klocka igen den växla också mjukt och fint om man inte gjorde kick down så kolla oljan i första hand mvh | |
|
Tusen tack till Molle och Åströmarn för era inlägg. Det känns bra att få respons. Det låter som att man bör börja med att kolla oljan i lådan och däcktrycket. Det är lite pinsamt men jag har ingen tidigare efarenhet av bilar med automat, vilket gör att jag inte ens vet hur man kollar olja i automaten. Jag fick en tid hos BMW för felsökning (kostnad ca 1000:-) men jag undrar om jag ska be dem kolla bara oljan i lådan istället, eller fixar man det själv. Hur gör man? Finns det någon länk med beskrivning? Tacksam för alla svar. Mvh Omerigo |
|
| Har exakt samma på min lilla 730-94, glöm inte å uppdatera denna länken med en redogörelse för vad som häde sedan.=O) | |
|
Är de 5:e steget som dröjer efter kick-down? Isf normalt, så har de varit bägge 2 st 750i E38 jag har haft, samt 3-4 andra 740/750 jag provat. Detta för att bilen skall vara "beredd" och slippa växla ner 2 steg vid nästa kick-down. Kör man lugnt med jäm gaspådrag går 5an i, men de kan dröja kanske 10-20 sekunder BMW CS #5139 |
|
|
oljan är jobbigare att kolla än däckens tryck/slitage så ta däcken och ev inställningen först och oljan och ABS givare m felkoder i andra hand. som sagts ovan av J.L. några sekunders fördröjning är normalt innan uppväxling eftersom den ligger kvar på sportprogram ett tag efter kickdown. molle |
|
|
Tack för tipset Molle och L.J. Jag börjar med att kolla däcken. Jag hoppas verkligen att ni har rätt och att det är ganska normalt. En kille som äger en 540 -93 (med en renoverad automatlåda, plastkulor bland annat) provkörde min bil och han tyckte definitivt att låda är på gång att ge sig eftersom den växlade inte upp hela vägen efter kick-down. Han verkade vara helt säker på sin sak. Han sa att det antagligen är plastkulor som behöver bytas eller att lådan är i behov av annan renovering. Han skrämde mig ganska rejält. Kan det finnas någon sanning i det han sa? Mvh Omerigo |
|
| Kolla som sagt däck tryck och oljan innan nån förstå sig påare säjer att din låda ska rasa | |
| Kan stämma att oljenivån e låg, problemet finns ju bara på kall olja, oljan utvidgar ju ganska mycket när den nått drifttemperatur samt att de flesta automatlådor jag haft att göra med börjar strula når tempen e uppe inte när den är låg. | |
|
gotis: nu blev det bakvänt eller? :) var det inte så att problemet fanns även på varm låda? vi hoppas att någon inte gör kickdown på kall låda... omerigo: oroa dig inte för plastkulorna. Dom symptomen är att lådan slirar på ettan och backen. Dina problem rör ju bara växlingspunkterna, dvs NÄR lådan ska växla, vilket är en helt annan sak. Hör av dig igen om däckstrycket var ok, däckslitaget jämnt och inte bilen drar mkt åt något håll så får vi gå vidare med oljenivå och felkoder. Om du är ovan är det smidigt att kolla oljenivån hos bmw samtidigt som dom tar felkoderna. Man måste mäta tempen på oljan när nivån mäts och det gör BMW med samma instrument som dom kollar felkoderna med. Två flugor i en smäll alltså. molle |
|
|
Kolla oljan på dessa lådor är dessvärre ett litet elände då oljesticka saknas och lådan ska vara lagom varm mm. Läs mekartipset om plastkulebytet så får du ser hur man gör med oljenivån också. Jag kan fortfarande känna det röda guldet rinna längs armarna efter denna operation. För övrigt så rekommenderar jag alla automat ägare att byta oljan+filter ibland även om bmw inte tycker de behövs. Inte billigt men bra för lådan. //Magnus |
|
| Ok, gått ett tag sen sista inlägget, finns det någon ny info om detta? | |
| Hej Gotis, saken är att jag tog de goda råd och åkte till närmaste macken och kollade lufttrycket. Det visade sig att vänster fram låg på 1,5 och alla andra däck låg på ca 2,5. Jag fyllde på däcken och provkörde direkt med en kick-dawn och jag kunde knappt tro mina ögon när lådan växlade upp hela vägen utan minsta problem. Ingen var gladare än mig, och jag tänkte lägga en inlägg med att det fixade sig. Men, jag parkerade bilen några timmar och när jag provade kick-down så var det samma sak som förut (ville inte växla upp). Då fick man lite avsmak från bilen. Det visade sig att däcken släpper lite luft hela tiden, och jag åker inte med den. Så just nu är jag ute efter sommardäck (fick inte med när jag köpte bilen) och sedan tänkte jag testa om det var däcken det hände på eller något annat. Därför återkom jag inte på ett tag. Jag fick veta från BMW att nuvarande däck har fel dimension också (22-45-17). Rätt dimension skall vara 235-55-17, så att även deta kan vara en orsak till växlingarna. Hoppas du är nöjd med svaret, jag återkommer igen när jag provat med andra däck. | |
|
Många tack! av någon anledning fastnade jag för "oljelinjen" ska genast kolla mina däcktryck. =O) |
|
|
Jag skulle önska att problemet var så enkelt att det är däcken det är fel på men som föregående ägare till denna bil så tror jag inte det eftersom jag körde bilen med just dessa vinterdäck i 2 säsonger. Under sommare 2006 satt det ett par 19" på. Eller kan det vara så att en bil kan bli sur med tiden om man kör med fel däckdimmension?? Hoppas det löser sig för dig på bästa enklaste billigaste sätt Omerigo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.