|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! E32 är ju känd för att via värmeventilerna tömma batteriet p g a ström ligger på värmeventilen(erna) när bilen är avstängd som ett följdfel av ett fel i IHKA-modulen. Sannolikt gäller detta även E34. Bl a har jag haft det felet för något år sedan varvid man varje gång inför natten fick rycka kontakten till värmeventilerna. Hur kul är sådant på en skala 1-10?? Har nu mekat IHKA och det visar sig enligt kopplingsschema att om man ställer vä värmevred på max-värme-läget så bryts strömmen till v.ventilerna. Detta är ett säkerhetsläge för värmeanläggningen typ limp-home för motorn för att säkerställa att när "värme"datorerna krånglar så slipper tårna frysa eftersom strömlösa värmeventiler släpper på full värme. Normalt ligger det på + via det vä vredet samt så klipper modulen in med minus så ventilerna drar allt efter vad tempsensorn kräver. Således för att säkerställa att inte batteriet drar ur ... ställ alltid vä värmevred på max värme varvid övriga vred kan stå hittan som dattan. När jag skall iväg med min V12:a är det litet som på helikopterdiv. inför start: - öppna handskfack i läge 1 och checka av oljetemp och vattentemp - vrid nyckel till läge II och ge akt på EML-funktionen - starta ... lyssna så alla tolv gått igång och går stadigt - dra på vä värmevred på önskad temp - slå ur ASC - ställ lådan i S3 ... MVH /// Paap R |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Paap: Ett dylikt tips skall i vår när familjens 2 M70 E32 pjäser tas i drigt undersökas! Det låter som en mycket rimlig och möjlig förklaring till fenomenet med tomma batterier ideligen. Ett mycket bra tips! Tack :) |
|
Min e34 drar också tjuvström via ihka modulen. luskat ut detsamma som dig paap och ställer även jag värmereglaget på max värme då jag lämnar bilen... Har testat med 3 olika ihka moduler men fortfarande samma visa...har dock tröttnat och glömmer aldrig att vrida reglaget och har även en ctek inkopplad via kupevärmaruttaget... Mvh Andreas |
|
Paap Reeder |
... min ctek orkar inte tända "full"-indikeringen om jag inte har värmevredet på max. Min drar ur batteriet med bara ena ventilen. Skall mäta vad en ventil drar men gissar kanske 3-400 mA. Det måste enligt kopplingsschemat vara modulen som kopplar på minus till ventilerna som fallerar. Intressant det där du säger att du provat med flera moduler men att den ändå drar ur batt. MVH /// Paap R |
|
Paap: tack för tipset om ihka. Sen hängde jag inte med på varför handskfacket öppnas vid take off? molle |
|
Paap Reeder |
...jag har min spec. tempmätare monterad där. MVH /// Paap R |
|
Tror att det var precis som du säger ca 3-400mA jag har som tjuvström, men det är mätt från batteriet... Finns det nånting i själva klimapanelen som kan vara orsaken tror du? Iom att jag testat med 3 olika moduler så borde inte felet vara i den/dom men det kan ju vara nånting som knäcker dom så fort man kopplar in dom...? Hur får man bort klimapanelen förresten? Mvh Andreas |
|
Paap Reeder |
Jag bänder med en Mora-puuko på vä sida ... så snäpper den ur. Jag köpte en IHKA-modul på ebay för 2 euro + 9 euro för frakt till E34 ... och naturligtvis passade inte de 4 kontakterna. Kan vara ngn årsm.skillnad eller dyligt. På min så var effektsteget mycket missfärgat av värme så jag "lödde om" effektsteget från den köpta som såg fin ut till min. På den köpta noterade jag att andra delar på det kortet var missfärgade av värme. Slutsat: ??? tydligen är korten "hårt ansatta" på olika sätt. MVH /// Paap R |
|
Vä värmevred på max noterat i "hårdisken" tack o bock. Mvh/Micke |
|
|
Ok ska ta en kik i klimakontrollen då... har kikat och varit och lött i en av mina jag med dock helt utan framgång,precis samma här många komponenter som gått varma. kan det kanske bli varmgång i den om ventilerna kärvar lite? Har iaf kontrollerat mina och dom gick lätt och såg fina ut inv. priset lät ju inte direkt saftigt för den du köpte iaf men antar att du menar 20 euro? jag gav 400kr st för mina... har tittat hur den ser ut i 7an och den ser annorlunda ut iaf utifrån, finns väl ett antal olika skulle jag tro beroende på antal själl osv... på 7an hade iaf en kontakt hoppat hur vilket var en trevlig överaskning för plötsligt började luften flöda även på förarsidan:) Mvh Andreas |
|
Paap Reeder |
Andreas! ... det var 1,9 Euro ty ingen annan tok i hela europa bjöd på den. MVH /// Paap R |
|
ojdå synd att den inte passade då... Mvh Andreas |
|
Paap Reeder |
Mätte idag upp mina ventiler i samband med att jag monterade nya BMW-original "kolvpackningar" á 650:-/st i dom. De gamla drog 985 mA och de nya drog 920mA. D v s 1850 mA om båda "ligger på". Sedan kommer larmets sleep-mode som drog 30 mA i mitt fall. Således: antingen ligger det på ca 1 eller i värsta fall 2 A ... när det borde vara 0,03 A. Sedan är det bara att räkna ut när batteriet sunkar ihop. Innan den sunkat så mycket att den inte orkar snurra kolvarna har spänningen och orken i batteriet för länge sedan underskridit minima för att boxarna skall tända upp ordentligt och inte peta in alltihopa i LH-mode. Personligen har jag inte den kunskapen i "djupelektronik" att scopa mig fram i IHKA-modulen men hoppas ngn annan på AP klarar uppgiften. På min är det hö v.ventil som ligger på om den vä tempratten inte står i max-värme-läget. T.v skall jag fixa till det hela med vedbodsmodellen genom att helt enkelt lägga ett relä på + in till v.ventilerna och det reläet styrs så att det drar när nyckeln är i läge II ... d v s tändningen är på. MVH /// Paap R |
|
Oj det var en hel del tjuvström det.... har också funderat på att göra den modellen men har tröttnat på bilen överhuvudtaget så jag vet inte om jag bryr mig... Men som du säger så hade det varit roligt om någon med lite mer kunskap i elektronikdjungeln kunde lista ut vad som kan vara felande.... Längtar tills man får ta ut 7an igen, dock så behöver den nya värmeventiler... men finns det alltså så man kan byta packningar i dom? det visste jag inte....men har hört på bmw och tror dom sa 2200kr för nya ventiler så jag tror det är värt det för mina såg allmänt sunkiga ut... Mvh Andreas |
|
Paap Reeder |
Man byter den kromade "spolen" i vars ände så sitter själva gummipackningarna med silen i mässing. Vill du så kan jag försöka leta på förpackningen med Boschnumret på ty som sagt så tog BMW ca 1000:- / st. Enkelt att byta. Se till så att systemet är kallt. Behåll exp.kärlskorken på ... så man har ett bakvakuum - och bara lossa på ventilens blanka platta och försiktigt!! beta upp ventilerna. Själva spolarna sitter hur löst som helst och lossnar dom så går den lilla tråden till spolen av o s v ... m.m. MVH /// Paap R |
|
1000kr för en sats till båda ventilerna eller till en ventil? jag har tagit upp och rengjort ventilerna på både 5an och 7an men som sagt så var packningarna riktigt dåliga till 7an även tätningarna runt pinnen upp till spolarna vilket har gjort att det har kommit upp vatten den vägen... Men det är 2 olika modeller på dom och jag tyckte att dom som sitter i 5an ser mycket bättre konstruerade ut.... Mvh Andreas |
|
Paap Reeder |
... rätt! Dom bytte modell kring 90. Jag skall kika isär en av den gamla modellen. Återkommer. MVH /// Papa R |
Paap Reeder |
Länk ... vilken modell är det du har? Visst är det den hö? Min är den vä som jag köpte nya ventiler till. MVH /// Paap R |
|
735 -87 den vänstra och 525 -92 den högra... Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.