AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.082

740 -92 5HP30 Automat. Backen har gett upp?

bu
3
bumse67
535ia -86 / Zender
Hej!
Jag undrar om det kan räcka med att byta ut plastkulorna och packa om ventilhuset eller handlar det om en renovering av lamellhuset? Kan det vara så att lamellhuset redan är sprucket?
Har någon ett bra tips eller en schysst låda till resonabel peng.

Kan molle325 ha något tips.

Bumse67

Bumse67
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Tyvärr svårt att säga utan demont om det är kulan eller trumman. Är trumman sprucken är ju backen stendöd, den slirar inte ens, utan är helt död för gott. I övrigt kan lådan funka bra.

Är det kulan kan symptomen variera lite beroende var kulan sitter för tillfället. Backen kan försvinna helt (ofta när den är kall) för att senare ibland komma tillbaka. Bilen kan ibland bakåt på N. Ibland slirar den även på ettan av i D läget. Kulan sitter då så illa att både ettan och backen är inkopplade samtidigt i en dragkamp. Det sista händer aldrig om det "bara" är trummans låsring som sprängts bort.

Om jag var du skulle jag öppna tråget och finns inget skrot där, ta ner ventilhuset och finns inte heller skrot ovanpå huset och det ser fint ut under C trumman, ta isär ventilhuset och byt kula och TR ventil för då är det ganska sannolikt ena kulan. Är det kulorna ska du inte byta låda.

Biliigaste lådor finns annars på skroten eller privat, en 5hp30 kan ligga på sådär 5-15 utan garantier förstås! Såg förresten nyss en privat på blocket för 3000. Tar man en sån o låter en renoverare ge den en översyn och sedan monterar själv kan man kanske komma undan billigare. Annars talar vi 20-25 för nyren låda montad/provkörd eller 15-20 om man montar själv.

Du har väl sett mektipset om kulan i 5HP30 här som förövrigt innehåller en förnämlig instruktion till demont av ventilhuset och fina bilder. Passa på att byt TR ventilen för ett par hundralappar i så fall.

molle

bu
3
bumse67
535ia -86 / Zender
Hej Molle !
Jag tackar fär tipsen.
Jag plockar isär och kollar om det finns skrot, sen visar sig det hur mycket det krävs.
Tipset ocm kulbyte har jag utskrivet.

Tack än en gång

mvh
Janne

Bumse67
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Var sitter tryckreduceringsventilen? Är det mycket extra jobb med att byta den? Står i begrepp att byta kulor på en låda(i förebyggande syfte) och då är det väl snarast idioti att inte byta ventilen.

Dessutom några tips om en 5hp30, utan andra symptom än ca 1500rpm för att "komma iväg" vid kall väderlek annars ok funktion mottages tacksamt!

Sorry för "trådkapningen"

MVH

Kristian
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
nr 50.070 på sidan 28 på Länk . Den och fjädern sitter bakom plattan 50.220 som sitter med torx. Lätt byte när man byter kulor. Nån på forumet kollade att kolven kostar nån hundring på KGK. Den gamla kolven (före 95/05) är feldimensionerad så att den till slut går lite för långt i cylindern vid tillslag vilket orsakar trycktopparna.

Svårt att komma iväg: är det både vid kall och varm låda? Gäller både ettan och backen? finns ESM knapp?

molle
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Tack Molle!

Det rör sig om en 5Hp30 från -93(740i,ej adaptiv om jag har förstått saken rätt), ESM-knapp finnes och det är när lådan är kall problemet märks.

/Kristian
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
royalcruiser: Det man frågar sig först är ju om det ligger i konvertern eller i en koppling.

1. Om det ligger i konvertern är det svårt att komma iväg både på ettan och backen. Man kan misstänka statorns frihjul, tryckfall i konverter eller låg oljenivå.

2. Om det är A kopplingen är det svårt att komma i väg på ettan men inga problem på backen. Se till ventilhusets inre, tryckfall, låg oljenivå eller sliten A lamell.

3. Om det blir bättre av att lägga i M och starta med spaken i läge 2 kan det vara frihjul 1-2. Ta med i beräkningen att det är normalt att varvet går upp lite mer av att starta på 2an.

I samtliga fall skadar det inte att börja med en koll av filter och oljenivå som är som lägst då lådan är kall.

molle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.