|
|
|
|---|---|
|
Tänkte justera bort lite styrglapp på min e34 525:a. Problemet är att muttern man låser ställskruven med är fastrostad på ställskruven. Så min fråga är, kan jag gänga ut denna ställskruv helt och ta lös den? Vet ej hur styrsnäckan ser ut invändigt, tänkte ifall det är nå fjäderbelastat som kan fara ur läge? | |
Paap Reeder |
På E3 så har jag för mig att ställskruven löper i ett spår "med kant" vilket gör att den inte helt kan gängas ur uppåt. TROR ... men vet ej - att det är ett säkerhetskrav på servosnäckor att denna skruv inte kan gängas ur "rakt av" uppåt - ty då skulle servooljan spruta ut och servoverkan gå ner till noll. Skruvens uppgift är bara att lagomt pressa ner pitmanarmens sektorkugg mot snäckskruven så att glappet kan justeras. Jag skulle chansa på att skruva på muttern uppåt "tills den lossade från ställskruven". Går ställskruven av ... blir det kvartssamtal. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... ja! På E3 sitter den i ett spår ... enligt min vstbok. Sannolikt så även på E12 ... och på din E34:a. MVH /// Paap R |
|
För att du skall känna ordentligt den lilla "tröghet" som skall finnas i mittläget behöver du lossa både styrstaget från styrväxelns arm och rattaxeln. Annars är risken stor att du antingen ställer in för löst (blir mer glappt än nödvändigt) eller för hårt (risk att förstöra styväxeln) Som bonus känner du exakt vart mittläget ligger och kan ställa in ratten "rakt fram" i detta läge. Bara en aning bredvid mittläget är det som standard rätt mycket glappt i styrväxeln. Skulle inte bilen sedan gå rakt fram när ratten (och därmed styrväxeln) är i läge "rakt fram" så måste du justera detta med justeringsmöjligheterna på vänster och höger hjuls styrstag. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.