AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.027

Köpråd M3 E46 -04

Hej,

Går i tankarna att köpa en BMW M3.
Vill helst ha en bil med mycket utrustning och hyffsat ny. Finns för tillfället inget att välja på här hemma.

Har kikat lite på mobile.de och funnit ett fint ex där, hittade en 04a med 3000mil och så gott som fullutrustad för ca 370 000. I samband med en Tyskland resa inom jobbet kollade jag in bilen igår. Så gott som perfekt till skicket och all dokumentaion verkade stämma. Ingen provkörning hann jag dock inte med..

Lite snack hit o dit och priset hamnade på ca 335 000. Då skall det växlas pengar, betalas massa avigfter m.m och man är uppe i ca 350 000. Är det värt?

Jag tan tänka mig betala mer för en bil jag verkligen tycker om, men hur blir det sedan att sälja den? Nya M3 är även på väg ut, har en känsla av att jag köper en M3 när den kostar som mest?!

Vad kan expertpanelen rekommendera?

Mvh
Matteus

/Manray/
Lars Jakobsson
Tycker priset låter rimligt om den är i så fint skick.

Angående det andra så tror jag inte nya M3:an kommer släppas än på ett tag och eftersom den kostar så mkt ny jämfört med beg.priserna tror jag inte den kommer göra nån större värdemiskning än vad det redan är.

Jag kommer iallefall inte korrigera nått bara för att det släpps en ny modell, folk som vill ha en E46 betalar för rätt bil endå.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Nya M3 är även på väg ut, har en känsla av att jag köper en M3 när den kostar som mest?!"

Det är klart att den blir billigare om du väntar. Men du kanske menar att den kommer sjunka extra snabbt den närmaste tiden? Svårt att säga.

Som Lars skriver tar det ju ett tag innan nya M3:an kommer ut på marknaden. Men snart kommer vi se begagnade 335:or som jag personligen ser som ett trevligt alternativ till m3e46. Betydligt modernare bil och som inte ligger långt efter prestandamässigt, speciellt inte med lite ny mjukvara.

Priser är väl bra med tanke på de få milen och skicket. Men den kan nog mycket väl sjunka 30-40´ första året du har den.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag håller med Björn B. Räkna med ett värdetapp, ett ganska ordentligt sådan. Men – ska man alltid tänka sådär så blir det aldrig något bilköp. E46 M3 känns förvånansvärt fräsch fortfarande, men som Bjorn skriver, 335 är på väg ut på begmarknaden, ny M3 visas vilket påverkar begagnatmarkaden. Inte så att en person som är intresserad av en E46 helt plötsligt köper en E92, men man kan räkna med att begagnatmarknaden kommer att växa eftersom en hel del E46:or kommer bytas in mot E92:or. Större ubud – lägre priser.

Bilen låter för övrigt kanon, men tyvärr är det väl så att ju nyare bil desto högre värdetapp.
Det är nog värdetappet som jag bekymrar mig mest över. Det känns helt enkelt inte ekonomisk försvarbart att köpa en 04a när man kan köpa 02a för kanske 70 000 mindre. Så mycket i bil skiljer det inte..

Tack för svaren!

/Manray/
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Manray , den bilen som kostar 70 mindre i dagsläget kommer säljas för 70 mindre vid försäljning också ,låt säga så här säg att den du tittade på kostar dig 350K och det finns en 01 för 250K den 04 kommer säljas för 300K medans 01 kommer ligga på runt 250k om inte mindre då den har ytterligare flera år på nacken så hur mycket man vrider o vänder på det hela så blir det samma värde minskning på oavsett bil men du kan o andra sidan tjäna in några slantar på en något nyare bil då du slipper bli överraskad på dolda kostnader som kan dyka upp, 335 finns jo i Beg marknaden redan nu dock väldigt högt i pris, har kört en sådan och det är 2 helt olika bilar jämfört mot M3, otrolig skön bil dock har den inte alls nån sport känsla som M3an har, det bror jo helt enkelt på vad man är ute efter är det endast prestand så finns det jo betydligt billigare options än både M3 och 335.

Lycka till med valet, oavsett 335/M3 så blir du nog inte besviken
modano
tänk på att du inte har någon maskinskadeförsäkring på en importerad bil...
m3
11
m3m
735 ia -84
Maxad,

Man kan önska att värdeminskningen såg ut så som du beskriver. Tyvärr är det vanligen så att värdeminskningen, framför allt i absoluta men även i relativa termer är högre ju nyare en bil är.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
m3m , jo självklart men i det här fallet är ingen av bilarna speciellt ny 3år gammal bil har jo redan haft den värsta värde minskningen , tänk på att den 04an som han nämnde för 350k har kostat för 3 år sen ca 650k minst , så den har redan tagit det värsta smällen , ska den tappa 100k per år i 5 år så blir den jo gratis om 2 år =) jag tycker redan 300k på 3 år är på tok för mycket :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.