|
|
|
|---|---|
|
Hej Besiktigade bilen häromdagen och fick faktiskt anmärkning!! Spindelled, fram, vänster, glapp. Strålkastare halvljus, båda sidor, inställd för lågt. Var köper jag delar till spindelled bra och billigt, främst bra? Någon som kan visa vilken del det är på www.realoem.com? Strålkastare frågade de på besiktningen om det var automatiska och juckade med fingrarna, automatiskt inställbara ljus. Men eftersom det var det så fick de ej justera dessa som de vanligtvis brukar göra. Hur gör man på min BMW? | |
alain |
Hej ajhp spindelled är en del som inte kosta mycket pengar. därför tycker jag att du ska köpa original på BMW och när den är byt, rekomendera jag en hjulställning. när det gäller stålkastare, på min, finns en liten ratt ovanpå ljushuset. den gör att du kan höja eller sänka strålkastare. Lycka till! MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Ang automatiskt inställbara ljus är det riktigt att Bilprovningen inte gör nån justering. Anledningen, har det sagts mig, är att det kan vara elektroniken som behöver justeras. Jag fick påpekande på min E46 att ljusen stod något lågt. Men prova du med att skruva, för det är olika på olika bilmärken. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
alain |
har du inte den lilla ratten ovanpå ljushuset? ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Spindelleden skulle jag säga inte alls behöver vara en billig sak, jag fick samma påpekning och det rörde sig om det s.k. wishbone-staget.. alltså hela staget och inte endast leden som behövde bytas.. Har för mig att staget kostar runt 1300 riksdaler, sedan jobb. Jag skulle lämnat in på autktoriserad verkstad, där de också kan släcka dina tvåor efter att de åtgärdat felen, så slipper du åka till bilbesiktningen igen! /Marcus |
|
| I mitt fall var det staget nr 10 i Länk | |
|
Nej, jag har inte den där lilla ratten för justering av ljusen. Det ska ske automatiskt, men all elektronik är inte perfekt. Ska kolla spindelled lite extra noga om felet verkligen är där. Tack för all hjälp!! /Aimo |
|
|
jo du måste ha en tandad ratt ovan på lamphuset ungefär storlek som en enkrona! Länk |
|
|
Men frågan är, ställer den verkligen om nivån om man t.ex har xenonljus? (som ändå skall ställa ljusen beroende på nivåsensor?) Jag har när jag monterad ned mina ofta varit på den där ratten, i max-min läge för att se om jag kunde se någon skillnad men det tyckte jag inte? /M |
|
|
Det ska gå att ställa om även till bilar med xenonljus, man måste kunna justera grundinställningen på dom, så dom vet vad dom skall utgå ifrån. |
|
| Hjulinställning behövs inte göras efter byte av spindelled, däremot om du byter styrled kan det va bra o göra | |
|
WAN! Förlåt jag trodde du menade inne i kupen. Läste väl för snabbt, tänkte på en liknande ratt som man ställer in ljusstyrkan i instrumenteringen. Ska kolla upp detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.