AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
999

Topplocksbyte efter 6000 mil

ga
2
gannis
316ti -02
Hej,

Min 316/ti -02 började gå knackigt i höstas. Känt fel, bara att byta tändspolar sas det. Inget garantiärende för en +4år gammal bil. Skorven gick sedan bättre någon månad, men efter ett antal bedrövelser säger man nu att det är dags att byta topplock och Han vet vad.

Även om garantin formellt inte täcker fem år och 6000 lugnt körda mil (det har varit svårt att köra annat än lugnt) så har jag trots mer än 20 års försök, och förresten heller inte heller någon av mina bekanta, drabbats av motorhaveri så tidigt.

Ska man acceptera detta och ta det som ett vanligt föräkringsärende, eller borde BMW känna ett ansvar att åtgärda ett upppenbart måndagsexemplar på goodwillkontot?

Eller är det så illa att det faktiskt är ett vanligt förekommande 316-problem och inget speciellt att hänga läpp för?
Gör ett kompprov för att kolla om det verkligen är toppen som har gått.

Är du säker på att det var tändspolarna som de bytte? Trodde inte det fanns på 4cyl -02.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag tycker inte man ska acceptera detta som ett försäkringsfall om bilen är normalt servad, varför ska man se ständigt ökade premier bara för att tillverkarna inte tar sitt ansvar.

Om inte BMW är intresserade, skicka mail till några tidningar, dom kanske är intresserade.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kan ju inte vara toppen som är dålig på en så pass "ny" bil heller?!?! Jo, om den missköts som fan, tokvarvats med kall och inte bytt olja nån gång så köper jag det. Eller om det rör sig om ett måndagsex, men det tror jag inte.

Vem är det som har ställt den diagnosen? Vad har du för symptom? Tag kontakt med en annan verkstad än den som ställt diagnosen och hör vad dem säger, förslagsvis Bil & Motorteknik 087110687 i huddinge tror jag det låg.
ga
2
gannis
316ti -02
Tack för era kommentarer.

Flera olika verkstäder har tittat på den efter mina klagomål på misständning, speciellt märkbart när motorn går över från kall till ljummen. Blinkande motorstyningslampa med loggade tändfel. Nya spolar, nya stift, men såna småsaker hjälper inte.

Nu står den nedmonterad hos en verkstad jag litar på och tror gott om (!). Man har där konstaterat skador i toppen och prylarna därikring. Tanken var att byta lite kamstyrningsprylar (förvånansvärt bara det) men det visade sig vara värre än så...

Bilen är servad enligt bok, de senaste 3500 har jag kört själv och jag är inte av den lösspinnande typen. Givetvis är det svårt att säga något om hur damen som körde in den dessförinnan betedde sig, men jag har svårt att tro att hon skulle vara värre än någon annan.

Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Vi hade granne (+70) som använde kopplingen som gasredskap, dvs det första som hände efter start var att lägga upp motorvarvet på 5-6000 rpm och backa ut bilen från tomten. Jämte kopplingsslitage tror jag inte den kallstartade motorn mådde så bra av att ständigt "ligga på topp". En orsak till att jag ofta ler när jag i annonser läser att bilen ägts av äldre man.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ok, har den körts normalt så borde det inte bli dags för en så omfattande reparation än. Min m52:a har gått 22300 mil, det "allvarligaste" har varit byte av vevaxelgivare, en lambdasensor och termostat. Sen har ju sedvanlig service och småreparationer gjorts men aldrig så allvarligt.

Ta kontakt med BMW och hör med dem men tror inte dem kommer låta det gå på good willen. 6000 mil är ju inom limit men 3 åren har gått. Men fråga dem om det är premium-kvalité eller hur dem ser på saken?
Toppen gick på min 316ti -02 jag hade förut.. Detta hände -04 och endast efter 2200mil.. Hade bara haft bilen ett litet tag sen lämna vi in den på BMW och så konstatera dom att toppen var sönder.. Men dom stog för allting.
Så kan ju vara samma här som sagt.. :(
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alltså vad är det för sopor, allvarligt är det möjligt? Jag äger och brukar själv en av BMW erkänt sämsta motorer 1.8l M40-motorn och den har fungerat alldeles utmärkt nu och går helt tyst och bra trots ca 22000mil.

BMWs 4cylindriga toppar har väl aldrig haft problem med sprickor osv vid normal körning, man får en känsla av att M10 spisen måste vara bland det bästa BMW har tillverkat, kontra bränsleförbrukning och hållbarhet. De nyare snålare, lågtrimmade 4cylindriga motorerna från BMW trode jag var skottsäkra, detta är det sista som borde kunna hända med dem tycker man ju?

Nu blev jag klart mindre sugen på en sådan :-(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.