AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.247

e38 ock ljudkomfort?

Vet någon om ljudkomforten, speciellt vägljud blev bättre efter facelift på e38. Jag har provkört några e38 från årsmod 94 ock 95. Tycker dem hade relativt högt vägljud. Upplevde min e32 som tystare när det gäller vägljud. Hur upplever ni e38 ägare ljudkomforten i era bilar?

Ug-Lee
Jag har dubbelglas och den är verkligen tyst i kupen, går inte att jämföra med min förra 735/89a
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har inte dubbelglas, men jag tycker ändå att ljudkomforten är i toppklass. Bättre än många helt nya bilar jag provat, även från bättre märken.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ska svara på din fråga också: Mig veterligen gjordes ingen förbättring av ljudkomforten i samband med faceliften.

Wilhelm Svenselius
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Min E38 är tyst utan dubbelglas emot andra bilar jag har åkt i.
Dubbelglas.. Skulle var underbart att "höra", provåka i!!
JP
156
JPB
728iA - 99
Skulle vilja påstå att det ljud jag hör mest kommer från däcken (har ganska grova vinterdäck odubbat). Vindbrus mm är knappt märkbart i farter kring 90-100. Har ej dubbelglas, så jag kan tänka mig att det blir ännu tystare.
Jo
144
Joelmartin
740 IA- 1997
Facelift ändrade inte på ljudkomfort. Ljudkomfort beror på vad man jämför med, jag har bättre ljudkomfort i min 740i - motsvarande min tidigare MB 420 se

GrosseKraftwerk
Jag har dubbelglas i min 750 men jag tycker ändå det är förvånande högt vindbrus. För övrigt är det knäpptyst, men tycker det brusar en del i motorvägsfart, vem vet maan kanske har blivit bortskärmd...
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag upplever min svågers -01 E38/M62TU som betydligt tystare än min egen -97 E38/M62, så mycket tystare att jag suktar efter en likadan som han har.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
W2K: Vaddå bättre märken???? :)

Trådskaparen: De e38:or du har åkt, har det varit fläskiga fälgar och följdaktligen däck? Har själv åkt e38 -94 och tyckte den var väldigt tyst, jag referar ju till min e36:a så det är kanske inte SÅ konstigt men men.
Min nyinköpta E38 har inte dubbelglas (tror jag) men jag upplever den ändå som fantastiskt tyst och komfortabel, trots dubbdäck. Kanske t.o.m. FÖR tyst för när bilar är så tysta så har man en tendens att reta sig på småljud som man kanske inte skulle höra annars. Jag hör ett litet tickande eller knattrande ljud i mittkonsolen som jag inte fattar var det kommer ifrån. Låter mest strax över eller kanske i kassettspelaren men det blir ingen skillnad om stereon är på eller av eller om ett band är i eller inte. Hörs svagt och sällan även om bara tändningen är på men tydligare och oftare med motorn igång. Är det någon som har en idé om vad det kan vara?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
de är klart att de blir högre ljud med bredare däck,min går betydligt tystare med 225or och friktions däck,alpina 20tum o 275or högre ljud fast inte störande trots att jag har dubbelglas.

Länk
När E38 var ny och testade mot Audi A8 sa teknikens värld att båda var väldigt tysta, och decibilvärdena var samma upp till 130, där Audi var något tystare. Det konstaterades även att båda hade en liten bit kvar till MB-tystnad.
Svar till MD. Dem e38or jag har provat hade inte några extrema däck eller fälgar.

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
De E38 jag nämner i mitt tidigare inlägg hade jämförbara däck etc vid min jämförlse samt båda saknar dubbelglas... Ingen av dem är supertysta men betydligt bättre än "vanliga" bilar.

Mvh Björn
Dubbelglas var ett krav när jag letade 7:a. Ljudkomforten är makalöst bra men man vänjer sig fort och blir bortskämd. Helt plötsligt är varje litet ljud mycket störande.

Botemedlet är att köra en annan vanlig bil som bullrar och man förstår genast hur bra man har det i 7:an :)
Mitt irriterande mittkonsolsljud har jag nu lokaliserat till fläktsystemet. Det blev nämligen tyst när fläkten stängdes av. Är tydligen något som är löst och skallrar innanför mitt-utblåsen. Frågan är nu bara hur man kommer åt och fixar det? Måste hela brädan bort eller går det att komma åt ändå? Någon som har ett tips?

En annan fråga: Hur vet man om man har dubbelglas? Är det lätt att se?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.