|
|
|
|---|---|
|
Hej! Knappt man fattar själv hur man kan vara så puckad så man ställer en dunk spolarvätska i passagerarsätet, men som försvar...fullt i bagaget...ny dunk...i plastpåse. Maximal otur...både dunk och plastpåse läckte. Svårt att säga hur mycket som rann in i min fina sportstol, men det kan inte varit någon större mängd. Hursomhelst var det blött i sätet och luktade starkt i bilen. Torkade och tvättade förtvivlat med såpa och interiörtvätt och luftade halv dag ute. Det blev bättre men det stank fortfarande mycket. Provade då att spruta i rikligt med Yocoair i sätet, samt satt upp en Yocoairdyna i backspegeln. Det har blivit bättre, men det luktar fortfarande klart spolarvätska i bilen. Är det någon som har några tips på vad man kan göra? Sedan funderar man ju på hur nyttigt det för dottern som är 8 mån att sitta i bilen och lukta på detta. Trots att stanken mildrats av Yocoair, så är väl de icke nyttiga ämnena kvar. Tacksam för förslag... MVH Martin | |
|
jag har hört att man kan ta död på lukter genom att ställa en skål med ättika i bilen över natten. Jag vet ej om det funkar, men vill minnas mig ha läst ngt om det på forumet. Sök på ättika här på forumet så får du träff. |
|
| tänk på att du själv kommer ha lukten reggad i hjärnan en lång tid framöver, fast den kanske inte existerar. låt några andra lukta i bilen utan någon ledande fråga, om du tycker att du gjort allt :) | |
|
(Koncentrerad) spolarvätska består mest av etanol och/eller isopropanol. Båda ämnena är rätt flyktiga så se till att ha lite värme i bilen och god luftcirkulation, så försvinner spolarvätskan av sig själv ganska snabbt... Resten av produkten brukar vara någon form av rengörande substans, typ motsvarande vad som finns i vanligt diskmedel - inget som bör vara speciellt farligt att exponeras för, dessutom väldigt små mängder... Be tillverkaren/säljaren om ett produktsäkerhetsdatablad på spolarvätskan, så ser du exakt vad den har för ämnen och om de är skadliga! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren. Tänker ställa bilen på luftning hela helgen med en bordsfläkt i bilen. Hittade produktsäkerhetsbladen till produkten på nätet: Länk "Vid inandning: kan ge huvudvärk, yrsel trötthet och illamående. Vid höga halter kan reaktionstid och minne försämras och medvetslöshet och andningsbesvär tillkomma." Det senare känns ju inte så roligt...men det klart det här kanske inte kvalar in som höga halter, eller? MVH Martin |
|
| för en vuxen är det nog ingen direkt fara, förutom obehag. men som du sa, så skulle jag inte sätta några små barn i bilen på ett bra tag... men vädrar du över helgen med fläkt dessutom, så ska det nog vara lugnt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.