AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.037

Trasig topp eller packning

to
23
toal
523iA Touring -98
Pärlan är sjuk :(

Min olje lampa har börjat lysa. den började med några blink och nu lyser det med ett fint rött sken hela tiden. Det först som slog mig var att jag kanske skulle fylla på lite olja. Kollade olje stickan och det fanns olja. Öppnade oljelocket och såg att det var gult skum klet på locket så jag förmodar att toppen eller packningen har gått.

Vad tror ni det kostar om man skulle lämna in den för lagning?
Vågar man att göra det själv om man är något händig?

523ia Touring -98

Att lämna in det på lagning är väldigt dyrt, räkna med ca 10k om det är packningen, och är det toppen så blir det mkt mkt dyrare . Kan du meka något så är det bara att ta fram verktygslådan, blir några dagars skruvande. Och det är alltid roligare att göra det själv ;)
Visa användare
51
Jonthe
525Tds Touring-92
Du säger att de var gult klet på locket, men hur var de med stickan? e helt naturligt att de bildas lite vattenblandad olja på locket av kondens...Har den dragit något kylvatten? Mvh Jonthe
Har tempen gått upp till rött någon gång eller förbrukar den kylarvatten?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
...... att sen veta om det är toppen i sig som har slagit sig pga överhettning eller att packningen har sprungit läck är det ganska omöjligt att svara på. Symptomen är precis likadana.

Gör ett billigt CO test, skickar ner en sond i kylarvattnet i expansionkärlet, den byter färg om det finns avgaser i vattnet, finns d avgaser så är det en spricka någonstans. Kostar ca 200:- hos lokala kylarfirma.

Att renovera/byta topp själv kräver en hel del kunskap, tålamod och tid, inte minst bra arbetsplats med olika verktyg osv. Inget jag rekommenderar till den glade amatören.
to
23
toal
523iA Touring -98
Tack för alla svar.

Kollade stickan och oljan ser röd/brun ut.
Tempen på bilen är normal och den har inte kokat.
Den låter lite konstigt, knackar och jag tycker det låter som det puffar någonstans.
Annars tycker jag att bilen verkar gå som normalt.
De
163
Devva
520i -89 E34
Du bör nog inte köra motorn om lampan lyser...!
Bara en fråga har du provat att göra rent kontakten/ byta oljetrycksgivare?
to
23
toal
523iA Touring -98
Jag ska prova att byta oljetrycksgivaren men eftersom motorn inte riktigt låter som innan så tror jag inte att det är den, men helt klart värt att kolla.
to
23
toal
523iA Touring -98
Nu har jag bytt olja och filter, filtret såg riktigt skitigt ut men oljan såg i mina ögon normal ut. I botten av oljan så var det inte smutsigt än några sotfläckar.
Det blev dock inte bättre, lampan lyser fortfarande.
Då kanske det inte är toppen men jag vet inte om det känns bättre för det.
Kan kanske vara pumpen, men det verkar vara ett hästjobb att ta bort sumpen. Så man har inte så stor lust att ta bort den bara för att kolla.
Bilen låter som en diesel, jag kör naturligtvis inte med bilen numer är det kommunalt som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.