AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.186

Val av stereo i ny 120d, stereo business eller professional inkl USB?

Sida 1 av 2
Har lite funderingar om det är värt att välja USB-anslutning då man även måste välja professional stereon. Jag tror att det landar på 5500-6000kr. Är dock lite sugen på att kunna styra och ladda min iPod från bilen.

Tycker ni att det är värt kostnaden? Professional stereon är ju snyggare, men har den mer fördelar än att kunna spela MP3 på skivor, t.ex. mer info i displayen? Det går ju att ansluta en iPod till AUX-ingången, som är standard, ändå.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
tvåradersdisplay är ju guld värd...
Snyggare är den ju, men vad exakt är det som gör den guld värd?

M v h
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
dessutom kan du spela MP3 på CD med den
Jo, men det är inget jag kommer att göra. Det är USB anslutningen jag är intresserad av för att kunna ansluta, styra och ladda en iPod. För att köpa en USB anslutning måste jag även välja professional stereon. Detta kostar totalt 5500kr.

Är det värt det tycker ni, då det ju faktiskt går att ansluta en iPod till AUX anslutningen för att lyssna på den utan att kunna styra den från bilen? Det var min fråga. Ursäkta om jag var otydlig i första inlägget..

M v h
ar
457
argungu
118i -20
AUX duger bra!

Äger följande iPod:
iPod Shuffle (giftgrön)

:-)

/Erik
Visa användare
427
Marcus555
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Ja, med en shuffle förstår jag att aux duger gott, eftersom du ändå inte kan se låtarna... på en riktig ipod blir det ju lite roligare med kabeln till professionalstereon...

Jag valde ju som sagt professional i första hand för att hela mittpanelen i bilen ser roligare ut och för att hela stereon är mer lättkontrollerad - både av lathet och säkerhetsskäl...
För det andra krävdes den i komb med bluetoothtelefon...

sen har jag klurat mycket på den stackars ipod-kabeln - och man får väl sätta priset på kabeln i kontrast med hur mycket man lyssnar på sin ipod (är den din själ?), hur mycket du kommer att använda den i bilen, samt hur din ekonomi ser ut..

Jag är lite rädd att lathet kommer att göra att jag låter poden sitta kvar i bilen, då den ändå ligger bekvämt i handskfacket, vilket gör att jag inte kommer att kunna använda min ipod för övrigt... Å andra sidan har en viss bil gjort att jag drar mig för att gå och cykla, så det är väl kanske lika bra! =)
Ipoden är inte riktigt min själ, men det är ju onekligen ett smidigt sätt att få med sig sin musiksamling till bilen. Dessutom är ju pro stereon mycket snyggare.

Tack för era inputs. Ska fundera lite över detta under helgen. Får se om jag fortfarande kan göra ändringar då jag har ett möte med ÅF på måndag.

M v h
Pi
13
Piem
120i -04
Ja men vafan, det är väl bättre tryck i den större stereon! det är detta du måste motivera ditt köp samt de andra funktionerna. Du kan väl ändå inte lägga ut 5-6 lax endast för en USB anslutning till en pryl som kostar 2000 :)

Bättre tryck? Tänker du på Hi Fi högtalarna? För på själva stereon skiljer det väl inget på förstärkarsidan?

M v h
Pi
13
Piem
120i -04
hmm okej, trodde det skiljer sig på högtalarfronten mellan de två paketen också, kanske är ute och cyklar :)

Aja vad jag menade med mitt inlägg är att jag själv i dagsläget skulle inte tvkea att köpa den större då man får sådana funktioner som kunna spela mp3skivor, ipodasnlutning, möjlighet till blåtand till luren etc :)

men använder du inte dessa funktioner utan bara ipodgrejen tycker jag det är svårmotiverat :)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag tror inte att det skiljer sig ljudmässigt mellan Business och Professional. Men du bör absolut välja till Hifi-paketet. Jag har det i min bil och det låter okej men inte fantastiskt. Utan paketet hade ljudet varit undermåligt.

Jag har precis beställt en 525dT och där behövde man inte välja till proffessional-stereon för att kunna välja USB. I nya femman spelar även Business-stereon mp3 från CD-skiva så det är kanske skillnaden.
ar
457
argungu
118i -20
Jag har en mp3-spelare med display också (Rio Karma) och det får väl erkännas att trafiksäkerheten inte är på topp när man plockar upp den ur mugghållaren och kisar för att se vad låten heter. Men man får ju helt enkelt låta bli att fippla med den utom på raksträckorna...

Hifi-högtalarna är värda varenda krona tycker jag, men USB-uttaget är för dyrt.

/Erik
En sund tanke det där med trafiksäkerheten. Har faktiskt inte funderat i dessa banor.

HiFi-högtalare.. Fanken också! Funderade på dessa först men valde bort dem.. Har plockat ihop något jag själv kallar sthlms-paket med automat, automatiskt avbländbara inner- och ytterspeglar (mest för att få elektrisk infällning och trottoarkantsautomatik) samt PDC bak. Detta är prylar som gör livet enklare här men som höjer priset en hel del. Får väl helt enkelt se vad jag kan lägga till på den redan beställda bilen och slanta upp lite mer..:-)

M v h
Visa användare
427
Marcus555
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
lägg upp din spec, så kanske vi kan hjälpa dig med valen...
Har du lagt på comfortpkt, eller bara vissa saker?

Vad gäller hifi-högtalarpaket så har jag bara hört ettan med dem (i min bil), men jag håller med gorban - utan detta är det nog inte speciellt mkt att hurra för i ljudväg... men återigen - det beror ju på krav, ekonomi och användning. Jag har alltid stereon på i bilen och åker långt och mycket själv, vilket gör att jag gärna krämar på!
Specen är som följer:

120d M-sport edition.

• 337 M-sportpaket
• 7AX Advantage i kombination med M-sportpaket (klimatanläggning, förvaringspaket & armstöd fram)
• 249 Multifunktionsratt
• 442 Dryckeshållare (verkar ingå i nya förvaringspaketet som ingår i Advantage)
• 470 ISOFIX
• 521 Regnsensor
• 534 Klimatautomatik
• 540 Farthållare

Övrig utrustning:

• 354 Metallic Titansilver
• 205 Automatisk växellåda
• 2MH Fälg M 208 18”
• 302 Stöldlarm
• 423 Velourmattor
• 430 Automatiskt avbländande backspeglar in- och utvändigt
• 507 PDC bak
• 522 Xenonljus
• 563 Belysningspaket
• 5DC Bakre nackstöd fällbara
• 413 Skiljenät för bagageutrymmet
• Dubbfria vinterdäck på 16” aluminiumfälgar

Alltså, i princip är det en 120 med M-sport, advantage, comfort och en del extra.

M v h
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
skaffa rökarpaketet

dessutom finns ju USB laddare till 12 volts uttag. med rökarpaketet får du ett extra uttag
Visa användare
427
Marcus555
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
ja du... det var ju svårt att kompromissa där...
Ja det är inget jag vill välja bort av detta. Kommer nog att lägga till pro stereon, USB och HiFi på måndag. Om det går vill säga. Funderar även på dem nya mörkgråa trälisterna då jag gillar att ha hela kupén i mörka färger. Vet dock inte om ÅF har provbitar på dessa än så att man kan se hur dem ser ut.

Tror inte jag vill ha rökarpaketet då jag gillar att ha ett öppet större fack att lägga mobilen och snusdosan i.

M v h
Visa användare
427
Marcus555
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
kolla upp skillnaden på dina spegeltillval och det som heter ytterspegelpaket, så du inte missar ngt där... stereon är som sagt rekommenderad =)

håller med dig mumkas om rökarpaketet.. tror aldrig att jag kommer vilja dra in en kabel från det fack där rökarpaketet sitter ändå! Vill dock påpeka att du har ett rätt bra fack som är öppet precis till vänster om ratten, där både mobil o snus skulle få plats...
Ytterspegelpaketet (elektriskt infällbara ytterspeglar och trottoarkantsautomatik) ingår när man beställer automatiskt avbländbara ytterspeglar.

Är övertygad om stereon. Hoppas att det inte är försent att ändra sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.