AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.589

E39 528 går väldigt dåligt ibland

Ri
21
Rigge
525 -92
Ibland när man kört ett tag hackar bilen till sen blir den orkeslös, speciellt på låga varv. Från tomgång är det värst, dessutom vibrerar motorn som att den inte tänder på alla cylindrar. Stänger man av och startar om är det lika, den kan även va svårtstartad men inte alltid. Sen helt plötsligt går den som en klocka 1 dag- 2 veckor sen händer samma sak igen. Igår kväll vart det så när jag skulle köra hem en sträcka på 2 kilometer. Imorse gick den perfekt 1 mil till jobbet och när jag skulle hem gick den dåligt direkt och stannade på tomgång innan den vart varm och gick dåligt tills jag kom hem.

Hoppas ni har nån superenkel lösning på det här nu =)
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
På min 528:a som hade liknande symptom så var det vevaxelgivaren som var trasig, Det fanns lagrat i felminnet när BMW kollade. har för mig att det kostade ca 1500:- inkl felkodsavläsning/felsökning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tja jag gissar på en dålig kam eller vevaxelgivare, men du bör nog kolla av ev felkoder innan du byter nått.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Läs av felkoder och byt sedan själv den felaktiga givaren (förutsatt att det är kam- eller vevaxelgivarna, förstås...). Så spar du några hundringar på ett enkelt jobb.

Ri
21
Rigge
525 -92
Jag har funderat på det, ringde BMW idag och har bokat tid. runt 2500 skulle de gå på, kamgivaren va lite billigare än vevaxelgivaren. Nån som har en bild på vart dom sitter?
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Hade samma fel som du förut i mitt fall så var det plast slangen som går ut frrån vanos enheten som var helt lös tog en stripe och klämde fast den igen vips problemet borta .... slangen sitter välsynlig högst upp på slutet av motorn . kostnad 5 kr max.
Visa användare
193
m5_olli
M5 3,6 Macaoblau-92.

325D 2009
hade liknande symtom på min m5 3.6 och då var det gasspjällsgivaren som var pajj

BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad
Ri
21
Rigge
525 -92
linoll, kollade men hittade ingen lös slang, kan du beskriva lite nogrannare vilken du menar?
li
139
linoll
528IA steptronic -97
längst ut på motorn mot regplåten till högst upp sitter en svart slang det är en vanlig räfflad svart plast slang

BMW is the choosen one
Ri
21
Rigge
525 -92
Det var vevaxelgivaren ifall nån undrar, men nu har jag rökt startmotorn :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.