AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.885

Skillnad komfort EDC kontra vanliga dämpare E38

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Någon som har koll på hur komforten och väghållningen är om man jämför fungerande EDC i normalläge samt de dämpare som sitter standard på E38 (750)?

Jag har haft en 750 med vanliga dämpare tidigare, och nu har jag en med EDC. Tyvärr gick det några månader mellan att jag hade bilarna, så jag kunde inte direkt jämföra så. Tänkte inte så mycket på vad det var för eventuell skillnad till en början.

Man vill gärna tro att bilar utrustade med EDC är både komfortablare och samtidigt går lite stabilare även på normalläget. Jag har faktiskt för mig att jag tyckte att den förra var lite svajigare än när min nuvarande fungerar som den ska. Dämparna kan ju dock ha varit slitna..
Samtidigt tror jag att EDC systemet stabiliserar upp bilen en del även i normalläge när så krävs, men sedan ögonblickligen går tillbaks till komfortläge när den krävande körningen upphör.

Varför jag undrar är för att mina EDC dämpare har en förmåga att allt som oftast gå i sportläge (eller någon form av nödläge, s-lampan lyser ej) utan att jag vill det. Dessutom finns det troligen ett slags glapp i höjdled någonstans i dämparna som gör att det kan smattra till vid _snabba_ ojämnheter.

Frågan är då vad som händer om man pluggar EDC och byter till vanliga dämpare (EDC är dyyrt om man behöver byta)?
Blir det "svajigare" eller inte?
Blir komforten bättre, sämre, eller lika?

Så vida standarddämpare håller samma klass på väghållningen som EDC i normalläge lär jag inte sakna sportläget speciellt mycket, för det använder jag sällan. Med bra nya däck på 19" fälgar känns det inte nödvändigt.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Tar du bort edc dämparn och sätter ditt vanliga så kommer du få fel medelande plus att dom fram som du inte har byt kommer inte att funka
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Om lampan lyser när du trycker in den men slocknar efter ett tag så indikerar detta fel i Systemet.

/Kristian
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
åströmarn: Byter man byter man ju alla. Och så ser man till så man inte får några felmeddelanden.. på något sätt.

royalcruiser: Lampan beter sig precis som den ska.
alain
EDC blir så att damparna på bilen blir hårdare och alla små detaljer på vägen känns mer och stabilisator jobbar anorlunda. det är som att säga sportligare körning, naturlitvis du är med på sportväxel eller septronic växling.
det gör jag ibland med min septronic och måste säga att det är rätt kul.
NVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
JO men varför köpa en bil med edc dämpare om man inte har råd att byta dom när dom går sönder ?? dålig stil
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Kan man inte renovera dessa?
alain
konstigt att du behöver bytta dampare på en 97a
hur vet du att det är problem med dampare? och vad är problem?
har du nivåreglering på den?
har du kollat om du har olja i burken?
om du har nivåreglering och saknar olja, då är det klart att dampare better sig konstigt eller hur?
((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
åströmarn: Jag hoppas du skämtar.. i annat fall kan du bespara dig dina intelligensbefriade inlägg i denna tråd.

Salvatore: Jodå det bör man väl kunna. Frågan är vem som gör det och till vilket pris? Man kanske kan ge sig på detta själv om man lyckas ta sig någon ledighet till sommaren iofs.

Alain: Självklart har jag koll på oljan. Inte vet jag om det är så konstigt att någon dämpare börjar glappa lite efter 22000 mil.

Det är inte alls säkert att jag ska/behöver byta dämpare. Jag ställer en fråga av mest nyfikenhet, plus att om någon har några direkta jämförande uppgifter om hur vanliga dämpare känns och beter sig jämfört med edc, så kan det påverka mina beslut hur jag ska åtgärda mina problem.
Troligen så har problemet med att EDC ställer sig i för hårt läge inget att göra med dämparna över huvud taget, utan det beror troligen på styrdon, magnetventiler eller kablage.

Det lilla glapp som finns (som jag inte ens har verifierat 100% att det beror på dämparna, kan ju vara något annat. Jag har dock bytt det mesta i framvagnen) kan man leva med. Det är i stort sett bara vintertid det märks om det är extremt skrovligt väglag.

Men om EDC systemet blir väldigt dyrt att laga, och glappet beror på dämparna, så kan det eventuellt vara aktuell att plugga EDC och byta till std dämpare.
Det känns dock inte något som jag vill göra. Känner jag mig själv rätt så lär jag inte byta något till det sämre.
åströmarn: Har du överhuvudtaget en uppfattning om vad det kostar att byta alla fyra dämpare till nya EDC dämpare? --> Lika mycket som bilen antagligen är värd.
Har för mig att man talar om 16000:- per dämpare och det är exklusive arbete.
Jag förstår i alla fall de som byter tillbaka till "vanliga" dämpare.
Vad det gäller renovering: Det har diskuterats måånga gånger, speciellt i samband med M5, också via M5Board.com.. det enda konkreta jag har hittat är en kille från england som sysslade med liknande saker i dagliga arbetslivet som hittade ett mycket bra och enkelt sätt att renovera dem.. Men å andra sidan, han höll på med flygplan och deras dämpare, då har man antagligen tillgång till en hel del avancerade verktyg osv, då kanske det inte längre är ett stort problem att ta sig an ett par bildämpare ;)

Men, för att göra en lång historia kort, sök på renovering på div. forum, jag vet dock inte om något konkret sätt i sverige att utföra dem till vettig peng.

/M
(Inte för att jag sökte så förtvivlat heller då jag aldrig hade behovet att renovera dem, mest av nyfikenhet)
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Jag har läst att man kan räkna med att ta ut ca 30 000 mil ur EDC-dämparna.Till en E32 är dessa ruskigt dyra, ca 8-10000kr/st,bak och ca 4000 fram. Jag kollade när jag köpte min E38(Har EDC på bägge bilarna)och då var dom billigare till E38:an, ca halva priset om jag inte minns fel.

mvh

Kristian
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Jag är fult medveten att dom är dyra ca 8000 kr styck men om en inte har råda att byta dom så är det väl lika bra att köpa en utan edc eller ??
åströmarn: Det här forumet är väl inte avsett för att diskutera folks ekonomi? Om vi hade haft råd hade vi väl alla köpt nyare bilar än de vi har. De flesta av oss har full förståelse för att man inte vill köpa stötdämpare för 8000:- styck till en 10 år gammal bil om det inte är absolut nödvändigt.

För övrigt kände jag igen din bil i galleriet, åströmarn, och kan dessvärre upplysa dig om att det inte är en 97:a utan en 96:a. Var nämligen och provade den innan du köpte den. Kollade upp den då.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
åströmarn: Även om Bill Gates har råd att spola ner tusenlappar i toaletten så tror jag inte att han gör det. Tror du verkligen att jag har dålig ekonomi för att jag inte vill lägga 32.000 kr på dämpare, om jag kan få någonting jag blir lika nöjd med för kanske 8.000 kr? Men en som varken kan stava eller använda skiljetecken kanske inte tänker så?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Men herre gud får inte jag ha en åsikt om detta som ni eller ?? Bara för jag tycker att det är dumt att byta ut EDC dämpare när bilen är utrustad med det ??? så ska ni hoppa på mig hur jag stavar ??? spelar roll jävligt löjligt får jag säja jävla stav polis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.