|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag har ett eisenmann (slutburk och soundrör) som jag ska montera på min bil. Sen måste jag besiktiga bilen. Tror ni att det kan bli problem när man ska besiktiga bilen med Sportavgasystem? Tack på Förhand | |
| Nix inga problem. | |
|
Väntar oxå på Eisenmann + soundrör. Fint att de inte blir några problem på bilprovningen =) // M.V.H. Daniel |
|
|
Har Remus sportavgassystem ifrån katten och bakåt på min 325:a. Varje gång jag ska besikta så är det samma sak. -"Jaha Det står BMW på fronten med Scania där bak" Och så sneglar de på utblåsen och mumlar de nått om Scaniautsläpp medans de letar adaptermuff till avgaskontrollslangen. (Scania fabriken ligger typ 400m därifrån) Tänkte när vi ändo är inne på besiktingen så kan jag berätta vad som hände senaste besiktningen här i Oskarshamn. Fick tid 15min innan de skulle stänga på en fredag. Rullade in bilen och som vanligt ..... Besiktningnsmannen va en medelålders man men glasögon vi kan kalla honom, "ÅKE". (Åke) -Jaha här kommer ett sånt där jävla Scaniautsläpp igen. (Jag) -Jasså, det menar du. "Åke", pluggar in slangen i slutburken efter att ha fått leta adapters. Sätter sig i bilen och startar och går igenom bilen som vanligt utan att hitta nått fel vilket får honom att känna sig svag och liten. Plötsligt skiner han upp som ett litet barn på julafton och påpekar. (Åke) -Va faaaan!!!! Den bil är ju sänkt!!! (Jag) -Ja, är det förbjudet? (Åke) -Fan den ligger ju alldeles för nära vägen, du är säkert en sån där jävel som tror att de kan köra co-cart inne i stan mitt i natten! (Jag) -Bilen har M-chassi från fabrik, men fjädrarna är eftermonterade och sänker 30/15, tror orginal va 15/15 och det har aldrig varit några problem innan. (Åke) -Ahhhh det får väl gå för den här gången. "Åke" hissar upp bilen och hittar en massa fel bla bromsrör,spindelled,bromsbelägg,bussningar m,m han påtalar att det här kommer att kosta! Medans bilen är upphissad och besiktningsman nr 2 låt oss kalla honom "jonas" är klar med sin sista bil för dagen så går han över och hjälper "åke" med min bil. "Åke" visar stolt hur många fel han har hittat, "Jonas" tar blocket med felen och börjar kontrollera ett efter ett. Slutresultatet från "jonas" blev: Spindelled = Inget glapp Bussningarna = Inga fel Bromsrör = Inget som behöver bytas iår men till nästa besiktning ska jag kolla upp dem. Bromsbeläggen = Inga större problem, men du bör nog byta tills nästa besiktning. Kanon värden på avgas! Och inga andra problem. "Åke" skriver ut pappret och mumlar att nu jävlar hade jag tur!!! Jag tar pappret och tack för mig och åker därifrån. Nån som känner igen sig? =) |
|
|
hahah det finns många speciella människor inom bilprovningen! Hoppas man får rätt :P |
|
|
Det är ju nästan som om man borde stå o vänta utanför tills Åke har slutat jobbet, ett snabbt snack me honom kanske får honom att var amer ärlig i sitt jobb |
|
|
Haha, människor är så olika! Har besiktigat senaste 2 gångerna på Sala bilprovning. Har varit en äldre man varje gång, samma gubbe. Varit skitsjysst tycker jag. Var inga problem med nån adapter, mätte värden utomhus bara. Dessutom var bilen sänkt 60/40, inga problem, han tyckte bara bilen såg väldigt fräsch ut för sin ålder. Trevligt med sådant bemötande! Nästan så jag ser fram emot bes varje år, för det är ju en gratis kontroll typ :) |
|
| Det får mig att tänka på Bilprovningen i Sisjön i Gbg-området. Där samlas nog alla sura personer. 90% chans att få en otrevlig person som ger anmärkningar på saker som inte är några fel, ungefär som Dubilidu! skriver om. | |
|
allt under 110db går igenom om man har katt(om det krävs).. |
|
|
xc00b: Menar du att det finns en gräns som går vid 110db? Mäts det genom förbifartsprov, eller mäter man utan belastning och i så fall vid vilket varvtal? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Har ett simons avgassystem med dubbla utblås, dom brukar klaga på att det är svårt att få på slangen.. men annars går det fint! | |
|
När jag besiktade min bil i höstas så fick jag en nybörjare. runt 24 år med glasögon. Han var av den sort som ska påpeka allt och verka njuta av det även fast det inte blev några markeringar. Ungefär som "åke" i Dubilidu! historia. Angående adapterpuffen så hade dom ett väldans bekymmer att hitta den, men när dom tillslut hitta den och skulle montera på den trodde jag dom skulle böja av allt jag hade där bak. Det bara knaka i kjolen och lyckades halvt riva bort gallerat vid utblåset. Sen påpekade jag: Kör nu lungt över "bromstests-bulan" för bilen är sänkt och har spoiler med frontläpp under. Besiktningskillen sa inget utan körde över som om det vore en suv och jag med hjärtat i halsgropen. Jag tycker allt att dom kan vara lite försiktiga när dom arbetar med bilen. Men tillslut fick jag två 2:or. 1.V-lykta, för lågt ställd 2.Vita blinkers lampor bak. urg... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.