AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.690

Byta ratt på e36

Tjena...Jag ska byta ratt i min e36á och undrar om det är någon som vet hur det fungerar med airbag finns det olika sorters kontakter till airbagen?? Går det koppla bort airbagen och sätta dit en ratt utan airbag??

Tacksam för svar
ha
734
haack
X3 30d -18

sök i ämnet så hittar du massor!

svaret på dina frågor är ja!

mvh
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
hej, jag hjälpte kompisen med sin e36 coupe för ett tag sen med att instalera en momo-ratt i bilen. vi kollade upp följande: 1, du behöver EJ besiktiga om bilen. 2, behöver EJ kopplas ur av fackman. (om airbagen kopplas ur på rätt sätt.) vad dom nu menar med det? verkar vara en individuell tolkningsfråga..

det bara och slita loss skiten(alttså mittendelen på ratten), gör du enklast med något vasst föremål, jag förmodar att du inte vill behålla originalratten. pilla loss airbagen försiktigt, finns typ 1 eller 2 kablar bara om jag minns rätt, det är bara koppla loss dom. du har väll köpt ett nytt nav och en sportratt så om du har tur med navet så ska du ha 2-3 skruvhål på baksidan, på original ratten har du på baksidan av navet en rund plastbit fastskruvad, skruva låss den och skruva fast den på det nya navet så behåller funktionen att blinkersen går tillbaka när du rattar tillbaka, det är den som puttar tillbaka blinkersen.

glöm inte ha hjulen centrerade rakt framåt innan du tar av originalratten! kan ju va roligt att ratten är centrerad när du kör sen..

nu kommer ju airbaglampan i instrumenteringen lysa självklart, enklaste sättet att bli av med det är ju och plocka lampan till den.

lycka till!

ps: 17 hylsa till ratten. funkar alldeles utmärkt med ett fälgkors, den får du bra grepp med. akta rattlåset oxå, lås hellre ratten med knäna eller en kompis, inte med rattlåset..

Mvh: Rabiat Körstil
(Team FF Survival)
Tack så mycket för en mycket bra beskrivning.
Men om man köper tex en m3 sportratt kan man få airbagen till att funka isf finns det olika kontakter aven till en bmw original ratt??
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Andreas ason, här har du info om samtliga rattvarianter, och ja ska du ha sportvarianten med airbag måste kontakterna och annat modifieras.

Länk

// MVH Jocke
Är det inte så att man inte får installera en icke-airbag-ratt i en som originalt har airbag? :/ Eller har jag fått det om bakfoten..
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
svar skidman: det är gubblugnt! det får man :)

Mvh: Rabiat Körstil
(Team FF Survival)
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
airbagen på ratten sitter fast med 2 torxskruvar från baksidan..och koppla bort strömmen nån timme före du kopplar lös airbagen för att minimera risken för en smälld airbag i ansiktet..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.