AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
792

Problem med helljus och automatlåda på 525 E34

Wi
70
Wik
M5 -92B
Hej!

Har lite bekymmer med min 525a som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Helljuset spökar dvs att det fungerar lite när det själv vill. Relät?

Automatlådan växlar lite "hårt" speciellt vid nerväxling från 4:an till 3:an. Byte olja och filter?

Tacksam för svar
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
automatolja+filter skulle jag,som du beskriver.helljuset låter som det är är oxiderat,dårlig kontakt någonstans.relät tror jag inte på...
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
automatlådan kan du ju inte göra så mycket annat än att byta olja och filter å hålla tummarna...
helljuset är antagligen nån lödning i LKM-boxen.
Wi
70
Wik
M5 -92B
Glömde tillägga att vid lugn körning så växlar den mjukt och smidigt så det kanske är normalt att den lägger i växlarna lite hårdare vid mer aktiv körning?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det finns ett elektroniskt tryckregleringssytem hos lådans hydrualssystem som ökar växlingstrycket med varvtal och gaspådrag för att ge hårdare snabbare växlingar. Tex vid tomgång ligger hydrualtrycket till lådans kopplingar på omkring 5-6 bar för att kunna gå uppåt 15 bar vid stora gaspådrag och kickdown.

På en beg låda som växlat mkt i sitt liv kan komponenterna i ventilhuset bli lite nötta och slitna vilket kan ge lite hårdare växlingar än när lådan var ny. Det är normalt slitage. Oljebyte och filterbyte kan göra det bättre om oljan börjat oxidera och tappa sina smörjegenskaper, men mot normala slitaget hjälper inte oljebyte.

molle
Ljusmodulen på E34 (sitter som en lite större modul bland säkringarna) är ökänd för glappkontakt i lödningar och reläer. Tag ut, rengör och löd om så funkar säkert ljuset igen.

FP
Wi
70
Wik
M5 -92B
Plockade ut ljusmodulen och rengjorde. verkar fungera bra än så länge. Blir byte av olja och filter i lådan om ett par veckor och hoppas på att det hjälper något iaf.
Tack för alla svar.

MVH/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.