|
|
|
|---|---|
|
För 2 månader sen köpte jag en 325 93:a.. bilen var lite skitig när jag köpte den, och efter jag tvättade bilen upptäckte jag rost nere i kanten på vänster framskärm. Nu undrar jag om det är ett vanligt problem eller om det bara är den förre ägaren som misskött bilen? Har nu tagit bort rosten ( blässtrade och kallzinkade ) funderar nu på att köpa någon typ av skydd för att undvika att sten slår upp lacken igen. Har någon haft samma problem ?? :! | |
warbus |
Tjena! Har själv en 325 -93 och har samma problem! framskärmarna var nylackade 2000 (vänstersida) och 2001 (högersida) men trots det och att det under lacken ligger body (rostskydd,underredsmassa) så slår tydligen stenar upp från däcket och emot skärmkanten! Har nu 17" med 225/45! Vad har du för hjul på din ? Breda? Orginal? Har även en kompis som har en 325 cab -93 men han har klarat sig och troligen beror det på att den endast körs på sommaren!! BMW 4-ever Lars H |
| har en 91:a, samma problem. Fixade rosten för ca två år sen, men den är redan tillbaka. Funderar på att fixa några små stänkskydd i rostfri plåt. | |
|
jag har 235/40/17 däck... funderar också på att skaffa något typ av skydd. :! |
|
|
Har samma problem på min 325 -93!! Har orginalfälgar så fenomenet verkar inte bero på däcksdimensionen. Väldigt intresserad av ideer på skydd! /David |
|
|
Tror att alla beemer ägare har detta problem. Verkar vara en standard grej. För du menar längst ner på tröskeln/skärmen. Sätt skydd, det hjälper. |
|
|
Tips/idé på skydd: Jag har klistrat på svart "Sikaflex FC 11+" lim/klister framtill på min. Nu är ju bilen svart så det syns inte så mycket men bra blev det. Sikaflex är ju som silikon tills det har torkat då det blir nästan stenhårt men ändå lite gummiaktigt. Jag satte maskeringstejp på "utsidan" av framskärmarna som man skar efter och drog bort, på det viset får du en jämn och fin kant. Du slipper köra runt med stänkskydd men skyddar ändå den kritiska delen som är längst ned och 10-20cm upp. Fördelen med detta jämfört med vanlig färg eller body är att det inte slits bort av stenar och grus. Hur långt upp i årsmodellerna av E36 sträcker sig detta egentligen? Min är en -92 nämligen. Mvh Carsten |
|
|
tack för tipset... använde själv bodyspray när jag fixade min rost ( först blässtrade jag och zinka ) men när jag drog bort maskeringstejpen böjdes kanten på bodyn ut .... men det är väl smällar man får ta. :! |
|
|
Samma problem med min iS -92. Stänkskydd finns hos BMW för en liten peng, de var inte så dyra som jag trodde och man snäpper på dem där fram om jag inte minns helt fel. Då kan man ju ta av dem när man skall till bilträff eller liknande och vill ha bilen i toppskick. Tänkte fixa sådanna och lacka dem vita som bilen när jag orkar lacka om skärmarna någon dag. |
|
|
Funderar på att lacka om båda framskärmarna och även huven nästa sommar... men då kanske det är lika bra att lacka hela bilen. :! |
|
| Har samma problem med min 318iS -90, håller på att laga nu.. | |
|
Jag har en 325 -93 som visar smått på samma problem som er andra ytrost i skärm kanterna runt om?. sedan jag fick på sommardäcken (225/45/17) så märkte jag att bakkjolen blev "blästrad" så jag var till bmw och köpte lappar bak 430 spänn har jag för mig, men fanstygen är så mjuka att dom inte går att lacka. är stänklapparna fram lika eller... på/till nyare bilar ska det finnas en genomskinligplast som man ska kunna sätta runt kanterna bara ta bort insatsen i hjulhuset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.