AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.609

Vilken BMW-verkstad i Sthlm?

Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Då har jag hämtat min E90 330iA -05 och inser genast att iPod-interface, Black Line Tail Lights och nya nummerplåtsramar och gummimattor behöver införskaffas och installeras. Kanske även nåt lastnät till trunken.

iPod-interfacet kräver förmodligen omprogrammering (stämmer det?) så nu är frågan vilken åf eller verkstad i Stockholm som ger mig bra och snabb auktoriserad service?

Säg nu inte Solna för där har jag ofta upplevt rent usel attityd :)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Har enbart erfarenheter från Borgs bil (förutom solna, som jag för övrigt delar din åskit) som skötte underhållet på min fars e46ci. Dem hade bra bemötande, sjyssta mekar och gjorde det dem fick betalt för.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skit i auktorisation om det inte gäller garantiärenden är min tragiska erfarenhet efter att ha testat samtliga aukt verkstäder i Sthlm....
Bil&Motorteknik 087110687 fixar allt det där samt kan även ordna uppdatering av din motorstyrning o s v.
Mvh
Asken
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Bil & Motorteknik kontaktade. Fullt auktoriserade för BMW utan att vara handlare. Verkar lovande. Vi får se vad de återkommer med för priser och tider.
sw
25
swedst
E91 335d -07
Skriv gärna vilket pris de har på ipod interfacet, är sugen att installera det i efterhand.
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
Novation i uppsala
Ni
39
Nick_name
530dA Touring (E61)-06
Inget I-pod interface in en E90 330-05? Vilken typ av stereo/nav? I min satt det under armstödet. Dock var jag tvungen att uppgradera mjukvaran för at kunna spela MP3-skivor i CD:n. 600:- hos BMW Solna. Kan dock inte rekommendera dem.
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Det här är ett interface som placeras i handskfacket och gör att det går att styra iPodden via iDrive-trynet. Samma funktioner som direkt via iPodden själv som jag förstår det. Synk och laddning i en kabel. 3,5:an i armstödet är ju bara en vanlig AUX-ingång.

En mp3-uppgradering för CD:n verkar trevlig. Ska se om Perre på Motorteknik kan fixa även det.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hej,

funderar själv på att låta eftermontera iPod-interface i min E91:a, har tröttnat rejält på aux-ingången i armstödet.

Arnedy: Hur gick det med installationen? Löste det sig? Vad kostade det?

/ElakaKatten

Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Det gick finfint tillslut. Fullt fungerande och med stöd för mp3 även i single slot-ceden (något som officiellt inte ska gå på min bil).
Perre på Bil & Motorteknik fick lära sig en hel del nytt om datorn i bilen och jag fick lära mig att programmera en bil :)
Stereon uppfattar iPod-trynet som en CD-växlare som kan hanteras med 4 olika views (artist, spår, album, genre). Tänk bara på att trynet INTE är kompatibelt med den allra senaste generationen iPods. Själv har jag en 4GB iPod Mini av första generationen exklusivt avsedd för detta ändamål.
En sak som är lite lurig är att du måste ha nazikoll på ID3-taggarna för att bilen ska hitta all musik. Feltaggad musik blir helt enkelt osynlig för bilstereon.
Priset har jag glömt mera exakt men jag tror det var ca 2500:- för själva hårdvaran och så två installationstimmar a' 700 pix på det.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Snabbt svar :)

Tack för infon, jag har mailat alla ÅF i närheten för att höra vad de vill ha för att göra jobbet.

Jag har en iPod Nano 2GB av förra generationen som jag tänkte dedikera till bilen. Ang. ID3-taggarna - har du något bra program för att fixa till taggarna? Jag har letat lite på nätet utan att hitta något bra.

Vad var det för problem du hade med mp3 på CD:n? Min single-slot CD spelar mp3 som standard (Professional radion).

/ElakaKatten

Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Har för mig att jag såg i senaste BMW tidningen att dem hade nåt erbjudande hos BMW för montering av Ipod interface för ca 2800:- monterat och klart.. Värt att kolla upp kanske.. :)
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tack för tipset :)

/ElakaKatten

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
är det någon som vet om man kan uppdatera e46 16:9/CD enhet till att spela upp mp3?
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Hej!

ID3-taggar ordnas bäst i iTunes (som ju ändå är enklast för att fylla på ipodden). På PC använder jag i övrigt Tag&Rename som nog får anses som överkurs just i detta fall.

Pro: Det går med 95% säkerhet INTE att programmera om ceden i E46. Den är helt enkelt en vanlig dum bilcede till skillnad från den i E90 som egentligen är en dator-cede. Alltså en sån som sitter i din pece.

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Arneby: Håhå! Överkurs! Klättra nu ned på marken igen, så kan vi snacka vidare :)

Om man nu råkar komma över musik som någon annan inte har rippat med iTunes och taggarna är knas kan det vara trevligt att angripa dem för att få preussisk ordning i mpetrespelarn. Tag&Rename alltså. Ska kolla upp det.

Köpte f ö precis en iPod nano 8GB för 1300 spänn här i staterna... dollarkursen är för go' nu :) ... så nu kan den gamla 2GB:arn leva tillsammans med bilen.

/ElakaKatten

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tag&Rename is the shit.
Det är lite knöligt gränssnitt i början tyckte jag, men nu när jag vet hur det mesta fungerar så är det kalas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.