|
|
|
|---|---|
| Hej undrar om E38-an har en sån finess som körlägen, typ Ekonomi, Komfort, Standart osv osv. Det är ju riktigt bra utrustad bil vad jag sett, kanske även lite överutrustad... Om det finns, sitter det bara i extrautrustade modeller eller kommer det som standart, och funkar det som man förväntar sig? Och hur är det med soft-close på dessa lyxkryssare? | |
|
borde finnas om bilen är utrustad med aktiva stötdämpare... (vet dock ej hur bra det är) Soft close finns vad jag vet bara till bakluckan på e38 då i 2 varianter en med automatisk öppning och stängning och en som bara drar in den sista biten om det var det du ville veta?... |
|
|
Vad menar du men ekonomi, komfort och standard? Olika lägen på växellådan som har olika nivåer av bränsleekonomi? Det är lite olika beroende på låda, årsmodell osv. Den lådan som sitter i den 750 -95 som jag haft hade endast "sport" eller "automat". Sedan finns det såklart S-Edc, stötdämparna inställbara i två lägen: Komfort eller "sportigt", vilket inte är direkt sportigt, bara något stötigare :) Softclose finns som sagt i två varianter, en hydraul som öppnar hela luckan, eller den vanliga varianten som drar igen sista 2 centimeterna.. /M |
|
|
Växellådan i min bil (steptronic) har "sportläge" som livar upp saker och ting en smula. Wilhelm Svenselius |
|
| Tycker du inte edc sportar upp den ??? så tyvker ialafall inte jag det blir en helt annan bil att köra med edcn på sport och sport läget på växellådan | |
|
Mjae, inte en helt annan bil, det kan jag inte påstå. Visst känns det skillnad, framförallt känner man trottoarer, skarvar, brunnslock osv tydligare, men inte sjutton tar sig bilen fram som en smidig liten sportbil runt rondellen inte? |
|
| Nja inte smidigt som en liten bil men väldigt bra för att vara så stor och tung | |
| uhhmmm lät lite kul "framförallt känner man trottoarer ... bättre" heh.... du vet att man inte skall köra över trottoarerna va? :P | |
| Haha, ok, kanske inte just trottoarerna då, men infarten till parkeringen går ju över en trottoar :-) | |
| Ok... jag menade att på många nyae bilat så finns det knappar nånstans på instrumentpanelen för att välja körläge (Sport/ekonomi/whatever). EDC bryr jag mej inte så mtk om, skulle nog ändå ha den på komfort hela tiden. Softclose, då ville jag veta om det finns både för bagageluckan och dörrarna som på t.ex. Mercedes 500/600 serier är det ju typ standard, bara att lägga emot dörrn så drar den in. Hatar att behöva drämma igen bildörrar helt enkelt... | |
| automaten anpassar sig ju efter hur du kör, så den kör ju som i ekonomiläge om du gasar lungt osv... är du aggressiv så märker den det och går i sportläge | |
|
Softclose gäller endast bagageluckan och som sagt i två utföranden, anting fullständig (hydraul) som stänger och öppnar hela luckan, den andra (tidigare) drar igen luckan den sista biten. Och ja, det finns (beroende på låda) olika lägen för ekonomi/sport. På min tidigare fanns "sport" och "automat" vilket skulle kunna översättas till "sport och ekonomi" läge. |
|
|
På min 750, den äldre änn jag har nu, e38, fanns sport, ekonomi och vanligt läge. I 740 jag har nu finns Sport eller Adaptiv. Sedan finns ju även steptronic automatlådan vilket jag inte vet så värst mycket om och väljer att vara tyst angående det. Finns andra här som har det och kan förklara hoppas jag. |
|
|
Jag har "normal-läge" (adaptiv..?), sportläge (man klickar spaken ett snäpp mot vänster) samt steptronic (i vänsterläge tippar man upp och ner). Lådan är en A5S325Z, dvs. ZF5HP19 som sitter i 728 från 99-01. Den lådan sitter även i E46 328 samt E39 528. I 740 sitter den en annan låda, men jag tror att funktionerna är desamma, åtminstone i faceliftade versioner 99-01. I normalläget reagerar lådan på körstilen. Tror det är så att den lär sig din körstil och anpassar sig därefter. Däremot kan den reagera olika även löpande beroende på hur aggresivt man gasar. Häftig och mycket trevlig låda. |
|
|
i en annan tråd diskuterade man just hur det adaptiva "drive" läget fungerade och där kom man fram till att den inte lagrar någon information alls om hur du kör utan räknar ut beroende på ett flertal faktorer varje millisekund (eller vad det nu är) vilket "läge" den skall vara i... t.ex. om ett hjul spinner vid relativt lågt gaspådrag så kopplar den in vinterläge, kör man agressivt så kopplar den in sport osv. osv. detta är alltså inget som lagras utan räknas ut i realtid |
|
|
sad_ant: ja det kan nog mycke väl vara så att den ej "kommer ihåg" något. Har du någon länk till den tråden? |
|
|
Här är tråden Länk Jag är tveksam till att lådan skulle ändra körprogram till sport el vinter automatiskt. Jag tror hellre att den anpassar växlingarna inom varje program. Vinterläge innebär mest att den startar på 3an. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.