AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.374

går illa på låga varv

jo
5
johnza66
735ia-87
var till sjukan igår och när jag kom ut gick bilen väldigt illa på tomgång den liksom vandrade upp o ner och på lågavarv men vid gaspådrag går den bra ryker svart och drar en massa bensin.........vad göra?
tack på förhand

jo
5
johnza66
735ia-87
glömde säga att det ä en 735i-87

ryker svart = olja i förbränningsrummet. topplockspackningen kanske? kolla om du har "smör" på oljestickan och locket till oljepåfyllningen.
73
12
735ulf
BMW 735iA 1988
tändstift??

ulf735iA
jo
5
johnza66
735ia-87
men sådär bara på engång den gick ju bra till sjukan?

Paap Reeder
... du jonaz!

... precis så går min M30 också. Den har stått ett tag och när man startar den går den rent och fint ända tills varm.
Stänger man så av den och skall återstarta så blir det så här.
Har inte hunnit undersöka men jag misstänker att tomg-motorn kan vara boven.

Eftersom den går rent från kall till varm men "ballar ur" - ett nytt uttryck från vedboden - efter en varmstart så kan det inte var nått med toppar, packningar eller boxar utan det måste vara ngn givare.

Återkommer kanske efter helgen om jag mekat fram felet.

MVH /// Paap R
Jag har haft detta problem på en V70, nu gäller det ju så pass gammal bil...
men svart rök = för mycket bränsle
blåaktig rök = olja
vitaktig rök = vatten
detta är vad jag förstått... och när min V70 svartrök så fick jag höra att det var LMM, men i mitt fall var det lambda
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
sad_ant helt rätt!

Black_bimmer: Att säga att en bil som ryker svart förbränner olja är fel.

Blå rök är alltid OLJA
Svart rök är BENSIN/Diesel
Vit rök är oftast vatten/fukt (därav de vita avgaserna från katalysatorbilar tidiga halvkyliga morgonar).

Mao kan felet vara LMM, det kan vara kallstartsventil som hakat upp sig (flödar på bra mycket bensin då, vilket gör att bilen svartryker rejält och går unkigt när den blir varm).
Kan va några fel till, men mest sannolikt är att Paap och johnza har en kallstartsventil (vissa kallar samma grej för tomgångsmotor) som hakat upp sig. Den fungerar som Choke på en förgasarbil, när bilen är kall flödar den på rejält med bensin in i insuget (alltså insugsluften för med sig bensin) och allt detta just för att få samma effekt som choke, lite högre tomgångsvarvtal och att värma upp motorn snabbare genom en fetare bensinblandning. Kolla gärna upp funktionen på den.

MvH Tompa

MvH Tompa
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Anledningen till att det också kan vara LMM och Lambda är ju just för att dom ger värden till motorns ECU, är då dessa givare trasiga (så att dom ger fel värden) så ger ju t.e.x motorn i god tro t.e.x för lite eller för mycket bensin beroende på hur galna dessa värden är. Men LMM och lambda brukar ge sig mera stegvis än t.e.x en kallstartsventil som hakat sig.

MvH Tompa
Ug-Lee
Prova att låta batteriet vara bortkopplat över natten, den kanske behöver en omstar bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.