AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
879

Fjäderbensbyte M5 3,8 till 3,6ans ben?

jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
Ska byta fjäderbenen fram på min M5a 3,8 en 92a med ringpaketet på. Och jag har köpt fjäderben ifrån en 3,6 är det bara att smälla dit dom? Alltså passar dom direkt eller krävs det några modifikationer?
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Måste bara fråga. Varför ska du byta dom. Är EDC dämparen dålig?

Är förövrigt bara att byta rakt av.

///Micke
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
Dom är tvärslut! Är som en gunghäst toatalt livsfarlig! Hade inte nya EDC dämpare gått loss på över 20lök så hadde jag köpt sånna. Men jag fick tag på 2st begagnade ben ifrån en 3,6 ihöstas och det börjar bli läge att montera dom. Så det ska bara vara att skruva bort dom gammla och dit med dom nya då med andra ord?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Är inte Nivåreglering eller EDC i fram på 3.6an. Fungerar nog men du får koppla det gamla system så det går runt iaf.
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
Nej det är inte nivåreglering eller EDC på en 3,6 utan vanliga fjäderben. Men dom här är preppade med bilstein sprint dämpare och HR fjädrar. Jag ska även byta till samma bak. Så förhoppningsvis ska det blir grymm väghållning :) Är även inne på att byta till poly-bussningar och fjäderbenstag.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
de övre fästen måste också bytas, altså den biten som du ser från motorrummets sida. är sannolikt slut likaväl. det ska vara M5 3.6 del då.....
Nästa sak är att du kommer att få BONG!! "EDC inaktiv" eller "suspension leveling inactive" eller liknande varning på displayen varje gång du startar bilen. Systemet måste "tystas" på korrekt sätt för att undvika detta. Spelar dock ingen roll om du inte bryr dig om varningssignaler etc.

och sist, du måste "resirculera" styrservovätskan tillbaka från bakaxeln/plugga systemet.

Finns beskrivet på www.M5board.com, kolla in där och gör ett sök där med t.ex "EDC" eller liknande, finns en del info där.
kolla också www.bmwe34m5.com och gå in på "FAQs" finns massa teknisk info och mektips för M5 där.

MVH:
Sakke
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
och sist, du måste "resirculera" styrservovätskan tillbaka från bakaxeln/plugga systemet.

Men det är väll bara om jag byter dämparna bak väll? Tänkte börja med att byta fram och sen bak.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Greppa stenarna grabbar!
;-)
Smiley©
Kan nån här förklara hur man ser skillnad på M5 3.6 fjäderben och på dom "vanliga" E34ornas fjäderben?
Jag har fjäderben som ligger och jag är osäker på vad dom är till för bil, men jag tror det är till en 535.

johel
Hoppas det var okey att jag lånade din tråd lite?
Ska bli intressant att läsa vad du tycker om H&R fjädrar + Bilstein dämpare om du har lust att skriva det efter ditt byte.
Skulle var kul att få se bilder på bilen före och efter fjäderbytet om du har lust att ta foto.
Jag är själv i små tankar att byta till 3.6 benen och H&R fjädrar + Bilstein dämpare för att jag tycker inte min bil har nån speciellt bra väghållning som den är nu, spårar och understyr en del. Men har jag tur så försvinner mycket av mitt problem med dom nya hjulen jag beställde igår. Men gör det inte det så ska jag byta till H&R + Bilstein för att se om det blir nån skillnad.
Skulle mitt problem ligga i mina gamla hjul så blir det bara H&R fjädrar monterade för att få ner bilen lite fram.

/Thomas
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
Klart jag kan knäppa kort inga problem med det:) Bara kul om man kan vara till hjälp! Men jag åker till Thailand på fredag och blir borta ett par veckor så det dröjjer nog en månad till! Och så måste jag ju ha tag i dom dära distanserna upp i tornet som alla snackar om? Jag har ju bara fjäderbenen nu ifrån 3,6an! Nån som har sånna ligger?
Smiley©
johel

Tackar! Det blir intressant att se hur låg den blir med H&R fjädrarna eftersom jag själv ska montera såna med tiden.

Det folk pratar om uppe i tornen är fjäderbenslagringen, vet inte vad dom kostar nya på BMW till 3.6 men till 3.8 kostar dom 800-900:-/sida.

Trevlig resa till solen! :-)

/Thomas
jo
26
johel
E34 M5 3,8 1992
Tack så mykcet! Ok ska kolla på BMW då isånna fall är det ju lika bra att köpa nya!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Som sagt kolla in de sajterna som jag nämnde. finns både bilder och instruktioner...

"Men det är väll bara om jag byter dämparna bak väll? Tänkte börja med att byta fram och sen bak."

Riktigt, framdämparna har ingen kontakt med servovätskan. Trodde bara inte att du ens hade tänkt tanken att BARA byta fram.....
Det är din bil, men detta kan ju resultera i ganska oförutsägbar väghållning då fram och bakdämpning och fjädring inte är av samma typ och hårdhet. Rekommenderas inte.
Och som du kom fram till själv, topplager etc är förbrukningsvara och lönar sig inte att köpas begagnat.

MVH:
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Eller nu vart jag osäker.... Framdämparna skall ju ha tryck någonstansifrån dom också. Men iaf så räcker det att plugga ledningarna isf.

Sakke
Smiley©
DrSakke

Framdämparna ska inte ha tryck någonstans ifrån, dom är endast elektroniska!
Och vad jag vet så är det inte speciallt lyckat att plugga hydraulsystemet (till bakdämparna), utan det måste ha en cirkulerande krets för att inte sprängas sönder.

/Thomas
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Smiley:
tack, blev lite osäker plötsligt ang. framdämparna som sagt. Det där med pluggning var avsett för framdämparna(om det hade behövts)
Som du ser så har jag redan skrivit det där om att ledningarna till bakdämpare ska koplas till en loop så att vätskan resirculeras.

Och säger det en gång till, rekommenderar att man byter alla fyra samtidigt, när man byter till en annan typ av dämpare och andra fjädrar, för att undvika "omaka par" fram och bak.

MVH:
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.