AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.307

Bmw 325 -91 går ryckigt och poffar.

pr
16
pr0bz
325i -91
Hej, min Bmw går ryckigt och den ger poffar under ca 3000varv vid gaspådrag, misständer. Den går ricktigt ryckigt om jag kör på lågt varv och ger full gas på högre växel. Även när jag kör sakta på låga varv så kan den ge gaspoffar, men när jag ligger i konstant fart på samma låga varv ca 2000 då rycker den inte.

Har testat byta till nya stift, men det hjälpte inte. Har sprejjat med wd40 för o kolla om den drar tjuvluft men de gjorde den inte.

Kan det vara en tändspole? Eller är det något som lambdasonden eller lmm?

Min vän sa att om jag stänger av och på bilen i fart så tar det ca 5-10sek innan lambdasonden går igång. Jag testade stänga av vid låga varv och på igen kvickt. Men den rykte direkt, så ja antar att det inte är lamdan.

Sen hur gör jag när jag luftar kylsystemet? Ska ja skruva bort luftskruven helt eller bara lite och låta de bubbla ut lite vätska.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
när du luftar,så skruvar du dän helt o hållet.hissa upp bilen 20-30 cm där fram ,så du får lite lutning på bilen,så du får bort all luft ur systemet.lufta så länge tills du får en stråle ur luftningen,glöm ej fylla på+glykol.ta sedan ett prov varv,o lufta igen så du är helt säker på det inte finns någon luft kvar.annars kan den koka för dig,så topp o packning ryker för dig.lycka till...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
probz skruva ut helt... låt det rinna ut dukrigt mycket tills det inte bullbar, ge eventuellt lite gas... men fyll konstant på med vätska som dicka o säger... Det låter som motorn inte tänder på alla 6? Har du bytat stift så kan det vara tändspolarna... Kolla om det går nå ström..,.

// MVH Jocke
pr
16
pr0bz
325i -91
mixim, hur ska ja kolla kolla om det går någon ström och vart? Den går ju bra om jag bara står o gasar. Men inte vid gaspådrag när jag kör. Hur ska ja då mäta upp det när den står still?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
pr0bz, låta tändspolarna skicka en båge mot motorblocket om man ska kolla det... Men angående symtonen, verkar det ganska konstigt... utan en cylinder ska det vara mer vibration vid tomgång och när du ger gas snabbt konstig fördröjning och karaktär och orkesläs... Men du säger att allt funkar perfekt vid gaspådrag, men vid belastning så skiter det sig?

// MVH Jocke
pr
16
pr0bz
325i -91
Nu har han börjat gå lite ojämt på tomgången med, bara lite. När jag ger snabb gas poffar det o han hackar som om han skulle misstända. Sen över 3000rpm så går den perfekt. Det är alltså för hastig rörelse på gasen under 3000rpm han misständer, eller går dåligt. Hoppas du förstår.
dr
44
dreamcore
BMW 320 86 (E30?)
jag vet inte riktigt, men jag skulle testa att byta en lamdasond! låter som ett sånt fel!
Kamaxelgivare? Länk
Vevaxelgivare? Länk

Prova sök på dessa så kanske du hittar trådar som har samma symptom.

Mvh
Stephan
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Testa att ta bort kontakten till kuftmassemätaren. Bilen går då med förprogramerade parametrar. Man måste köra några minuter innan motorstyrningen "ställt om sig". Går bilen normalt sedan så är det lmm som strular (tomgången kan dock försvinna när man kör utan lmm).

Ett enkelt sett att testa på. Fortsätter den att gå lika illa så vet du i alla fall att lmm fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.