|
|
|
|---|---|
|
Hej. Funderar på att byta bakhjulslager. Har hela klumpen med lager i. Men vad ska man dra centrummuttern med för moment? Är det svårt att komma åt skuvarna på baksidan till lagret? Carpe diem. | |
|
Hej. har själv bytt båda två på min, jag drog inte med moment utan ganska ordentligt med förlängt skaft med ett rör. det är faktiskt lite trångt innuti bärarmen och till på köpet så är det torx skruvar, jag tog loss drivaxel i både vid klumpen och 36mm 12kant muttern men det gick inte att lirka ut den, men man får nog loss torxarna ändå med lite pillande, hade själv 3/4 verktyg för att slippa åt, 3 förlängare och 1 ledbar så går det finemang. kan då tillägga att jag hade tllgång till billyft. ps. har själv en e30 320-87 till isbil ( sköj på is) Nikki |
|
|
Men jag fick höra att om man inte drog den med rätt moment så kunde den vibrera bort. Carpe diem. |
|
|
kan säkert vibrera loss om man drar åt för lite men jag hade först ett 1 meter långt skaft på hylsan sen ett rör på ca 2meter och lade mina 65kg på och gungade lite me, muttern har ju en kant som kommer utåt och drivaxeln ett spår i sig dit man ska knack in material från muttern som låsning. Nikki |
|
| Du låser ju centrumbulten genom att knacka in den lite i spåret i axeln så den lär inte ramla av. Drivaxlarna behöver inte lossas, man kommer åt om man har lite olika förlängare, men du kan knacka in axeln en liten bit. | |
| Nyvall...2m långt rör...bogserar du finlandsfärjor i samma bullt /M | |
|
Men nu ska du inte vara elak. Ja menar 65 kg är ju inte så mycket tryck. Carpe diem. |
|
| 65 kg på en 2 meter lång hävarm blir ju 1300 Nm!!!! Det är väl inte så himla lite... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.