AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
434

Spridare - vad för ngt??

Hej allesammans!
Det pratas ganska ofta om "spridarna" på forumet, att de är skitiga, tickar mm.
Jag ha inte en aning om vad det är, hur de ser ut, var de sitter mm. Finns någon annan benämning för spridare?
Kan nån med koll förklara?
/Vilsen i pannkakan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är de injektorer som sprutar in bensinen i cylindrarna. Det som du förmodligen ser av dem är den elkabel (oftast fyrkantig anslutning) som siter i toppen av dem. Det sitter en vid slutet av varje cylinders insugningsrör i motorn (närmast cylindertoppen). Hoppas att det blev lite tydligare.

Mvh
Johan B: Njae, vad heter de som reservdel? Är de nåt man kan byta själv hyfsat enkelt eller måste motorn rivas ner?
/Bobby
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Njaa, de sprutar inte in bensinen i cylindrarna, utan i insugskanalen nära ventilen. Om man nu inte har en Mitsu GDI e dyl.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De heter spridare. Spridarna sitter i toppen av motorn och de är relativt lätta att byta. Tänk bara på brandfaran när du mekar med bensinsystemet! Det finns olika spridare med olika kapacitet i bensinflöde. En liten motor har spridare med litet flöde och större motorer har spridare med högre flöde. Ibland behöver man byta till spridare med högre kapacitet när man trimmar. Exakt rätt spridare till din motor vet jag ej. BOSCH är nog det vanligaste fabrikatet på spridare till BMW.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
w9816, har rätt jag försökte bara förenkla det lite.

Mvh
På min 325-88 satt det LUCAS spridare, de
"flödar" ca 170 cc/minute, 323 spridare
flödar ca 149 cc/minute (har jag för mig)
Lucas spridarna är till salu om någon är
intresserad!

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.