AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
995

Vågar jag köpa denna?

gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Bilen ifråga är 328 -95 som gått 21000. 48000 begär hon.
Jättefin å allt att titta på. Bra utrustad där allt fungerar som det ska.
Till problemet.
Den tickade ganska häftigt när jag kolla på den, kikade på oljestickan å såg att nivån var extremt låg, skulle fylla på ny olja och såg i locket till oljepåfyllning att där var gul/brun/vit gegg med vätske pärlor.
Fyllde på 2 liter olja och startade upp igen. Ticket var borta med vinden och den gick jämnt och fint.
Men frågan är om jag vågar köpa bilen med tanke på gegget i locket.
På stickan såg allt normalt ut förutom att nivån var låg.
Tjejen som säljer bilen säger att de måste komma från motortvätten som precis är gjord eller kondens.
Råkade även i ögonvrån se hur checkcontrol babbla nåt om külwas***nd.
Bara funderar över om topppackning/spricka topp = kass, borde de inte synas på oljestickan oxå?

Tacksam för snabba svar :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En ägare som inte har koll på oljenivån och kylarnivån= oansvarig ägare ingen koll på nått, dåligt skött , nej tack välj en annan bil. kan kosta i slutändan
( klegget kan lika gärna beror på kortkörning och kondens, som fel på toppen/packning)

///MVH Hasso
Länk
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Tackar för ditt snabba svar, tror jag följer ditt eminenta råd :) .
Har ändå en magkänsla av det inte är helt rätt.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Såg oljan bra ut på stickan så ska det nog inte vara något bekymmer. Det som är i locket är nog som "Hasso" säger bara kondens som blivit av det tråkiga vädret som är just nu.

Men frågan är om det ska saknas så mycket olja? Jag har inte fylt på en droppe på snart 700-800mil med min 325 -94 (stickan visar "full"/max,,vad det nu står).
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Tycker också att det är konstigt att man ska behöva fylla på 2liter. Hon var iofs ärlig och sa att den inte var nyservad. Hon visste inte hur långt den hade gått senaste servicen.
Tycker de känns lite olustigt, dels de med locket och sen att man inte såg någon olja alls på stickan första gången. Sen var kylar vattnet rätt långt ner i behållaren. Vattnet var lite brunfärgat, men såg inte att vara nåt oljeskimmer på ytan iaf.

Jaja, va vet jag, köper nog grisen i säcken oavsett oljeservicar, ägare å allt på bil som gått 21000 mil.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Du gör nog bäst i att hoppa över den bilen. Säljaren verkar inte ha skött om bilen som man bör.

Finns väldigt många e36:or på marknaden, bara leta vidare!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag skulle inte köpt den. Även om bilen i sig kanske inte är drabbad av något specifikt "fel" så är den ju uppenbarligen inte speciellt omvårdad med kontroll av olja, kylvatten mm mm.

Precis som tidigare sagts så är utbudet av E36 väldigt stort och det finns garanterat en i MKT bättre skick än denna i samma prisklass!
Lycka Till!

gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Att bilen inte skulle vara omvårdad tror jag inte. Det var den absolut finaste e36a jag tittat på, ända missen på hela bilen (estetiskt) var att lacken börjat bubbla sig på yta som en femkrona på ena dörren. Inuti var allt enormt fint och allt fungerade som de skulle.
Vid provkörning kändes den tight å fin utan missljud lr klonk.
Vad jag förstod det som så var gubben i huset kunnig som fan på bmw och har bilskruvande som hobby.
Men, kommer stå över denna ändå. Som sagt, 2liter olja dunstar inte direkt bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.