AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.892

Vilken olja ?

Sida 1 av 2
ma
3
markus2254
323ti -99
Tjenare jag har en bmw 323ti -99
jag skall byta olja på den och skall ha castrol olja i
hos castrol så vill dom ha castrol SLX LL 04 0W-30 som bästa alternativ
men måste det inte gå lika bra med castrol SLX LT 0W-30 ??

Vantage
Sök på forumet efter Johan B så lär du hitta allt matnyttigt om olja till din bil.
Alternativt www.castrol.se

Vantage
Länk och sök på Mapodo på forumet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad säger att det måste vara Castrol ??
Du kan lika gärna köra på vilken godkänd LL-98 olja som helst finns väl ca 100 talet olika märken att välja på tex Valvoline synpower 5W-40 a 100 kr litern.
Alla M54 motorer tillverkade tom 08/2001 är godkända för LL-98 dvs den tidigare LL godkännandet för den längre service intervallen.

///MVH Hasso
Länk
ma
3
markus2254
323ti -99
Jag jobbar på en bilverstad där vi kör med kastrol SLX Longtec 0W-30
så funkar den oljan bra i bilen så e det klart att man kör med den

Vantage
Till min 525-01:a är det bara LL olja som gäller enl BMW-verkstaden.
LL = Longlife
Förmodligen för att synka med service indikator´n antar jag.
Det finns flertalet LL oljor på marknaden som jag antar är minst lika bra som Castrol sortiment.
Har mycket bra erfarenheter av ex: Mobil 1 och Helix.
Det jag aldrig skulle slå i min bil oavsett vad andra på forumet säger är Biltemas Helsynt oljor.
Skiter fullständigt i vad andra tycker i den frågan, när det gäller detta företags kvaliteter i bil-sortimentet så har jag DÅÅÅLIGA erfarenheter sen många år tillbaka.
Skulle inte ens köpa en M4 bult el liknande där ens då den troligen antingen skulle gå av eller rosta bort inom ett år....

Vantage
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vantage:
Nu har du väl lite väl mycket fördomar om biltema?!
Sen ang de du sa om bultar....om de är nåt man ska köpa på biltema är de verktyg å tillbehören runt omkring de,håller mer än godkänd kvalité.
Kanske inte de billigaste skitet men...
Köpte deras dyare verktygssats för ett tag sen,som har 10-års garanti. Är riktigt bra kvalité!

Men till ämnet kanske :)
Kör alltid synpower till mina bilar,och har alltid vart nöjd.
390:- för en 4l dunk är helt okej pris för en så pass högt klassad olja.
pu
547
puiu
330i-03
www.mapodo.de/product_info.php/cPath/108/products_id/335

alex
pu
547
puiu
330i-03
Castrol Formula RS 0W-40, 5 ltr. | BMW 01 Freigabe!!!
[102] 36,90EUR

[inkl. 19% MwSt zzgl. Versandkosten]

7,38 €/l

Haben Sie Fragen
zu diesem Artikel?

Für eine grössere Darstellung
klicken Sie auf das Bild.

Ideal auch für den Einsatz in Pkw-Otto- und Dieselmotoren. Ein Öl, das den Belastungen des Rennsports gewachsen ist, verfügt auch im Straßenverkehr über enorm große Leistungsreserven.

Für den Einsatz in BMW Fahrzeugen ersetzt es das Castrol SLX LongLife 1

--------------------------------------------------------------------------------

ACHTUNG GEÄNDERTE VERBESSERTE NEUE FREIGABEN:
SAE 0W-40 * API SM/CF * ACEA A3/B3/B4 * VW 502 00/
505 00 / 503 01 / BMW Longlife-01 * MB 229.3

Castrol Formula RS 0W-40 Power and Protection, is a fully synthetic

alex
Vantage
"Haas"
"Vantage:
Nu har du väl lite väl mycket fördomar om biltema?!"

Okej...varför Kör du inte på deras olja då ???
Fördomar kanske ???

Vantage
Kör samma olja till 330n som till 997an. Mobil1 5-50.

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Jag kör på Biltemas syntetolja - hur jättebra som helst.
men jag kör inte med deras filter.

Killarna och tjejjerna på Stenungsunds oljeraffinaderi skulle nog ha ett å annat att säga om att man baisar deras olja (de gör oljan till Biltema) för den håller gott och väl den kvalité som märkesoljor gör... till mindre än halva priset... du kan byta dubbelt så ofta och DET är mums för motorn.

En som köper på Biltema ibland... men INTE alltid
Vantage
"hfw"
Du kör på Biltema olja men inte filter ??
Varför då ??
Bara för att olja produceras i Stenungsund gör den inte helig eller ??

Vantage
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om Biltemas olja är precis lika bra som Mobil eller Castrol. Man betalar mycket för 'meta värdet' även med produkter som oljor!

De
165
DeWa
328iAT -96
Man skulle ju om man var på ett lite provokativt humör kunna ifrågasätta hur vettigt det verkar att döma ut Biltemas olja pga en dålig mutter för flera år sedan .. men det är bara min åsikt ;).

For the record har jag en 328i och en Alfa och båda bilarna körs på Biltemas helsyntet med originalfilter, och båda delarna byts var 500:e mil. Inte pga att jag inte litar på oljan, utan pga att den motor som inte trivs bättre med fräsch olja inte existerar idag.

Sen tror jag nog att Seven_ kan vara inne på något där, dom mer kända märkena tar säkert en lite extra krona betalt för sin logga på flaskan.
Vantage
Okej.
kanske jag utryckte mej lite provokativt i förra inlägget.
Det jag skulle sagt är att med en Biltema olja så kan inte service intervallet säkras !!
Vadå kanske Du/Ni tänker..??
Jo, enl vissa inlägg/trådskapare här på forumet tidigare styrs den sk service indikator´n av antalet liter man förbrukar inom det givna intervallet.
Sålunda kan Du "DeWa" som du själv skrivit i ditt inlägg citat:

"For the record har jag en 328i och en Alfa och båda bilarna körs på Biltemas helsyntet med originalfilter, och båda delarna byts var 500:e mil. Inte pga att jag inte litar på oljan, utan pga att den motor som inte trivs bättre med fräsch olja inte existerar idag."

Slut citat:

Varför byta så ofta och med en Helsynt olja ??
Klart är att BMW-Teknikerna inte är en bunt sopor som bara för sakens skull vill att bilarna skall bruka en viss typ av LL ( Longlife ) olja.
Vad Du/Ni säger och gör är att Du/Ni förbrukar en avsevärd större andel olja med miljö-påverkan etc.
Antag att vi alla skulle göra detta och byta var 500:e mil a´7,0 lit ( M50 ) !!
Att detta skulle bli billigare oxå är myt.
Jag betalar hos min BMW-verkstad 120:-/Lit för Castrol SLX LL04 0w30.
Detta blir 960:- för 8 lit ( 2500 mil ).
Eller 38 öre/mil i kostnad.
Biltemas billiga Syntet olja kostar 49,90:- / Lit om man köper 10 lit/Dunk.
Detta blir 399,20 för 8 lit.
Eller 80 öre/mil räknat på just 500 mil i detta fall !!
1000 mil = 40 öre/Mil.
Till detta kan tillskrivas 5 !! oljefilter på 2500mil oxå.
Alltså summasumarum:BILTEMA
7 x 5 lit olja = 35 lit a´49,90 = 1746,50:- ( Olja )
5 x 49,90 = 249,50 ( oljefilter biltema )
Summa: 1996:- / 2500 mil !!

Catrol SLX LL04:
8 x 120 = 960:- ( Catrol SLX LL04 8 lit )
1 x 240 = 240:- ( BMW Original )
Summa: 1200:-

Catrols olja mfl LL oljor klarar av den belastning det innebär för en olja att utsättas för 2500 lit/Bränsle.
Biltemas olja "Motor Oil 5w50" finns inte dessa uppgifter att det skulle vara en LL olja !!
Det finns uppgifter om att Biltemas Mineral oljor är sk Omraffinerade produkter dvs att dessa oljor Omraffinerats av utjänta oljor, vad som är sant eller ej kan jag inte svara på i detta fall.
Saken är den att trots Biltema kedjans storlek och inköps kvoter så är det konstigt att priserna är så låga i förhållande till den "Höga" kvaliteten som produkten enl säljaren skall ha ??
Olja produceras ( Rå-olja ) av ett flertalet oljebolag och dessa producerar oxå Biltemas oljor i någon ände, att Biltema själva skulle förfoga över oljekällor är alltså inte haken.
Oavsett försäljare av oljor så är Biltemas överlägset billigast.
Varför undrar jag då ??
Var är haken ??
Ser man på Deras övriga Bil-Produkters kvalitet så är dessa långt under märkes kvalitet.
Stötdämpare som måste bytas kanske redan efter 1 år eller 2.
Spindelleder som håller undermålig kvalitet, så undermålig att det lilla glapp som SBP ( Svensk Bilprovning ) släppt som anmärkning förut underkänns direkt med dessa produkter pga tidigare haverier med just Biltemas leder.
Kanske jag uttryckte det lite syniskt tidigare om bulten, men en viss mån sanning finns det allt.
Visst hade jag en Volvo 140/240 som behövde olja så skulle jag direkt köra på Biltemas olja.
Varför då ??
Dom klara sirap i princip och hankar sej nog fram 1000 mil utan problem med denna olja.
Problemet med mina BMW-bilar är service indikatorn som talar om när den tror att oljan skall bytas.
Om kvaliteten är sämre och oljan inte är klassad som LL olja så är troligtvis oljan uttjänad långt innan den talar om detta.
Jag hackar inte på Er och leker besserwisser, det är inte detta handlar om utan fakta om oljors beskaffenhet dito service intervall.
Tillika miljö-påverkan det innebär att byte vid längre intervallet som är en av många Bil-fabrikanters mål med just LL oljorna.
Sen kan man disskutera priset såklart och säkert är att vissa märken har blivit stora aktörer på marknaden och drar fördelar av detta just pga namnet.
MEN, som sagt att byta var 500:e mil och köra på Biltema i tron på att motor´n mår bättre och det blir billigare kan disskuteras.

Vantage
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vantage, äkta PAO-syntetolja klarar oftast 4000 mil eller mer utan att tappa sina smörjande egenskaper allt för mycket (så det påkallar ett byte).

Det som skiljer ut "longlifeoljorna", från andra bra syntetoljor är antingen att de senare inte är klassade (testade enligt stipulerade normer) eller att de sistnämnda inte klarar klassningen. Det som är den största stötestenen är emmissionskontrollen - en longlifeolja garanterar att motorn inte släpper ut för mycket skit när oljan är "sliten".

Varför klassar då inte oljebolagen sina oljor i alla klasser? (För det är oljebolagen som gör klassningen - inte BMW, Mercedes eller andra kravställare...)
Jo, det kostar pengar - mycket pengar!
För en av de senare Mercedesklassningarna kostar ett klassningstest i storleken 500 000 .......EURO! Och då gäller den bara för just den oljan...

Dvs. att utveckla/klassa nya oljor kostar stora pengar - pengar som måste tas ut på produktpriset.

Biltemas syntetolja är av bra kvalitet (dock är det en EHVI/VHVI-olja och ingen äkta PAO eller Esterolja - det är samma typ av olja som t ex Castrol GTX magnatech) och är prisvärd, även om den inte klarar de absolut mest krävande klassningarna - här har man nöjt sig med att ha en olja med "en generation gammal" klassning, vilket gör att det inte finns några utvecklingskostnader att täcka upp, för de har oljebolaget redan fått in pengar till tidigare års försäljning av sin egen produkt! (Dock är långt i från alla Biltemas produkter bra och prisvärda i mina ögon - köper man med urskiljning hos dem kan man göra bra köp!)

Att Biltema "bara" tar 50kr litern säger mer om vilka marginaler som finns på olja i återförsäljarledet, än om att den skulle vara speciellt dålig. Givetvis är Biltema en mycket stor kund och kan pressa priset hos leverantören, vilket slår igenom i kombination med relativt små påslag och det faktum att oljans utvecklingskostnad redan är betald sedan länge...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Vantage
Johan B
Så i princip är det helt OK att köra med Biltema Oljan då ??
Tackar för din sakkunskap ifrågan:-)))

Vantage
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vantage, för att svara på din fråga - JA, om du byter den oftare än serviceintervallet stipulerar med en longlifeolja!
Motorn kommer inte att gå sönder om det är en standardmotor, bara för att du slår i en "Biltema-olja" (eller rättare sagt oljan från den nordiska oljetillverkaren, för motorn ser knappast vilket namn som står på etiketten...motorer är analfabeter! :o))

Det dock finns undantag som kräver specialoljor (t ex vissa M-motorer, som behöver en högre filmstyrka än vad en SAE-30 eller 40 olja kan leverera - den enda godkända oljan för dessa motorer är Castrols TWS 10W60 plus någon olja till som inte säljs på den svenska marknaden, som jag inte minns namnet på i huvudet).

Vassego för sakkunskapen! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Så att 1000mils intervaller med biltema ska inte va några som helst konstigheter?
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Billig Castrol SLX 0w30 longtec hittar du här Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.