AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.881

Koppla ur ABS??

Undrar om det är möjligt att koppla ur ABS funktionen. Och i så fall hur.
Tack på förhand.
Paap Reeder
Hej!
Det är bara att rycka isär en givarkabel. Exvis den som sitter HF vid avgasrörsflänsen (fast på fjäderbenet HF) En gul kontakt tror jag det är.
Skall Du sedan få igång ABS igen måste Du ansluta och återstarta motorn.
Vill Du kunna göra hela operationen under gång erfordras andra elekrtoniska åtgärder som tar längre tid att beskriva.
MVH /// Paap Reeder
Är det inte bara att rycka säkringen för ABS:en?

/Jimmy
Paap Reeder
Hej!
Jo det är det under förutsättning att det bara "ligger" ABS på den säkringen. På min E 28 vill jag minnas att jag även har "varnblinkers" på den säkringen.

MVH /// Paap
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det någon som har faktiskt erfarenhet av att deaktivera ett enklare ABS-system?

Syftet med deaktiveringen är att se om man kan få lite mer konsekvent bromsapplicering i vissa kurvor på tex Knutstorp/Sturup (samt även som läroperiod då kommande banbil inte har ABS alls).

Bilen är en E34 535i -89 med en enklare variant av ABS. Den har alltså inget ASC/ASC+T/DSC system - dvs det är ett helt vanligt 4-kanaligt ABS-system

===> Det jag främst funderar över är om bromsbalansen
===> förändras om man deaktiverar ABS-systemet.

Jag hittar inga indikationer på att det skulle vara så - men man skulle tänka att följande systemfunktionalitet har integrerats.

"Med ett fungerande ABS-system vågar man pusha gränserna och lägga mer bromskraft bak. Med ett icke-fungerande ABS-system safear man och kör med en extremt konservativ bromsfördelning där det mesta hamnar på frambromsarna".

När ABS-systemet anses vara fullt fungerande så öppnar man upp en ventil från sitt naturliga tillstånd för de bakre bromsledningarna vilket ger en bromsfördelning där både fram- och bakbromsarna jobbar hårt. Skulle tex bakhjulen börja låsa sig pga lite för aggresiv bromsfördelning förlitar man sig på att ABS-systemet räddar situationen.

Men när ABS-systemet anses vara satt ur spel så öpnnas aldrig den där ventilen upp och man safear och kör med en rejält förskjuten bromsfördelning mot frambromsarna för att man ska kunna garantera att man aldrig hamnar i situationen att bakhjulen låses innan framhjulen (för nu har man inget ABS-system som kan rädda situationen).
Vid köp av M3 E30 ingick en förarkurs på Knutstorp ledd av Rauno Altonen, där fick vi testa bromsning med och utan ABS. abs kopplades ur genom att dra isär en kontakt i motorrummet. mvh, TP.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det övningsmomentet ger ju en viss (om än något svag) indikation på att bromsfördelningen inte ändras vid deaktivering av ABS-systemet, vilket mitt nuvarande antagande är.

Stämmer, likadant på denna E34-modell. Här är det också enklast att deaktivera ABS-systemet genom att dra isär tex vänster fram ABS-sensor (via kontakten i motorutrymmet).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.