AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
545

Kvittrande ljud från motorn, E36 320i -92

Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Godkväll!

I förrgår när jag hade för avsikt att hämta min kollega på väg till jobbet påpekade han att bilen tjippade eller kvittrade från motorn, det hördes klart och tydligt utifrån, men knappt inne i kupén.
Kvällen innan var det så vitt jag vet knäppt tyst!

"Kvittret" uppkommer så fort jag startar bilen och hörs som mest när bilen står på tomgång, finns dock kvar när jag varvar motorn men överröstas av motorljudet.
Jag tycker mig höra att ljudet kommer från generatorn eller där omkring? Det påminner om remljud fast ändå inte. (bra förklarat?)

Tillägga böres att jag vid årsskiftet var jag tvunget byta vattenpumpen på bilen, då till en begagnad som jag hittade på skroten. Ljudet som kom ifrån pumpen då påminner om detta ljud, men det nuvarande missljudet har en mycket lägre ljudnivå och uppkommer direkt och är permanent. "pumpljudet" uppkom enbart vid bilköer när bilen inte fick kylning från luften.
Kanske har något gemensamt när vattenpumpen trots allt var begagnad?

Skulle vara väldigt tacksam för svar om vad det kan vara som framkallar detta märkliga ljud! Bjuder på krogrunda till den som orkar åka till Stockholm och kolla på bilen och eventuellt byta den felande delen!

Tack på förhand! //Mattias
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
tror i alla fall på vattenpumen+rem..
låter som vattenpumpen då jag just själv också bytt denna. Men jag bytte till en ny :P
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Hehe jag hade också gärna gjort det, men då pumpen dog på julafton hade jag inte så mycket annat val än hitta en skrot som hade en E36:a inne :P

Dock tog jag och sprutade på 5-56 på generatorn och remmarna, ljudet tycks ha försvunnit. Kan dock också vara så att det är sporadiskt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.