AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.663

Ta bort kick down,540 E39

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Tjena

Låter kanske lustigt men jag undrar om man kan ta bort kickdown läget på en 540 E39?
Dvs när man trampar plattan i mattan växlar inte lådan ner utan den kör vidare på den växeln lådan ligger på.
Vore kul att ha när man kör med steptronicen,växla ner till 4an o ge gärnet ist för att man trampar plattan i mattan o bilen växlar själv till 3an...
Hade varit roligt med snabbare växlingar så kanske de finns nån som uppgradera växellådor?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
På M60 räcker det med att skruva bort kontakten som jordar vid tillslag. Ingen jord ingen kickdown.

På en e39 är det värre då signalen går via CAN bus från DME till EGS utan någon separat "kickdownkrets". hmm enklast är kanske en träkloss av lämplig storlek under pedalen :-/

molle
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
haha molle,ne men går de inte så går de inte o då ska jag inte krabba.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Tänk dessutom på att fullgas (=högt vridmoment) på hög växel är rena döden för en automatlåda. Det kan bli mycket mycket dyrt....
se
661
seb_540
328i M F30
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att gasspjället är 100% öppet redan när foten så att säga vilar på kickdownpunkten? Menar alltså att funktionen redan finns, genom att inte aktivera kickdown...
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
seb_540: det stämmer i princip som du säger. Bobba var antagligen ute efter "blyfotskänslan" vid fullgas utan behöva få kickdown.

På M62 motorer och andra med EML är kickdown "klicket" i pedalen en fejk och kickdown funktionen en del av potentiometern som anger gaspedalens läge. Ju mer gas desto mer volt i kretsen och det styr gaspjällets öppning. Kickdown aktiveras när spänningen från potentiometern uppnår ett visst gränsvärde som ligger vid pedalens fullgasläge efter det "fejkade klicket".

På äldre bilar tex e34 utan EML gick som sagt kickdownfunktionen via en extra kontakt under gaspedalen som jordade en särskild kickdownkrets.

och går vi tillbaka till 80-talet så var det en vajer som var tråkig att justera....

tekniken går framåt

molle

Även om man på ett eller annat sätt kopplar bort kick-down funktionen så kommar automatlådan att byta utväxling (växla ner) om ett visst givet gasläge inte ger en viss hastighetsökning osv. Man märker detta bl.a om man kör med farthållaren och trycker resume efter att låtit bilen minska ner en bit från inställt värde. Man får gasa väldigt balanserat om man vill få hyfsad fartökning utan nerväxling.

FP
se
661
seb_540
328i M F30
Apropå farthållare i E39, är det nån annan än jag som upplever att den fininställer som en arg grizzlybjörn? Tycker att den gör våldsamma nerväxlingar och ryckiga gaspådrag, kanske funkar bra på autobahn, men sämre när man försöker matcha landsvägslunk bakom nån vovlo...
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
min farthållare funkar prima,har inga som helst problem med den.

Tackar för svaren o säger bara de att jag skiter i att mixtra me att :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.