AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
708

vilken motor har jag?. e30

e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
tjena.

funderar lite på vart jag kan se på motorn vilken de är?, alltså inte att de är en m20b20 utan vart på motorn eller nån annanstans de står att de är en 2,0 eller 2,3 liters.

det är nämligen så att jag har en e30 320 88- 2dörrars och den går som faan, spinner 1:an 2:an på torrasfalt (diffat) på 225/50/16"däck och drar en chippad e36 320, golf gti me trimkam o chipp. och diverse andra fordon. brorsans e30 320 är jätte slö i jämförelse.

för ja vet att tidigare ägare måste ha varit ur me motor och låda för sen ja köpte den har ja hittat en hel del som tyder på de. som de att kablarna för backlyset som ska sitta på växellådan va bara snurrade runt växelspaken under damasken, och nu håller ja på att trimma den ännu mer pga att ja fick ett vipparms brott och allt går som vanligt över styr:P så när ja tar av toppen så sej jag på cyllindrarna att dom är honade tidigare, finns inte en skråma på nån av de 6cyllarna fast bilen har gått 25000mil och dom har de typiska kryssmönstret som en honad cylinder har. och sen är de diverse andra små detaljer man märker de på.

så vart kan man se va de e för motor? boxen ovan handskfacket?, (måste tilllägga att motornummret på motorbetäckningen på högersida längst ner är borta)
Att de är inte är en skråma fast den gått 25k mil är inget ovanligt, polarn öppnade sin för att renovera in för ett turbobygge då bilen gått 40k mil (garanterade), men fick sätta tillbax på nytt då allt var som nytt, vevaxelager byttes för säker hets skull, allt annat lämnades orört.

Vad står de på toppen? finns på avgasidan om de är 325 en märking 2.5/2.7

Att se på boxen är svårt i och med att dom går lika bra med 320 som med 325 box, så de kan vara bytt hur som helst.

Växelåda, 325 har 260, 320 har 240 eller zf låda, std då. Men de kan ju oxå vara bytt.

e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
aha ook. men de e ju kryssmöster för att den har blivit honad, så den verkar ju varit fixad för inte så länge tillbaka.

nej har inte hittat nån märkning alls på toppen heller, de som e mysko.

hur kan ja då kolla?. eftersom 320 och 323 har samma cylle diameter så går de ju inte mäta så heller. 320 o 323 har 80mm och 325 har 84mm.

den ja har är de ju 80mm på men de kan ju va en trimmad 323 motor i den då, skulle ju va bra och veta eftersom ja ska beställa trim och grejer för 8000kr den här månaden...
De är tusans svårt att veta om dom bytt vevaxel. Har inte koll på, men mäta slaglängd borde ju gå.

Btw, min gamla 320 me ljetronic, som jag hadde lekt lite med toppen och lmm så körd ja jämt upp till 100 med en 200sx med 0.8 i ladd. Hadde iofs inte en chans efter 100.

Snoka reda på tidigare ägare och fråga? Brukar vara enklast så.

e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
okej. får kolla upp slag å grejer och mäta då.

jadu ja e väldigt nyfiken på hur min kommer gå.

*avgassidan, blir extraktor och 2,5" hela vägen bak me 2st simons.
*insugssidan, blir från orginal ca 2,5" till 3" hela vägen till insuget som är uppborrat
*toppen, 270graders trimkam, hårdare ventilfjädrar, nya vipper
*tändning/bränsle, blir race kompetition tändkablar, riktigt dyra värre tändstift, 528 spridare, 528 bränsletrycksregulator, banner gelebatteri,

*sen är bilen snart lättad runt 100kg.
glasfiber bagagelucka, huv och ev skärmar kan de bli oxo, borttagen vinge, borttagen dragkrok, allt dämpmaterial på torped väggen, golvmattan, lite plåt borta ur dörrarna, hatthyllan, och lite andra små prylar borta
allt de är gjort förutom att ja inte köpt de i glasfiber än, men de kommer handlas först då motorn e klar.

sen har jag nog glömt en del små grejer som ja ska ha, har så mycke ideer nu så man tänker inte på annat än bilen på dagarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.