|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är inte alls någon "mekar"-kille men skulle vilja byta mina stereo. Det sitter originalstereo i nu, men ska trycka dit någon dyr historia. Bilen jag ska byta i är en Z3 M Roadster -97. Hur gör jag? Jag har lossat lite skruvar för att få av mittkonsollen, men det är något som tar in ändå. Nästan säker på att alla skruvar är av. Handbromsen sitter dock där den gör, men jag får inte av handtaget på den. Är det bara att ta i för kung och fosterland och skruva av den? Sedan så har jag kopplat ur batteriet, fick för mig att det ska vara en god idé när man sysslar med el. Tacksam för en enkel guidning! /jonas andersson | |
|
Du behöver inte lossa mittkonsollen för att plocka ut cd/radion. Vet inte hur en original BMW spelare ser ut men det finns oftast någon form av lås på bilstereon i form av små tappar som greppar tag i ramen runt om. Dessa lossas oftast med en bygel som sticks in i hål på framsidan. Dessa är antingen dolda bakom ett par luckor eller helt synliga. Skriv vad din spelare heter så blir det enklare att hjälpa till. Batteriet är aldrig fel att koppla ur när man mekar med el i bilen, helt riktigt. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Stereon heter bara BMW Business CD RDS. Jag har hittat två små luckor i fronten och öppnat dessa. Och det går ett hål in bara. Vad är det för bygel du menar? Min bror sa över telefon att det kan handla om "nycklar" (kanske dessa byglar?) som man får till stereon. För att få ut stöldkassetten. Några sådana har jag inte. |
|
|
Jepp du är rätt på det, har du inte byglarna går det oftast bra med vanliga skruvmejslar. Leta upp fyra stycken i lämplig storlek och stoppa dessa i hålen. Du får känna dig för lite försiktigt. Sen kan du börja dra lite i spelaren. Man känner rätt lätt om den börjar lossna. Det behövs säkert lite lirkande med mejslarna fram och tillbaka. Sen när du fått ut radion kopplar du loss den stora kontakten. Kolla om det sitter en metallram i hålet till radion. Gör det detta skall den oxå bort. Det brukar vara plåtflikar som man böjer till för att fästa denna. Sedan när du skall montera den nya kommer du att märka att kontakterna inte passar, vad du än gör så börja inte klippa i kablarna om du inte vet exakt vad du pysslar med. Utan åk istället till en BMW eller bilstereo affär och köp en sladd som omvandlar från BMW standard till DIN. Nu är det bara att montera den nya ramen som följer med nya radion. Koppla ihop kontakterna, skjuta in spelaren i hålet. Tillbaka med batterikontakten, på med strömmen och njut av musiken. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Men där är bara två hål, små sådana. Ett på varje sida. Jag försökte med två smala pinnar, men inget hände alls. Tack för hjälpen hittills, Fredrik! |
|
|
Är denna sida till någon hjälp? Länk Jag kollade i min instruktionsbok till en BMW Business bandspelare som satt i min bil när den var ny. Förra ägaren hade bytt till en Clarion när jag köpte den så jag har tagit ur den själv, men instruktionsboken fanns med. Men tyvärr står det inget om hur man plockar ur radion i instruktionsboken. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Den sidan var till hjälp! "Loosen screw" fick mig att se en något rundad insex i hålen. Jag fattade en insexnyckel och fick grepp längst in i skruven. Nu är stereon ute. Stort tack, Fredrik! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.