|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt på forumet om sportsystem till min bmw540ia e34 och hittat en del info ! Men det verkar som om dom flesta företag bygger systemet på plats t.ex ferritta eller rakarör. Finns det ingen som man kan beställa ett system och montera själv. Dvs har tillgång till bilverkstad med lyft och är van o skruva + inte är rädd o skita ner sig. Jag har en bit att åka till både göteborg o köping så jag hadde tänkt att slippa det. Och jag är ute efter ett sportsystem från katt o bakåt minst i 2 1/4 " dubbelt till slut burk ! Slut burken skall hellst ha dubbla 3" pipor kromade förståss. | |
|
Det är väl bara ersätta originalburkarna med två simons slutburkar, då får du riktigt mullrigt ljud. Hade det på min 740 E38 och det lät riktigt bra. Fast om du är ute efter effektökning så är det nog inget bra alternativ. När du ändå är igång och ska bygga om avgassystemet så kan det ju vara bra att kolla om kattarna skramlar och isf byta ut dessa med mot t.ex racekattar. |
|
|
Visst finns det färdiga sportsystem att köpa till 540i E34. Vet att Remus har Länk & att säljs av Länk & att Supersprint säljs hos Bildelsinporten Länk . Min bimmer: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Direktlänken hos Bildelsimporten kanske inte funkade till Supersprint ljuddämparen. I såfall gå in på deras webbsida Länk och skriv in i sökfältet "SS784706" & välj "artikelnummer", så dyker den upp. Du kan också välja att skriva i sökfältet "supersprint" & välja "fritext", & bläddra dig fram så ser du främre avgasdelar till 540 också. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Alla dina kriterier kanske inte passar på mitt förslag men jag skickade efter Raka Rörs "Standard sport" till min V8 3,0. Från kat. & bakåt, inga 3" i slutet men ett riktigt fint ljud faktiskt. 5400.- inkl. frakt. Mkt trevlig service! |
|
|
Är ute efter ett system som ger lite effekt med inte bara för ljudets skull. Har hittat Supersprint systemet men har inget pris på det ännu ! |
|
|
Har nu fått besked att Supersprints system finns endast bakre burk att köpa ! Mellan ljuddämparen har utgått. Verkar sluta med att jag bygger nog ett eget avgassytem bara jag hittar en bra slut burk ! |
|
|
Du kan ju köpa Supersprint slutdämparen ändå, utan mellandämparen, och bygga vidare själv sista biten i rostfritt till kattarna. Det är den bakre burken som är den mest tidskrävande i hela avgasbygget. Supersprint Bakre ljuddämparen har en färdigsvetsad rördragning på 1m till slutburken. Bygg resten själv. Köper du 2 sportkattar i 2,5" Länk så får du plats över för 2 korta runda mellanljudämpare också i 2,5" i dim 115x250mm Länk Det borde bli kanon :-) Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Jag har beställt Supersprint slutdämparen och skall bygga resten själv enligt rekomendationer ! När det gäller kattalysator så undrar jag om det duger med Keramiska Högflödes kattar 2 1/2" för jag har 2st sådana liggandes. Och mellan burkarna få bli enligt rekomendation korta runda mellanljudämpare dim 115x250mm [URL]Länk Detta borde ge lite mer effekt tycker man enligt vad jag har hört sö gör ett sportsystem ca 2 - 3% effektmässigt. |
|
| Blev fel på länken där Länk | |
|
Hmmm, svårt att säga om det duger. Är det högflödeskattar så släpper dom igenom avgaserna med mindre motstånd. Vad jag har sett i info över metalliska högflödeskattar så är det just att dom har så mycket tunnare monolit-väggar än det keramiska kan erbjuda, för avsevärt mycket bättre flöde. Här ser du tester av flödesskillnad mellan katalysatorer Länk Sen måste du tänka på storleken hos dina Keramiska högflödeskattar. Dom får inte vara längre än dom 357mm som dom metalliska sportkattarna hade hos Rakarör för att få plats med dom korta mellanljuddämparna direkt efter. Har hittat lite ljudfiler på olika sportavgassystem hos 540:or :-) Supersprint: Länk Eisenmann: Länk Länk Remus: Länk Mitt sportsystem: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Jag fimpade bort bakre orginaldämparen på min i helgen, ersatte med 2,5" rör som går ihop till ett 3" rör. Låter riktigt mysigt nu, inte för mycket heller. Kosta 450kr :) Min bakre måste varit igensatt eller nått efter jag tog bort den går bilen helt annorlunda, växlar mycket finare också. Rann ut en massa vatten när jag kapade loss den så det kan ju ha rostat ihop i ullen eller nått kanske. |
|
| Jag tycker du ska bygga ett eget enkelt system av 3" bitar och en ljuddämpare längst bak! Kalas gott ljud!!! | |
|
Har beställt 2st universal sport 2 1/2" burkar 125 * 250mm vilket borde duga som mellan dämpare. Högflödes kattarna är max 300mm långa så det lär inte bli några problem med att få plats med dom. Dessa har suttit på min andra bil som hadde 482hk som håller på att hel renoveras. Länk |
|
|
stigw: Det blir nog kanon sportsystem av det du :-) Bakre Supersprint & små mellandämpare + dina sportkattar. Fixa gärna en digital ljudinspelning på systemet sedan när det är färdigt. Skulle vara kul att lyssna på hur det låter sedan :-) Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Har någon erfarenhet av ljuddämpare från en M5 3.8 på en 540? |
|
|
Nu är det nya avgassystemet på plats ! Högflödes 2 1/2"kattar 2 1/2" dämpare + Supersprint slutdämpare. Är ett riktigt gott ljud i bilen nu skall göra en inspelning och lägga ut på nätet. |
|
|
Hur går det med inspelningen ??? Mvh Niklas |
|
|
stigw: Blev det ett helsvetsat sportsystem av det eller körde du bara med klämmor & avgaspasta? Blev det helsvetsat så skulle det vara roligt att se bilder på avgassystemet också, utöver ljudfiler. Kul att jag kunde hjälpa till med råd & förslag till avgasbygget :-) Har nya ljudfiler själv på mitt sportsystem: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Jag har bara första biten helsvetsad kattar och mellandämpare. Sedan har jag rör böjar + avgaspasta. Skall göra en insplening på ljudet och lägga upp ! |
|
|
Den tidigare länken till mitt avgasljud funkar inte sedan gatbilar.se ändrade på layouten hos sajten. Har återigen nya inspelningar på ljudet & här är nya länkar också :-) Vid utblåsen: Länk Länk Inne i cupe'n: Länk stigw: När får du till inspelningen av avgasljudet hos ditt nya sportsystem? Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.