AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.199

Påställning efter vintern med skatt & besiktning?

Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Min m3a är avställd, stått i garage hela vintern. jag planerar att plocka ut den 1 april. Bilen är oskattad & obesiktad för tillfället. Om jag bokar besiktning till 2 eller 3 mars, hinner jag då få skatten betald i tid?

Något jag bör tänka på? Spelar det någon roll om jag ställer på bilen i slutet av mars?, alltså om jag blir skyldig att betala mer än om jag ställer på den i april.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Efter det att du har ställt på bilen hos Vägverket har du en månad på dig att besiktiga, om inställelsemånaden var under avställningsperioden, förutsatt att den besiktigades förra året. Både skatten och försäkringen triggas i gång automatiskt när du ställer på. Du behöver inte betala skatten innan du börjar köra, den betalar du enligt det inbetalningskort du får. När du ställer på får du i stället ett intyg (ett papper) som visar att bilen är påställd (om fabror blå skulle fråga).

Så ställ du på bilen 1 april och boka en besiktning nån gång under april.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Oj, såg nu att jag skrev besiktning 2-3 mars :P Jag menade givetvis april!
Men måste inte skatten vara betald när man besiktar? I sånt fall lär ju 2-3 april vara för tidigt om jag ställer på bilen 1 april. Hmm. Blir nog att ställa på den när mars närmar sig slutet så man hinner få alla papper :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får en "skattekredit och körförbudskredit" på ca 21 dagar innan den behöver vara betald vid påställning, och beställ en bes tid inom denna tidsgräns så behöver du inte bekymra dig.

///MVH Hasso
Länk
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Bilen behöver inte vara påställd/skattad för färd närmsta färd till och från besiktning. Dock skall den vara försäkrad, vilket löses med ett samtal till ditt försäkringsbolag där du talar om att du skall åka och besikta dagen n/n.

Jag har åkt och besiktat med avställd bil på detta sätt de senaste två åren.

Direkt citat från bilprovningen ( Länk ):
"Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."
Proctologist
Betyder detta att man får köra en bil som är besiktad och påställd och försäkrad utan att man betalat in skatten än`?

På min ena import bil fick jag svenska skyltarna för några dagar sedan, gjorde en kontroll besiktning fick en efterkontroll på ¨den och körde igenom bilen i dag där igen utan fel.

Då jag tittar på ett gammal räkning som kom då jag hade min sista import bil, så hade jag då fått en räkning på fordonskatt plus skyltillverkning och den skulle typ betalas innom runt 20 dagar från det jag hade fått den.

Betyder detta att jag skulle kunna ta denna bil och dra på semester 1 vecka , och sedan betala skatten på den då jag kommer hem om 1 vecka, för det kommer ju skickas en sådan här räkning nu till mig igen med skatten plus skyltillverkning avgift, med ca 20 dagars betalningsperiod på.

Är det annorlunda regler då import bilar första gången kommer in is ystemet då det gälller att betala skatten.

Eller kommer det gå ut skogen om man blir stoppad av polisen och har en bil som är försäkrad, reggad men ej har betalat skatten ej på.

Så länge skatten inte är förfallen=Pengar har inte bokförts hos vägverket innan sista betalningsdag, är det bara att köra..
Mu
616
Mustang

540iat -94
Besiktningsmannen bryr sig inte alls om bilen är påställd eller inte, han gör bara sitt jobb.
Det är bara konstapeln som kan bli lite vrång om man inte följer de regler som finns för att köra på vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.