AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.220

Mobil vs Castrol

Har en 318i Touring -02 med N42B20 motorn. Min fråga är om någon har erfarenhet från dessa olika oljor: Castrol 0-W30 LL-04 jämfört med Mobil1 0-W40 LL-01? Har lyckats med bedriften att få TVÅ st kamkedjespännarras på 32000 mil och med två års mellanrum exakt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kamkedjespännare har precis som allt annat i en motor en begränsad livslängd och är inte speciellt dyr att byta ut.

Vad gäller oljan, så spelar det ingen större roll vem som har tillverkat den, det viktigaste är vilka kvalitetsklassningar den uppfyller.

Om båda oljorna uppfyller kraven för din bil (kontrollera mot instruktionsboken, men jag tror att din motor kräver API SL/CF ACEA A3/B3/B4 BMW LL01) eller bättre så kan du lungt köra med den oljan i din bil oavsett tillverkare.

Båda oljorna du nämner ovan klarar specen med god marginal, så det spelar egentligen ingen större roll vilken du använder, skillnaderna mellan de är försumbara för din motor. Ta den som är billigast.

Det som också är mycket viktigt är att satsa på ett bra oljefilter, Original, Mann eller Mahle osv, undvik billigare märken som Vix m.fl.

Det konstiga är att BMW-verkstaden säger att den inte ska behövas bytas?? Två veckor efter att min nybilsgaranti gick ut så gick den sönder första gången. Några kommentarer till detta??
Har nu fått tag i en motor som rullat endast 1050 mil och vill inte råka ut för samma missöde igen.....
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alla komponenter i en bilmotor utsätts för slitage under drift. Att en motor som har rullat över 32 000 mil kommer att behöva få någon del utbytt är inte speciellt konstigt enligt mig. Jag har bytt kedjespännare på bilar som "bara" rullat drygt 20 000 mil, inget konstigt med det.

Du skriver att första raset inträffade precis efter att nybilsgarantin gått ut, har man ingen mil begränsning på garantin? Om du för 2 år sedan hade nybilsgaranti och idag hunnit med 32 000 mil, så måste du ha kört över 10 000 mil per år. Det är mycket för en liten 4 cyl motor.

Japp, första raset inträffade efter drygt 17000 mil. Kör c:a 25 mil t&r jobbet varje dag så det är ganska snälla mil (trodde jag). Alla servicar gjorda. 12 dagar efter att garnatin gått ut var det dags att ringa till bärgaren. Slutnota 7800:-. Ifrågasatte om det inte var lämpligt med lite "good will" från BMW:s sida men ack, de tyckte bilen rullat för långt för att det skulle vara möjligt..... Härligt med kvalitet och nöjda kunder.....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alltid Mobil före Castrol :)
hade du haft en bil med kamrem så hade du fått bytt den 3 ggr på dessa mil som motsats. Vilket kan vara rätt kostsamt på vissa bilar.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.