|
|
|
|---|---|
|
Jag har skaffad en turbotrycksmätare men vet ej var jag skall koppla in den. jag har kollat runt på forumet, men hittar inte någon med E39 diesel och turbotrycksmätare. på tidigare modeller finns det en tryck givare som sitter vid Vänstra fjäderbensfäste med en omspunnen slang till dito. Jag saknar denna på min bil. och kan inte hitta någon tryckslang förutom dom grova rören från Turbon tilll Insuget via intercoolern. hittar bara vakum slangar. Dessutom den slangen som går till Westgaten är en vaakumslang som styrs av ett relä Länk Någon som har gjort detta tidigare.? MV\\Heavy | |
|
precis som du säger så är det ont om mindre tryckslangar att sätta t-kors eller liknande på. Jag monterade min laddtrycksmätare på den grova böjen som går mellan aluröret från IC och insugröret. Tog en M6x25 bult och borrade igenom den med 1.5mm borr, så den blev ett rör typ. Borrade sen igenom böjen med 5mm borr och skruvade i bulten och drog åt med bricka och mutter. I det läget har man en tapp att fästa en slang över till laddmätaren. Kanske man får putsa ner gängorna på bulten efteråt för att få över slangen. Hoppas du förstår hur jag menar.. kan försöka ordna en bild nån dag om det är så. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tack för ditt svar, precis som du beskrev hur du löste ditt problem, samma sak var jag inne på att göra, men undrade just på hur jag får ett rör att sitta på Aluröret. ev Svetsa fast det, men att svetsa ett tunt aluminiumrör är inget som jag skulle vilja göra själv. Så din beskrivning med att borra ett hål i en mindre bult och sedan sticka den i genom ett litet större hål i röret med en mutter på utsidan är lysande. Tänkte inte på det :) nu tror jag att jag kan lösa mitt bekymmer med Turbotrycksgivaren. Meka lite i veckan.. och vara stadig med borren när jag borrar genom bulten. MV\\Heavy |
|
|
om du har tillgång till svarv så är det mycket enklare att rikta upp skurven där..! men lycka till iaf! Vore kul att få höra hur mycket 530d laddar sen... jag åker 320d och laddar ungefär 1.3-1.4 som max med kcr box. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Min 530d laddar ca 1,5 bar utan box med sprillans ny turbo. | |
|
Vad tror ni om denna. borde fungera som Ihålig genomföring på aluminiumröret. finns hos biltema, tenkte skala av plasten på denna och mutterförskruvningen är redan klar, bara att borra i ett hål i röret. grovleken på spolarmunstycket ser ut att passa slangen till Mätaren. Länk Skall bli intressant och kolla vad den laddar. vid vilket varv skall turbon ladda som mest. MV\\Heavy |
|
|
Nu är det klarmekad. Spolarmunstycket var en lyckad lösning, när jag tog bort plasten\bakeliten så kvar hade jag ca 3.5 cm ihåligt rör med gänga och 1 cm slät ända att koppla tryckslangen på. så ver det laddtrycket då.. den laddar olika beroende på varv / belastning vid varv 1700 till 2200 fullgas och mycket vrid laddar den 2 kg. för att sedan lätta på ladtrycket till 1.2 kg resten av axet upp till toppvarv men jag upplever att axelrationen är den samma fast den släpper på trycket. ser ut att elektroniken dämpar ladetrycket när motorn har högre varv. jag hittade givaren som styr ladetrycket elektroniskt. sitter i längst bak på insuget. så min slutsats är att om jag vill ha högre ladetryck vid högre varv (mera än 1.2 kg)så måste det göras inställningar i Styrelektroniken. MV\\Heavy |
|
|
Se där ja! grattis till lyckad montering då!! 2 bar laddtryck låter kraftigt! Min laddar också olika som du nämner, fast min toppar 1.4 för att sedan gå ner till 1.1-1.2 vid de varvtalen du nämner. Fortsätter man däremot uppåt 4000 varv eller där omkring på högväxel och fullgas så kryper den uppåt 1.4 igen. Men jag känner heller ingen skillnad i acc pga de olika laddtrycken utan draget är jämnt så att säga.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
varför dom peakar är bara för att bränslet till en början räcker till och sen så får den inte samma ökning av det som tidigare utan bara stagnerar så då sjunker laddtrycket till det "normala" det är inte så konstigt att du inte känner skillnad eftersom det inte ger mer effekt av ex 2bar än 1.5 bar då den inte får mer bränsle det är inte luften som exploderar utan bränslet som komprimeras till explosion. mindre bränsle = mindre explosion= mindre effekt luften är till för att kyla ned skiten simpelt på dieselmotorer,hehe Länk |
|
|
Heavy: vill inte skrämma dig men precis så betedde min sig innan turbobytet. paa |
|
|
Nu blir jag lite skrajsen.. Vad kostar en ny Turbo.. jag har precis lagt urt 11 tkr på varmstartsvårigheter. Den tappade trycket i railsen när motorn var varm. Trasig spridare på 5 ans cylinder. Vad är nästa symtom på Turbon om den börjar bli slut. MV\\Heavy |
|
|
Det är inte säkert du får mer symptom, det är ju inget "turboras" med lagerhaveri. Det är ju en turbo med varibel avgasturbin och det var där min hade kärvat så den kunde inte minska laddtrycket tillräkligt. Symptomen jag hade var lite efektförlust men det kändes olustigt att köra med för högt laddtryck, därför bytte jag turbo. Köpte på GIK turbo ca 7800 + moms Brutto. Gav du 11 000 för byte av en spridare? |
|
|
Surt dyrt var det. första omgången jag blev bärjad till BMW segeltorp när bilen inte startade, kostade 3500 kr ink bärjning, bärjningen kostade 1200 kr Då bytte dom glödstift relät, men det var ju inte det som var felet. sedan fick jag en tid på Bilcentralen i Nacka, där stod bilen i över 1 vecka innan dom hade åtgärdat felet. med all felökning som dom lade ner fast jag påpekade att dom måste hitta den spridaren som läcker och byta ut denna. så menade dom på att dom måste säkerställa att det värkligen var bara spridaren som läckte innan dom kunde lämna bilen tillbaks till kunden. Detta kalaset betalade jag 11380 Kr för. Jag var övertygad om att det var en spridare som läckte, hade en tråd på forumet om detta. Länk MV\\Heavy |
|
|
Jaha vänner.. Nu fungerar min Turbo som den skall igen. Lite hemmamek var allt som behövdes. jag kände på armen som går från vakumklockan till Avgas reguleringen. och kände att den kärvade / gick trögt med lite skrammel när jag tryckte ner den emot klockan. mekade i sär ledarmarna utanpå turbon Smörjde upp alla rörliga delar med ett litium fett som skall tåla 300 grader Köpt på Biltema. monterar i hop allt och gnissel och skrammel bara var borta allting löper nu lätt i alla leder. snacka om att jag fick Anabola steorider i motorn nu när jag axar. Turbortycket går nu till max 1.4 bar vid fullgas, den pendlar lite mellan 1.2 - 1.4 bar beroende på motståndet / vridet. men nu går trycket kanonfint vid olika axelrationer från 0 till 1.4 bar. jag kan se på turbotrycksmätaren hur snabbt turbotrycket ställer in sig vid växlingarna och den tappar inte trycket som den kunde göra i bland, Laddar hällre inte 2.0 bar som den kunde göra innan. så lite Turbovård var allt som behövdes i mitt fall. MV\\Heavy |
|
|
Låter fint det Heavy! kanske kan vara dags för det på min med då den börjat kännas osäker på laddtrycket och peakar lite högre mot normalt innan.. Samt drar lite ojämnt.. kan oxå vara dags för en ny HFM igen, har bytt 2 stycken redan. En som var skrotkass när jag köpte bilen vid 12300 mil och en som visade på samma symptom vid 17000mil.. nu har bilen snart slagit 22000.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
HFM Vad är det. Är det luftmassemätaren ? MV\\Heavy |
|
|
Tarzan..., du ska inte ta och prova den där CRC sprayen speciellt för rengöring av HFM-/LMM:er som det talas om i en annan tråd? / Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.