|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Inte bara BMW (mera korrekt OEM-tillverkarna) använder plastdetaljer, som t.ex till termostathuset och en hel del andra detaljer i kylsystem och mycket annat. Det har bl.a att göra med vikt och att man mycket lättare kan tillverka detaljer med små toleranser på mått osv jämfört med att t.ex gjuta i aluminium. Miljö och möjligheter till återanvändning spelar in, vikten är nåt som man jagar ner på gramnivå, kanske inte märks om man tar några enskilda delar och lägger upp på vågen men bilar byggs som bekant av kanske nåt tusental delar osv. Många äldre bilmekar lever också kvar i gamla spår och ser icke metall som "plastskit" rent generellt, medan man inte bemödar sig att ta reda på de olika materialens egenskaper, t.ex vad kompositmaterial eller glasförstärkt ABS har för prestanda osv, vilket är lite synd. Detta försvarar givetvis inte det faktum att detaljerna kan gå sönder och dessutom inte gärna går att laga med gamla metoder osv. FP |
|
|
Exakt folke, det finns för och nackdelar med allt. Det är klart att som bilmekaniker ser man väl det mesta som skit som man inte kan laga, för det är ju det som är en bilmekanikers yrke att reparera till största delen. Nyare bilar har förmågan att leda till att det mesta byts ut istället för att lagas, delvis beroende på att just den felande länken går inte att byta ut eftersom den sitter integrerad i en enhet och går inte att byta ut separat. Detta kräver att hela enhet måste bytas och handlar det om många dyra plast/elektronik prylar som felar, ja då kanske man byter ut bilen när man ändå håller på eftersom det inte finns någon ekonomi i att ersätta allt. Det är trist tycker jag, dagens utveckling på det sättet. Det enda man borde ha är den höga krocksäkerheten som gäller idag i kombination med bränslesnålhet/prestanda, alla icke reparerbara system är i princip av ondo enligt min mening. |
|
|
Vid en första åtanke verkar det kanske så. Vad man glömmer eller bortser ifrån är att hanterings och servicekostnader för el och elektronikmoduler, radio och stereo, navi och styrsystem mm ofta blir för dyr och omfattande, jämfört med byte mot nytt eller i vissa fall rekonditionerat material. Det har att göra med att det krävs kvalificerad personal, utrustning och instrument mm, samt inte minst möjligheten att programmera, uppgradera och provköra utrustningen i bänk eller motsvarande. Detta eftersom servicen så gott som aldrig sker hos bilverkstaden, utan centralt och ofta inte ens i Sverige t,ex, i de få fall det görs service/rekonditionering. Att försöka hålla liv i t.ex en originalstereo blir därför jäkligt dyrt och dessutom måste det lämnas lagstadgad garanti vilket givetvis blir inbakat i kostnaden, och med råge för alla eventualiteter... Inte är det konstigt att man väljer att byta ut eller hur? Det är inte som förr att laga en OEM-stereo till bilar, jag har hållit på med elektronikservice sen tidigt 70-tal, gissa om jag testat och lärt mig läxan, eller om biltillverkarna/verkstäderna gjort samma erfarenhet? Så icke reparerbara system är inte alltid av ondo, användaren vill nog gärna ha garanti på att grejorna funkar en längre tid, har senaste mjukvaran osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.