|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
dali: Det enda jag kan hålla med om är ESP med fyrhjulsdrift (även två hjuldsrift såklart), resten är bara rapakalja i mina öron. Du menar att jag kör som fan för att jag har M sport paket på bilen? Knappast! Jag glider mest, då det är en cab... |
|
| OK, så du köper en bil med bra väghållning för att köra långsamt med? Tror inte det är den vanligaste anledningen till att folk köper bilar med sportchassi ... | |
Gemini__ |
Kan inte en anledning till det dåliga resultat i EuroNCAP vara att bilen är konstruerad för att klara sig i bättre i högre farter? Den är alltså inte optimerad för att få toppbetyg i de tester EuroNCAP utför, vad tror ni? Skulle iaf kännas lite skumt att köpa en ny premiumbil idag som endast skrapar ihop 4 stjärnor i detta test. "Frontal Impact: The body proved to be strong, showing only minor distortion of the passenger cell. The driver’s door could be opened almost normally after the crash. Intrusion at the footwell was minimal and control of the pedals was good..." Verkar vara en stabil konstruktion iaf. Mvh: Thomas |
|
Att E60 inte har fem stjärnor i EuroNCAP betyder ju inte att det är en modell som är livsfarlig att sitta i vid en krock, däremot är det naturligtvis synd att det inte blev en femte stjärna. Kraven vid testerna i EuroNCAP höjs varje år, så fyra stjärnor år 2001 är inte lika mycket värda som fyra stjärnor några år senare. wendtan: Vad får dig att tro att en V70N skulle vara så mycket säkrare än t.ex. E60? V70:n kom för sju år sedan och är därmed en bra mycket äldre konstruktion än E60 med allt vad det innebär av säkerhetstänkande. /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
kloka ord Masten! |
|
|
En av de mest absurda disskussioner man deltagit i under sin tid här på forumet: En katt som är insatt i krocksäkerhet, passiv säkerhet är helt underställd den aktiva, kloka ord som "bästa olycka är den som aldrig sker", har man bara grym väghållning och effektiva bromsar fixar man det mesta såsom att hålla sig ifrån alla stolpskott som finns i trafiken och allt vilt som springer kors och tvärs på våra vägar. 25 februari i år hade jag haft mitt körtkort i 20 år. Passerat 100000 mil varav de 24000 senaste i BMW (senast E60 med sportchassie och hela köret). Även kört "kundvagnar" (Volvo enligt expertisen). Även om jag förmodligen inte kommer att köpa någon Volvo nån fler gång så är min åsikt att de är världsledande inom området krocksäkerhet. Att sen utseendet, körkänslan och felhjulsdriften inte tilltalar mig är ju en helt annan sak. Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Så vitt jag vet finns det ingen olycka som är lindrigare än den som aldrig sker? Grattis till 100000 mil Hoppe! Du måste vara Guru inom krocksäkerhet nu när du kört så många mil! Sen att jag aldrig har skrivit att passiv säkerhet är 'helt underställd' den aktiva, det är ju skit samma, vi omformulerar varandras inlägg i stället, så blir det mycket roligare:)! |
|
|
Seven: Du behöver inte ta åt dig allt, det enda jag citerade dig var om olyckan som aldrig sker. Sen fick din katt en släng av sleven också. Det andra var hur jag tolkade de inlägg som varit. Anser mig inte vara någon guru inom någonting utan uttalar mig bara av de erfarenheter jag har. Och peppar peppar har jag klarat mig från att krocka med något annat fordon. En älg klippte jag med pappas Volvo när jag haft körkortet i ett halvår. Så enligt ditt sätt att se på saken så är jag tämligen novis inom ämnet krocksäkerhet. Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Klart att Bmw är ledande på aktiv krocksäkerhet!!! Vi väl alla ihåg hur väl en viss version av nya e60n med punkteringssäkra däck lyckades ta sig igenom ett visst undanmanövertest.... Eller hur väl en e39 touring lyckas ta sig igenom samma test... T4 -99 |
|
|
Kul att det blev "lite" debatt angående säkerheten! Jag kommer ihåg att BMW motiverade det dåliga krockresultatet med att deras bilar var konstruerade för kollisioner i högre fart än vad EURONCAP testar i (de är byggda för "Autobahn spitze") precis som Gemini__ skrev. Jag föredrar dessutom bilar som har en bra aktiv säkerhet såsom väghållning och kort bromssträcka. För tillfället kör jag en Espace -04, en av de säkraste bilarna som är testade av ENCAP (antagligen lika säker som MB W221, något billigare dock ). Nu när mina ”båda pågar” är lite större och vi inte har behov för syskonvagnen så har jag beslutat mig för en betydligt trevligare bil, en E61. Hoppas bara att den inte är en ”rullande likkista” som vissa tycker att den är. Bilarna skall klara mer och mer, bli bättre hela tiden och skall man ligga bland de främsta beträffande teknik mm. så medför detta problem ”barnsjukdomar”. Om man har en gammal bil med endast en elmotor (startmotorn) så blir det inte så många fel på elektroniken jämfört med en modern bil med processorer mm. Varje gång jag sätter mig i en gammal bil (10 år och äldre) blir jag förvånad över hur man kunde tycka att den var en otroligt modern (nu går det nog inte att få det bättre – känslan). Men smaken är ju bekant som delad, jag föredrar bilar av senare modell av flera anledningar och krocksäkerheten är bara en av dem. PS. Fransoserna skickade folk till Göteborg tydligen. DS. Min Cab: Länk |
|
|
Jag glömde att jag är också medlem i kilometermiljonärsklubben, grattar ni mig också...........snälla!!! Min Cab: Länk |
|
|
För att återgå en smula till ämnet... Om man jämför 16 år av 3-seriebilar, E36, E46 och E90. Hur tycker ni att dom står sig mot varandra i kvallité? Flera har väl ägt alla när dom var nya och skulle väl kunna jämföra. Jag har väldigt svårt att tro att bilarna skulle bli sämre vid modellskifte. Eller kan en modell vara sämre även om man jämför början och slutet på en livscykel? |
|
|
Jag har haft en E30 -90 och har nu en E46 -04, jag föredrar E46 jämfört med E30 med allt vad det innebär. Jag kan nog inte komma på något som är/var bättre med E30 tja priset kanske då..... Jag är dessutom helt övertygad om att en modell inte blir bättre än när den skall slutas tillverkas. Tror ni att en "face lift" E60/61 kommer att vara sämre än en tidig E60/61? Det tror inte jag, inte en chans i världen. När jag köpte min E46 Cab ville jag ha en "face lift" modell pga. uppdateringarna samt den snyggare looken. Tyvärr har jag inte haft nöjet att äga en E36, men jag hoppas/antar att E46 är bättre på allt, annars har BMW kastat ett antal miljarder "i sjön", och vi konsumenter har blivit grundlurade.. Detsamma gäller givetvis E46 jmf. E90. Jag är dock skeptisk om plåtcab är "nivålyftande", det passar inte mig just nu i alla fall. Det känns som om det är en modesak, AUDI kör vidare med tygtrasa tydligen. Min Cab: Länk |
|
|
Klart att bilar blir bättre i säkerhets-synpunkt men det medför väl inte att kvaliteten blir bättre . snarare sämre ju nyare bil det är om man bortser från dom värsta BMW 7-serie eller Merca 5-600 sl osv Henrik Larsson M som i Motor |
|
|
Så några av er här på forumet menar att en ny modell alternativt face lift innebär sämre kvalité!!!! Enkel teknik = bättre kvalité, eller vad menar ni? En bil anpassad för familjen Flint Stones har en otrolig "kvalité", den går inte i sönder i första taget. Krocksäkerheten är dessutom väldigt hög eftersom fossingarna inte mäktar med någon högre hastighet. PS. Jag vill inte tillbaks till stenåldern. DS. Min Cab:Länk |
|
|
Jo så är det nog "Mathie" . Men det är mer grejjor på en ny bil som kan pajja osv alltså en volvo 240 är väl bland det enklaste man kan åka i går väldigt sällan sönder men rostade en hel del så kvaliteten va väl inte så bra just i den frågan men vilka bilar byggda och utveklade på 60-70 talen rostade inte ?? Henrik Larsson M som i Motor |
|
|
Vad är kvalité? Är det när dörren låter tjoff eller när knappen till el-bakrutan går trögt, på gränsen till att kärva. Ett avgassystem som håller i 50 000 km, eller att du kan sträckköra 1 000 km på samma dag utan att få ont i ryggen? Diffust? Ja definitivt, men alla har vi en åsikt om det, och dom flesta av oss är rörande överens (by the end of the day)om att BMW är dj-vligt bra, eller... Min Cab: Länk |
|
|
Lasse Kong, F-n också, jag skulle ha beställt en E61 innan face lift, nu går det utför eller.... BMW pressenterar en ny bil bara för att pressa produktionskostnaderna samt ha möjlighet att kunna "stoppa i" lite billigare skit materiel eller? En sen Volvo 240 (tidigt 90 tal) rostar inte något nämnvärt samt att den håller en "hög kvalité" (ingen elektronik som kan strula). Att jämföra dagens bilar med bilar från 60 & 70 talet är ju helt befängt, det är ju Flint Stone på riktigt! Det är kul med gamla bilar som hobby, men inte till vardags………………. Min Cab: Länk |
|
|
Det är klart att nyare bilar är att föredra men som tråden handlade om från början där frågan va om kvaliteten blir sämre så tycker jag det . Och slänger i mer billigt skit gör dom nog inte. Biltillverkarna släpper nya modeller ofta för att man ska vilja ha det senaste och att det går mode i bilar precis som kläder kolla bara alla "Retro" modeller som kommit dom senaste åren . att Kvaliteten blir sämre har nog mest med att det är pressat att göra en ny modell så ofta som dom flesta bilmärken gör nuförtiden lite dåligt men så är det tyvärr . Men å andrasidan så tycker jag att BMW Håller riktigt bra kvalitet på hela sitt modellprogram till skilnad från vissa andra Märken. Henrik Larsson M som i Motor |
|
| Det är väl tydligt att de ökade felen till största del beror på allt lull-lull i bilarna idag. Men sen så har väl även BMW "slängt billig skit" i nyare modeller. Jag vill inte kalla det skit, men visst bytte man till termostater av plast till m52 motorn? Vet iaf att på m50 som jag själv har är termostaten gjord av metall(eller är det alluminium?) inte är det plast iaf. Varför bytte man till plast? billigare att tillverka. Vilket håller bäst tror ni, plast eller metall? .. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.