|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Det är nya tider nu. Det borde rimligtvis vara bättre för människa och miljö att byta bil oftare tex. vart tredje år. Då får man ju hela tiden en bil som är säkrare att färdas i och miljövänligare mot naturen. Men man får inte glömma den miljöpåverkan det innebär under tillverkningsprocessen. Om alla skulle byta vart tredje år och skrota ut de gamla bilarna så måste det ju tillverkas fler bilar än vad det görs idag. Hur mycket mer påverkar ökad energiåtgång och utsläpp naturen då? Men jag tror som tidigare skribenter att bilarna i framtiden tillverkas för en hållbarhet på c:a 4-6 år. Sedan är det inte lönt att reparera längre (livslängd ungefär som en persondator). Den som lever får se... Leffo |
|
|
FRIFART: Jag håller helt med dig. Den kvalitetskänsla som tillverkarna försöker skapa i nya modeller kan ofta kännas artificiell, kanske för att den är det? Nu talar jag mer om materialkvalitet i kupén och känslan när man stänger en dörr än teknisk pålitlighet. Trenden att alla dörrar skall stängas lätt och med ett dovt "boff" tilltalar mig t.ex. inte. Dörren skall gå igen lätt, det är klart, men jag vill känna tyngd och soliditet när jag stänger. Jag vill höra ett bestämt "kadong" när låsbygeln rör sig då dörren utan skrammel går igen. Att stänga dörren till en e28 är härligt, med den lilla efterföljande klangen, den är dock inte så solid som e34.an... Jag vill höra att mekaniken finns där och att det är en maskin jag just satt mig i, inte att det är en... ja jag vet inte, jag hittar inget bra ord. Artificiellt fungerar dock i sammanhanget. Själv eftersträvar jag en ärlighet i de material som miljön (kupén) och produkten (bilen) är uppbyggda av. Som exempel går kromad plast bort av den anledningen, eftersom den försöker se ut som metall, men hur man än vrider och vänder på det så är materialet plast, och det känns när man handskas med det. Inredningen i min e24 är ju t.ex. plastig så det förslår, för det mesta i den är plast! Men det är bra plast och det finns en robusthet och soliditet i plasten som gör den trevligare än många halvdana träpaneler eller billiga skinninredningar. Ledorden är att innehållet är viktigare än ytan, men när de två förenas i perfektion, ja då faller man pladask. :) mvh Fredrik |
|
|
F-n också, hoppas att jag kan sälja min ”dåliga” sommarbil och avbeställa den nya ”dåliga” vardagsbilen! Dagen bilar blir mer och mer avancerade samtidigt som de skall klara mer. En ledande biltillverkare såsom BMW satsar allt på att vara ledande inom design, komfort, ekonomi, miljö, kvalité och sist men inte minst säkerhet. Hur många av er skulle vilja smälla i en "högkvalitativ" E34 eller E39 istället för en ny E60/61? Krocksäkerheten är en otroligt viktig parameter för att klara en olycka och kunna leva ett kvalitativt liv därefter, eller? Men vist dörrens tjoff eller klonk är ju viktigare och panelernas plastighet också eller? Min Cab: Länk |
|
| öh... just krocksäkerhet är kanske inte något man ska ta upp här, faktum är att BMW sällan eller aldrig utmärker sig som särskilt säkra bilar... ligger väl snarare i övre medelklass. | |
| Här var förresten tråden, E60 testades först till katastrofala 3 euroncap stjärnor, omdesignades och testades igen - för att få en nästan lika pinsamt 4-stjärnigt resultat. Länk | |
|
Mathie; Om jag skulle smälla rejält vill jag sitta i en Mercedes-Benz W221 = nya S-klass, E60 är ju bland dom sämsta i klassen trist när det inte läggs ner mer pengar på säkerhet. Stephan |
|
|
Säger som tidigare skribenter, släpp den tyska stoltheten och skicka upp utvecklingsingenjörerna på svensk utbildning till Volvos krocksäkerhetscentrum i Göteborg. Samtidigt kan man ju skicka ner några ingenjörer på Volvos styrning och framvagnsavdelning för utbildning hos Bayrich Motoren Werke i Tyskland. Utbytesstudenter helt enkelt...gynnar alla parter inte minst konsumenterna ;) Mvh. Leffo |
|
|
635CSI, tack förstår precis vad du menar! Leffo, bra ide' Som sagt BMW är inget under av krocksäkerhet, men ska man resonera så ska man väl köpa en hög SUV eller liknande? Om man ställer sig frågan också, hur ofta krockar varje person i snitt och hur många av de krockar som sker är såpass allvarliga att vi skulle ha överlevt i en Volvo men dött i en BMW? Jag kommer att få skit nu men krocksäkerhet är larv, betänk hur stor risk det är att bli påkörd genom att bara gå över gatan, att cykla utan hjälm, att lyfta 250kg i marklyft ideligen utan att riskera smärtor i ryggen som pensionär, åka kommunalt med buss (vi såg ju hur det gick vid Uppsala), åka tåg kommunalt, gå på krogen och hem från krogen alkoholpåverkad osv. Jag anser att vissa nöjen kan man inte prioritera bort, som att välja en nyare BMW bara för att den är säkrare ifall man råkar gilla allt med den äldre BMWn. Bara för att man krockar innebär inte det ALLTID att man kommer att bli förlamad eller att dö, många, många, många gånger blir det bara plåtskador och då sitter iallafall jag hellre i en äldre bil pga mindre kapitalförlust, men bara om det är vanlig sådan och inte allt för fin :-) Hehe det kanske är så att tyskarna och de som kör de tyska bilarna, BMW krockar mindre än volvo och därför inte behöver den där lite extra säkerheten :-) Barnfamiljer och Svenssons har ju alltid haft problem både vad det gäller att fälla ut körriktingsvisare, öppna bildörrar på ett normalt sett, samt hålla ordning på alla äckliga drregglande ungar med glass och skit i hela ansiktet. Då förarna av BMW sitter raka i ryggen och känner sin bil exakt på Autobahn i 220km/h med barnen ordentligt fastsatta i kostym i baksätet läsandes någon bok eller samtalar i en låg och harmonisk samtalston. Precis 1km innan Munchen skylten uppenbarar sig drar man ner på tempot och visar på ett korrekt sett genom att aktivera höger körriktningsvisare att man ska till höger och kör således av motorvägen och ALLA bakomvarande vet precis vad de gör. |
|
|
Anledningen till att fina säkra bilar i bland bara får 4 stjärnor kan bero på hur säkert det är för FOTGÄNGAREN att bli påkörd av bilen! Dvs. det har inte med bilens krocksäkerhet i sig att göra, utan hur väl fotgängaren klarar sig vid en 'kyss' av bilen. Sen har vi ju det där med aktiv och passiv säkerhet som inte verkar nämnas i denna diskussion. Jag sitter hellre i en bil med hög aktiv säkerhet och lite mindre passiv, än tvärtom! Ett exempel på detta fick jag uppleva i praktiken i sommras när min bäste vän körde ihjäl sig mitt framför ögonen på mig i sin SAAB. Hade jag inte haft den aktivt säkra bilen jag körde då (325Ci M Sport) hade jag strukit med utan tvekan! Det var bilens superba väghållning och bromsar som räddade mitt liv! De där j*vla Euro NCAP stjärnorna som folk stirrar sig blinda på har blivit någon form av marknadsförings fluga! Jag sitter helst i en TYSK bil i trafiken...för min egen säkerhet... |
|
|
Även Folksams stora databas över faktiska olyckor visar att våra bilar tyvärr inte alltid hör till de bästa i säkerhetsavseende. Men som sagts så är "certifieringen" av trafiksäkerhet inte perfekt och tycks leda till att biltillverkarna arbetar med att uppfylla dess krav eftersom de som seven skriver används i marknadsföringssyfte, och lägga mindre vikt på sådant som inte ger en stjärna i testerna. DSC ingår tex såvitt jag vet inte, vilket är märkligt. Mvh Mikael |
|
|
folksams statistik är ju också missvisande då man inte tar hänsyn till den hastighet som orsakade olyckan. hur snabbt kör en BMW ägare i jämförelse med en Volvo/SAAB ägare i genomsnitt? tror nog att vi är lite hetsigare än andra ( gäller då här uppe i allafall ) och då blir ju smällen högre vilket gör att bilen blir sämre modifierad. den höga hastigheten dödar brukar man säga Länk |
|
|
Alltså, man blir lite mörkrädd när man läser vissa inlägg angående krocksäkerheten. Passiv säkerhet är viktig. Fråga vilken ambulanssjukvårdare, brandman, polis eller bilbärgare ni vill. Har jobbat många år som ambulanssjukvårdare tidigare och sett skillnaderna mellan hög och låg passiv säkerhet. Naturligtvis är aktiv säkerhet i form av alla bokstavskombinationer också bra men att som vissa debattörer föringa den passiva säkerhetens betydelse är bara korkat. Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Hoppe: Det begriper mitt katt också! Jag föringar ingenting! Jag menar bara att den bästa olyckan är den som aldrig sker! Eller har jag fel? Vad spelar det för roll hur säker en V70 är om den har väghållning som en kundvagn?? *suck* |
|
|
Mmm, väghållning är mycket viktig när du blir påkörd i sidan av en 80-åring med Alzheimers som tror att det fortfarande är vänstertrafik ... eller kanske inte? Folksams statistik är inte perfekt men att påstå att den är missvisande är fel. Att BMW-förare kör som idioter är väl knappast ett argument som talar för att bilarna de färdas i skulle vara säkra, snarare att förarna borde ta om körkortet. |
|
|
Seven. Aj, Aj då ¨Är det så illa ställt med V70N? "väghållning som en kundvagn" Då har det inte hänt mycket på den fronten sedan 740-tiden då... ;) Leffo |
|
|
dali: Nä, men viktig för att UNDVIKA olyckan! Du missade nog de där med aktiv säkerhet... |
|
| Är man ängslig får man väl åka E90-då behöver man inte välja. Rena kinderägget! | |
|
Äsch säkerhet hit o dit, låt bli o krocka istället... Eller kan de faktiskt vara så att någon annan kör på en? Usch, hemska tanke.... :) Jag sitter hellre i en V70N med väghållning som Regalskeppet Vasa än i någon Bmw som tar mig dit jag skall någon minut tidigare om jag nu skall krocka. Att sitta i Rullstol resten av livet för att komma dit man skall någon minut tidigare är inte värt det för min del iaf. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Seven_, nej jag missade det inte, men jag tycker att du (och många andra) övervärderar "väghållning" som en säkerhetshöjande egenskap. Jag har hört liknande argument för att fyrhjulsdrivna bilar inte behöver antisladd (ESP), vilket är totalt fel ... en fyrhjulsdriven bil behöver ESP mer än en tvåhjulsdriven, när den väl tappar greppet så går det så fort att vanliga bilförare inte hinner parera. Folk som köper bilar med bra väghållning kör sannolikt fortare, tar större chanser och tappar därigenom med råge den positiva säkerhetshöjande effekten som bra väghållning innebär. Hade du pratat om ESP i stället för väghållning så hade jag hållit med, där kan vi prata om aktiv säkerhet som *verkligen* bidrar till att man undviker olyckor. |
|
|
Klok katt... Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.