|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Läser man lite här på forumet ser man att det finns en ganska allmän uppfattning om att kvalitén på bilarna var bättre förr. e30, e32 och e34 brukar lyftas fram som dem bästa vad gäller driftsäkerhet och teknisk kvalité. e46 å andra sidan verkar det vara rätt mycket problem med. Även på beg-guiden står det om e39: "kvalitetsmässigt ett steg tillbaka gentemot föregångaren" Jag blir bara så grymt förvånad över att de skulle vara såhär. Vad hände i så fall på 90-talet som gjorde att bilarna blev sämre hopskruvade? Var det nya billigare material, en större automatisering av tillverkningen? Man tycker ju tvärtom att modernare teknik snarare borde gynna en högre kvalité på material och tillverkning, vad gäller snävare tolerans etc. Eller så handar det egentligen bara om en sak: man sa såhär: folk köper bilar för dem är flashiga, sköna och ger status(vilket till stor del är sant) så vi behöver inte vara så noga med kvaliten, "we will sell anyway, and make alot of money doing it! Det faktum att man inte åtgärdade dåliga spindelleder på e46 förren 2002, när det var så uppenbart att det var problem på föregångarn får väl anses rätt sniket. Förhoppningsvis var 90-talet bara en tillfällig övergångsperiod. Nya e90, och snart kommer en ny 5-serie, kanske kommer hålla bättre driftsäkerhet än motsvarande 90-tals bilar? Men det är ju bara en spekulation. Men jag känner mig rätt tveksam att byta upp mig från e34 till e39 eller e46. Om den äldre vagnen håller ihop bättre behåller jag nog den. Gillar verkligen inte när saker går sönder på bilar. Förstör helhetsintrycket tycker jag. Vad är det egentligen jag betalar extra för om jag köper en nyare BMW? design, status, och en flashig modern inredning? För mig personligen känns driftsäkerhet och "gammal hederlig gedigen ingenjörskonst" viktigare. Plus att den ju är betydligt billigare! (jag skulle dock inte gå så långt att jag köpte en äldre Volvo!) Men återigen, det kanske bara är en myt, att nyare BMW skulle va sämre än äldre, beträffande dessa saker? I så fall, rätta mig! Mvh | |
| Bilarna var enklare förr, it's as simple as that. Mängden elektronik som finns i dagens bilar är så enormt mycket större än för 10-20 år sedan. Många av dagens driftstörningar löses genom (eller uppkommer pga) mjukvaruuppdateringar. Mekaniskt tror jag inte det var bättre förr, om inte snålheten har bedragit visheten och tillverkarna medvetet chansar med sämre komponenter och tar reparationskostnaden i efterhand stället för att läga krutet på material/utvecklingskostnaden. | |
|
Fast det förklarar ju inte direkt varför 1-2 år gamla E46 och E39 börjar rosta? Inte allt för mycket premium om du frågar mig. Det skall bli intressant o se hur e60 och e90 står sig. Spindelledsproblemet är ju löst genom att låna ner delar av framvagnen från e60 till e90. Kanske inte den sportigaste lösningen, men den verkar ju iaf funktionell. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ett tillägg bara, spindelledsproblemet blev aldrig löst på e46. jag har sett 05or med utbytta länkarmar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Nåväl wendtan, men jämför bilprovningens statestik på 3-serien år 1998 jämfört med 2002: -02: 3% med anmärkning. -98 13% med en fet röd kvadrat runt! Länk |
|
|
Överdimensionernas tid är förbi. |
|
|
Visst är det så, men de som satt från fabrik 98 var direkt trafikfarliga då de flexade vid kraftig inbromsning(Länkarmarna alltså) Spindellederna blev bättre i den nya generationen länkarmar, men de blev aldrig bra. Precis som spindellerna på e36 aldrig blev bra, men där är det en ringa kostnad då de inte är en del av länkarmen. Jag har ägt 2 E46 or och tittat samt provkört ett otal, tro mig länkarmarna kommer bytas på e46or i många år framöver. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
På 80- och början på 90-talet så var det inte ekonomer som styrde utan då skulle bilarna hålla länge och gå utan problem eftersom det var bra reklam för bilmärket. Idag riktar man sig mer på kvalitetskänsla mer än kvalitet och man överdimensionerar inte på samma sätt och räknar varje öre när man tillverkar en ny modell. Idag ska en bil hålla max 6-7 år innan det blir oekonomiskt att reparerar den. Bara titta/känna på en merca/BMW från slutet på 80-talet kontra en tre år gammal bil så märker man skillnaden (det gör jag iallafall) M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| Jag tror dessutom att det blir värre och värre, var inne och provsatt en E60 i somras... konservburkskänsla litet var stans, typ ta tag i mittkonsolen och känn litet lätt - känns som den skulle kunna lossna i handen utan större krafter. Det enda som kändes bättre än E39 var stolarna, men å andra sidan har min bil gått 23k... | |
|
jag skrattade hejdlöst då jag fick höra av en mekaniker att om talspolen i en högtalare på nya femserien går sönder så stannar bilen pga att den reagerar på systemförändringar patetiskt om det stämmer Länk |
|
|
STEPHAN! "Idag ska en bil hålla max 6-7 år innan det blir oekonomiskt att reparerar den." Får jag fråga vad du fått det ifrån? Menar du verkligen att det är en uttalad stratagie från någon tilverkare? Det låter sjukt i mina öron. Tycker personligen en bil ska hålla minst 10 år utan reparationer(förutom slitdelar förståss). Och det går uppenbarligen att tillverka sådanna bilar. |
|
| Klart att det går, men det lönar sej inte ut tillverkarnas perspektiv, och ligger inte heller i tillverkarnas intresse. Dom vill ju sälja nya bilar, inte reservdelar till sina gamla. Betänk också att vi i Sverige har en av Europas äldsta bilparker - vad vi här uppe tycker är rimligt, är inte alls motiverat i till exempel Tyskland... | |
|
Jag har hört påståenden om att en del biltillverkare (alltså inte återförsäljaren) tjänar så lite som 3-4.000 kr på en ny bil ... då måste man alltså få in pengarna någon annanstans, om man då tillverkar bilar som håller före evigt så lär det gå åt pipan. Jag tror det ingår i kalkylen att man ska få sälja reservdelar och därigenom få verksamheten att gå runt. För några år sedan räknade någon ut att en komplett Volvo 940 kostade strax under en miljon om man skulle köpa den som originalreservdelar ... "lite" bättre marginaler för tillverkaren än om man säljer samma prylar i en ihopskruvad bil för 200.000. |
|
| Förr rostade väl alla bilar hejdlöst inklusive BMW och 10.000-milatestet nästa en bedrift att klara för många bilar. Idag är ju bilen knappt inkörd vi 10000mil. Tror inte bilarna blivit sämre, generellt så tror jag alla bilar blivit mycket bättre. Men det är svårt att jämföra NaviPro med en kassetradio från 1993. | |
| dali: Toyota Aygo är ett sådant exempel, 3-4000 tjänar handlaren på dom vad jag hörde. | |
|
Tror två.åtta gav ett bra svar på frågan. Märkligt ändå att kliva in i en ex E60 och uppleva konserburkskänsla i detaljer vilket är fjärran vad man känner i E34 borde ju vara det omvända egentligen om nu nyhetens behag ska vara "bäst" Mvh Danne |
|
| Folk vill ha mer och mer för mindre pengar snabbare och snabbare, snålare och snålare. Tja, en omöjlig ekvation således... Momsen borde differenseras på produktens förväntade hållbarhet och miljö påverkan. Först då kanske vi kan få lite redigare och hållbarare prylar igen. | |
|
Idag är det nya bilar man tjänar pengar på, inte reservdelar vilket så var fallet i större utsträckning förr. Vi pratar om rena vitvaror idag, man använder dem gör kanske på sin höjd någon eller några få åtgärder för att kunna ha dem kvar och sedan slänger man dem. Japanska biltillverkare genom sina totalt själlösa bilar har haft det tänket i många år och tyvärr fungerar det, folk går på det. Idag handlar mycket om att just kunna ha den där nya modellen, för då är man värst. Jag ser det överallt, har man ny bil så tycker många att det är någonting att ha. Precis som med datorer, spisar, ungnar, micro, tv-spel, mm mm, det finns inte samma glädje idag utan allt ska gå snabbt och smidigt och allt färre rör på sig, skruvar i hemmet, målar, mekar med bil eller cyckel utan man köper nytt, mycket delvis för att nya produkter är såpass billiga i förhållande vad vissa reservdelar kostar så man besparar sig mycket slit och tidsförlust genom att pula själv, speciellt som högavlönad tjänsteman eller liknande. Det säger sig självt att kvaliteten eller hantverkarkonsten är lägre idag, för många finesser och för mycket ny teknik måste ge smällar tillbaka så är det bara. Eftersom jag själv har förflutet inom flygets värld så innebar JAS 39 Gripen ett oerhört stort uppsnäpp vad det gäller teknik och mjukvara så inte människan själv klarade av att hantera den, vilket märktes. Tacka vet jag flygande tunnan, där har vi en maskin som varit med länge och aldrig strulat på det sättet som JAS gjorde. Idag är människans största fiende vi själva, ingen dator är smartare än den som tillverkar den. Det är en svår fråga angående kvalitet idag kontra igår? jag skulle vilja säga rent funktionsmässigt så är/var det större sannolikhet att bilen startade och tog oss från punkt A till B förr, mycket pga mindre elektronik. Plåten var tjockare och det lyste mera hantverkarkonst och därmed en högre kvalitet vad det gäller robustheten. Men ur rostskyddssynpunkt sämre då man iallfall hade sämre skydd på bilarna, men tydligen står inte nyare BMW emot rosten bättre för det idag alla gånger. Om en bil startar oftare från igår än idag så innebar det högre tillförlitlighet = ett kvalitetsmått, men samtidigt som plåten var tjockare och allt robustare samt motorerna relativt sett enkla så fanns där en sorts sprödhet, högre toleranser i motorerna och annat material som slets mer många gånger gav kortare serviceintervall. Tänker på kamaxlarna hos BMW samt topparna tex. Idag har ser vi sällan slitna kamaxlar och brustna topplock i den omfattningen det fanns förut. JAg skulle vilja påstå att nya bilar tål att brukas och har högre tillförlitlighet i större omfattning än förr, i allafall de första 10000milen, tills dyr elektronik samt andra dyra detaljer måste bytas ut. Tex får rosten fäste på nyare bilar går det fortare tills det är kört då plåten är tunnare och dagens snällare lacker har sämre kvalitet vad det gäller stå emot väder och vind. Men trots det ger ändå äldre bilar från förr ett högre kvalitetsintryck, varje bil kändes mer individuell där man ägnat betydligt mer omtanke och kärlek vad det gäller allting. Nyare bilar är inte skapade för att behållas speciellt många år, så är det bara oavsett vad folk säger. En långmilad tex E60 måste vara värd ohyggligt lite om kanske 10-20år då det måste kosta skjortan att laga grejor på den, den kommer nog aldrig att få samma bruksvärde som de speciellt lite enklare och äldre BMW modellerna har. |
|
| Genom att INTE pula själv skulle det stå!! | |
|
Personligen tykte jag att kvalitetskänslan var högre i E39 än i E60. Mindre fel också. Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Hoppe: Håller med dig...likaså E38 jämfört med E65... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.