|
|
|
|---|---|
|
som rubriken säger, nån som har erfarenhet av efektboxar i diesel bilar och automatlådor som går sönder? detta gäller först o främst min 330D ca 15tusen mil på mätaren, *själv har jag dåliga erfarenheter sen en 325:a skulle "Boxas" och koppligen började slira efter ca 3 mil inte alls så skoj,, men nån som har o kör med det,, kan ju tilllägga att högerfoten är väldigt tung, kör 330d:n på ca 0.95,, inte allls vad jag hade räknat med... men sånt är väll livet *ler* Aldrig nöjd.. Burn the heretic, Purge the unclean | |
|
Har chipat min 120dA med Promotech-box, tycker att lådan funkar bättre med box i !! Den växlar rappare känns det som ! Tror inte det e nån fara ... bara att köpa =) |
|
|
Om du tittar på den tråd som finns om dieseltrimning med boxar så ser man att dynamicwt9 har boxtrimmat sin 530d med automatlåda. Den lådan skall klara av 700 Nm och han har trimmat till (enligt promotech) 299 hk och 638 Nm. Detta är i och försig den senaste modellen av 5-serien. |
|
|
Funkar hur bra som helst.. Kör med Mehrleistung och har även gjort det länge. I sommras körde jag med *Full bil (3 pers + fullt med pakning, inkl baksätet 1/2-nedfällt) *Fullt släp (3 motorcyklar i täckt släp) *Mehrleistung box på 80% *Automat i D *100-110 km/t på farthållare *Ac på. Absolut inga problem. Bilen gick som en klocka och låghg dessutom runt 9L/100 km i förbrukning. //amullo --- |
|
|
amullo: visst men du har ju bara en 320D ;) det e ju som min o-chippad,kommer ju hamna över 200 med en box, o då börjar det nog dra i automatlådan tror jag,... tänkte ju kolla vad BMW själva säger om det hela.. Burn the heretic, Purge the unclean |
|
|
Automatlådan som sitter i 320d och 330d är densamma och den är dimensionerad för 390Nm (om jag inte minns fel) och det är väl ganska exakt vad 330d ger original. Samma låda sitter ju i 530d och där har man ju hört om ett antal växellåderas i kombination med effektboxar. Jag körde själv ett tag med MehrLeistungboxen i min 320dAT men då denna också rullat några mil (16.000 mil häromdagen) så kändes riskerna onödigt höga jämfört med det man vann och jag tog bort boxen. Lådan som sitter i nyare 3-litersdieslar är en annan och den tål mer. ___ //Ulf |
|
|
det va det jag ville höra ;) ne men nu vet jag iaf ungeför vad det kommer o gå åt då.. men så småning om kommer jag nog tillbaka med ett generalhaveri, o ber om tips, förresten nån som har köpt eller lagat en automatlåda? och vet vad det kostar ungefär?? (så jagvet vad jag ger mej in på)!!! Burn the heretic, Purge the unclean |
|
|
Finns trådar om automatlådorna och vad jag förstått så lagar inte BMW dessa utan det är utbyteslåda som gäller. Inte gratis direkt... ___ //Ulf |
|
|
Min 530d har nu gått 500 mil med Promotecbox. Det fungerar aldeles utmärkt, lådan känns rappare och det går att balansera växlingarna så att man kan utnyttja vridet (638nm) om man är lite försiktig med gasen. Lädan i 530D skall vara samma som i M5 och den tål 700 nm. Man kan förståss kliva på fullt men då måste man gå över till DTC-läget annars bryter antispinn regleringen in upp till 120km/h. Ska byta till sommar sulr nästa vecka så får vi se. Min snittförbrukning så här långt är 0.72 (mätaren 0.68) så någon större skillnad i förbrukning blir det inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.