AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.069

När man hissar upp framrutan så åker bakrutan ner och tvärtom.

Jag har ett fel som uppkomm helt plötsligt.
Jag har 4 x Elhisar på 525 92:a.
När man hissar ner framrutan på förarsidan och sedan trycker på samma knapp för att stänga fönstret då åker fönstret upp samtidigt som vänsterbakruta och ner.
Försöker man då stänga fönstret bak så åker det upp och fram ner det blir inverterat.
Samma fel inträffar oacvsett omman försöker hissa upp bakrutan genom knapparna fram eller använder den på dörren.
Har tagigt loss knapparna men kan ej se några ärjningar, börjar tro att det rör sig om en avskavd kabel alternativt ett relä.

Vart sitter reläna till fönsterhissarna?
Har lyft på baksätet och därifrån går en massa kablar samt siter någon stor plastkåpa på vänstra sidan som jag inte kan få bort är det under där reläna sitter?

Någon som har ett elshema över detta?
Har set den på någon rysk sida men jag lyckas inte skriva ut den korrekt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Elhissarna styrs av RM och GM, det är de två stora boxarna de sitter under baksätet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Är det under det svarta locket som sitter med skruv?
Har även läst att det sitter 2 st relän till fönsterhissarna på en E36 som heter comfortrelä skall vara 2 blåa under ratten.

Har själv sett att det sitter 2 relän på min e34 där, dock så har jag ej tacklucka.

Men det låter logist som jag läste 2 relän en för vänster och en för höger gör det det så är det troligtvis det som spökar.
Då höger sida fungerar perfekt.

Skall kolla upp detta i helgen.

Har du kollat på kablarna vid dörrgenomföringen? Lite kortslutning kan ju ge vilka effekter som helst...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, sitter under locket med tre skruvar.
Jag håller med om att det låter som kortis mellan två sladdar, kolla kabelstammen som jag har för mig går från knappsatsen och bakåt (till boxarna under baksätet).
E36 har ett helt annat elsystem.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Har nu lånat en rm modul av en kompis och med den fungerar allting perfekt.
Såg att det var flera dåliga lödningar så jag provade att löda om det och göra rent kortet då det var lite ärjat.
Men det visade sig ej ha något resultat.

Troligtvis är det kortis i ett relä, tänkte prova att rengöra reläerna.

Det vore intressant att veta vilka reläer som styr fönstrena på vänstra sidan då höger fungerar perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.