|
|
|
|---|---|
|
Hej! Fortsättning på min tråd som jag startade i augusti 2005 och som riktar sig till alla hobbymekare som vill göra en oljeservice på sin 5hp18 låda: Länk ! Först nu vågade jag på ett olje- och filterbyte :). Min låda är en 5hp18, Länk med svart etikett. Alltså använder jag en ATF (Automatic Transmission Fluid) med kvalitétsklass DEXRON III. De oljor som kan användas anges av: Länk . Min låda har smörjklass 11B. På sidan 4 radas de olika alternativen upp. Locket till lådan ser ut enligt sidan 6 på Länk. Den feta insex honan som anges som 90.250 är påfyllnadspluggen. På motsatta sidan, beläget i varsitt hörn fanns två magneter. Mellan dessa magneter är tömningspluggen. Allt är summerat på sidan 21 i Länk som förbereder dig på vad du kommer att stöta på. Specifikationer för åtdragningsmoment kan ses på: Länk. Bakgrund: Jag hade under 2004 lämnat in den för byte av transmissionsolja. Eftersom jag precis köpt min BMW så hade jag inga referenser av hur den växlade tidigare. Dock tyckte jag mig uppleva att lådan ibland växlade lite hårdare och lite odistinkt under vissa omständigheter. Jag började misstänka att de slarvat med bytet. Men eftersom lådan enligt min mening ändå fungerade relativt bra i kombination med min osäkerhet på hur jag själv skulle kunna utföra ett oljebyte väntade jag. Jag gör ju hellre mina servicepunkter själv för att få en egen överblick över min bils kondition plus att jag vet att det blir ordentligt gjort. Det är ju kul också! Efter att ha läst på nätet om hur man gör så tänkte jag ge det ett försök till slut. Länkar till hjälp: Pelican parts: Länk samt Länk . Att skaffa innan man börjar: 5-6 liter transmissionolja av korrekt sort. Filter ca 220 kr. Jag köpte filtret hos BMW Solna och då medföljde en O-ring samt tre torxskruvar. Eventuellt packning (ca 70 kr) mellan lock och växellådshuset. Syns på sidan 6, Länk. Påfyllningspump (ca 140 kr): Länk Brickor för påfyllnings- och tömningsplugg från t ex BMW (några tior). Handskar och skyddsglasögon. Hissa upp bilen, se till att den står säkert och plant. Jag började med att kontrollera att jag kunde lossa på både påfyllnads/tömningsplugg. Kan vara en idé att också kontrollera att man kan lossa på övriga bultar som håller locket på plats (8 st) utan att dessa går sönder på något sätt. Du vill inte bli stående med läckande och/eller tom låda, utan möjlighet att fylla på/slippa läckage. När detta var klart lossade jag på tömningspluggen. Du behöver inte vara orolig att du ska bränna dig på oljan. Jag hade kört ca 2 mil innan arbetet startade och oljan var väl inte så het. Ca 3-4 liter olja tömdes ur. Färgen på oljan var mörkröd/brun och luktade inte bränt utan som jag antar en automatlådeolja gör efter lite mer än 17000 mils användning. När oljan slutat rinna tog jag bort locket. Se dock upp. Det droppar från varstans! På locket kunde jag se två magneter (25x10x4 mm), som var täckta med svart klägg (se liknande smutsiga magneter i Länk scrolla ned till de sista bilderna). Inga konstigheter! Jag rengjorde locket och magneterna. Jag tog sedan bort filtret. Enligt filtrets datummärkning var denna från 1994, vilket var produktionsåret på min bil, okt -94. Så jag antar att det var första gången min bil fått filtret bytt! Montering i omvänd ordning. Med alla skruvar monterade förutom påfyllningspluggen var det dags att fylla på! Sker i huvudsak tre steg: 1. Med motorn avstängd fyllde jag i nästan 3 liter tills det började rinna ut! Kladdigt värre! Stängde igen pluggen och startade motorn. Drog igenom varje växelläge och stannade i respektive läge i ca 2-3 sekunder. Gjorde så i några cykler. Stängde av motorn och lossade påfyllnadspluggen igen. 2. Nu lyckades jag fylla ca 1 liter tills det rann över. Pluggade igen hålet och startade motorn igen. Drog igenom samtliga växlar igen. 3. Med motorn igång på N tog jag bort pluggen och fyllde på ytterligare ca 1 liter tills det rann över. Satte fast pluggen och drog åt. Totalt gick ca 5 liter in i lådan. OBS! Gör INTE misstaget att stänga av motorn utan att påfyllnadspluggen är fastsatt när du fyller enligt steg 3. Nästan all påfylld olja rinner ut då det lämnar kanalerna i lådan! Gissa hur jag kom på detta ? Jag ska erkänna att jag slarvade med temperaturmätningen. Tempen ska befinna sig mellan 30 till 50 grader (se flödsschema enligt sidan 6 Länk. Jag antar att jag kom upp över 30 grader åtminstone. Slutsats: Själva bytet är enkelt, men kladdigt. Temperaturtagningen gjorde jag inte, men jag antar att den nådde en temp på minst 30 och max 40 grader. Se till att ha tillräckligt med olja till hands. Jag bytte ingen packning eller någon bricka som man rekommenderas att göra. Tanken är att jag ska göra ytterligare ett byte om ca 500 mil då min oljeservice ska ske. Vid detta tillfälle tänkte jag vara noggrannare. Eftersom jag fick i nästan 5 liter, men tappade ur 3-4 liter så antar jag att verkstaden som utförde servicen på lådan inte gjorde detta med den övertygelse som en ägare själv skulle göra. Det som dock skulle kunna förklara differensen i volym är att jag inte kontrollerade tempen på oljan. Oljan expanderar när den blir varm och det skulle därför få plats mindre i lådan, men eftersom jag upplever att mina växlingar är mjukare så ger jag mig själv en klapp på ryggen för att jag gjorde ett bättre arbete än en auktoriserad mek ;-). Mvh Stephan | |
|
Andra länken ej korrekt, skall vara: Länk . Alternativt ta bort kommatecknet som av misstag står i adressfältet. Mvh Stephan |
|
|
Härligt med folk som nogrannt beskriver sina erfarenheter så andra får nytta av det. Värdefullt på forumet. Att du fått i för mkt olja i lådan är för att fyllningen gått för snabbt som du själv anar. Man behöver vänta ca 15 minuter efter att man kört motorn mellan steg 1 och 2 för att oxå de nya litrarna ska hinna värmas upp från rumstemp till ca 40 grader. Vänta gärna ytterligare 5-10 min mellan steg 2 och 3. Expansionen är ganska stor. Generellt stiger nivån i tråget med ca 10 mm när oljan värms från rumstemp till ca 40 grader. molle |
|
|
Tack för din beskrivning molle325! Vad riskerar man förstöra om oljemängden är för stor? Mvh Stephan |
|
| Bra jobbat! mera såna här beskrivningar till AP. | |
|
Kör man lugnt vintertid skulle jag säga att en halv liter extra inte gör nåt i en 5hp18, men sommartid vid hård körning då nivån stiger kan ge problem. Risken är att luft piskas ner i hydrauloljan vid hög oljetemp då oljenivån blir högre (på sommarn och vid hårdare körning). Luftbubblor och skum gör att pumpen tappar hydraultryck så att lådan slirar med ökat lamellslitage och ännu mer värmealstring som följd. Kör man många mil med det utan att bry sig riskerar man kopplingarna och oxiderad/bränd olja. 3.3 - 3.4 liter + några deciliter toppning för överrinning brukar jag få i 5hp18 vid filterbyte. molle |
|
|
Tack för en bra instruktion Stephan! Jag har läst nån liknande instruktion innan. En sak jag inte förstår: Skall man hålla foten hårt på bromsen när man går igenom växlarna eller måste bakhjulen rulla i luften för att vätskan skall ta sig runt? Är det någon som vet var man kan köpa en vätskepump av modellen tvålpump (trycks ner och skruvas fast som en kork i flaskan, och extra långa slangar) ? Har bara sett kolvvarianten på de vanliga ställena, verkar lite blaskigt minst sagt... Kolla här: Länk Mikael GBG |
|
|
För oljenivåns skull spelar det ingen roll om hjulen står still eller rullar. Man håller foten på bromsen för att bilen inte ska rulla iväg. Har du steptronic eller knapp för vinterläge kör igenom växlarna på dessa lägen också. En sån pump har jag aldrig sett i Sverige. Biltema har oljepump som funkar. Ett annat alternativ som oxå funkar är en ca 2 m lång slang med en tratt som håller vid sidan om bilen i höjd med lådans nivå eller högre. Då slipper man få oljespill som rinner ner längs armarna när man pumpar. molle |
|
|
Upptäckte en annan sak jag glömde i mitt tidigare inlägg från 6 mars. Motorn ska vara avstängd när man väntar. Fyller man för snabbt och utan att blanda nya oljan med gamla och sedan vänta med avstängd motor blir det lätt för mkt olja som i Stephans fall. molle |
|
|
Hej! Det borde väl gå att använda en utomhustermometer för att möta tempen på oljan Länk? Man stoppar in termoelementet i lådan ... försiktigt! Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.