AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.752

Sliten gummimatta = många mil?

Ni
30
Nicke N
X5 4,4i -03
Jag har en lite udda fundering. På främre delen av förarplatsens gummmimatta är de "försänkta rektanglarna" helt nedslitna så mattan nästan är slät. Bilen är 3,5 år gammal och mätarställning 6500 mil. Jag tycker det verkar märkligt. Är jag fel ute? Hur ser era gummimattor ut i området närmast pedalerna?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
E60, knappt 3 år och 9.700 mil, lite sliten på förasidan, där de förstärkta rektanglarna finns.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nja antingen är mätaren manipulerad rejält eller så är mattorna från nån annan bil, alternativt har ägaren haft skor med sandpapper på undersidan:)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Jag tror faktiskt att det kan vara så att X5:ans mattor har dålig kvalitet eller helt enkelt mjukt gummi.
På min X5:a var mattan på förarsidan riktigt rejält nersliten efter 3.300 mil och då använder jag bara mattorna under vintersäsongen och andra mattor undr torrperioden.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
mina gummimattor var också rätt slitna, både på min förra 4,4 -00 på 11000 mil och min nuvarande 3,0d på 9200 mil. hårda skor eller skor med klack sliter nog ner mattan ganska fort. jag har själv kängor på mig, och de verkar slita en hel del. så jag tror det mer beror på ägaren än milen hur mattorna ser ut.

Om däremot bilen visar andra tecken på att ha gått längre så är det något som inte stämmer. men jag förutsätter att du har kollat upp bilen noggrant? dvs vid import ska du kontrollera garantireparationer och den centrala reparationshistoriken, är den svensksåld så ska du ringa (helst alla) tidigare ägare.

Mvh Johan
Ni
30
Nicke N
X5 4,4i -03
Tack för bra svar. Gummimattan + lite blästrad vindruta (syns bara när man kör med solen framifrån) gjorde mig skeptisk till mätarställningen. Har nu pratat med första ägaren som intygar att den inte kan ha gått längre än vad mätarställningen visar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.