|
|
|
|---|---|
|
Det droppar olja från transmissionskåpan, och jag fattar inte varifrån det kommer! Har bytt packbox på vevxeln, men det droppar fortfrande! Har haft ner lådan två gånger nu (en extra gång för att dubbelkolla, flyttade packboxen för det var en liten rand i vevaxeln däe den förra suttit), och det läcker fortfarande! Har dock inte haft igång motorn utan låda för att se var det kan komma (inte så roligt att köra den utan avgassystem..) Nu har jag en två på detta, och måste få det tätt! Undrar lite vad kåpan är som sitter på blocket ovanför vevaxeln? kan det vara så att oljan kommer därifrån? Vevhusventilationen verkar ok, har inget tryck i vevhuset på tomgång eller lätt last (stall). Är skapligt säker på att oljan inte kommer någon annan stans ifrån, det droppar ur hålen i underkant på transmissionskåpan, och det är motorolja som kommer ut.. Börjar bli skapligt trött på detta nu.. Hoppas någon har bra tips! | |
| Har du kollat ventilkåpspackningarna, vet inte om dom har nån betydelse för ditt läckage men det verkar ju rätt så vanligt att det läcker där ifrån på dessa motorer | |
|
Tror inte oljan kan rinna från ventilkåpa och ut vid transmissionskåpa.. Pratade med en oberoende BMW-verkstad också, men dom hade heller inga tips.. (annat än det jag redan kollat) Blir väl att ta ner lådan än en gång och se om man hittar nåt.. Ingen som vet vad som finns bakom kåpan ovanför vevaxeln i bakkant på motorn? Olja, vatten..? |
|
| Kolla så att det inte är från motorn det kommer, då du kör så åker oljan bakåt av fartvinden. | |
|
Det kommer från motorn, ingen tvekan, men frågan är varifrån.. Kommer någonstans bakom svänghjulet, och axeltätningen är bytt. Verkar som det kan vara från den vinklade kåpan ovanför vevaxeln. Släppte lite på bultarna där, och det kom vatten, men kan äve vara lite olja i mitten/nere på kåpan.. |
|
|
Det kan vara så att det läcker ifrån topplockspackningen under insuget! Då rinner oljan utmed toppen/blocket,och i bakkant ovanför bakre p-box kåpan finns ett dräneringhål där oljan rinner ut.Vet om att det hänt minst 2 ggr på verkstan.Anledningen båda gångerna var att en topplocksbult gått av,precis invid en oljekanal.Konstigt nog har det bara varit på högersidan(alltså cyl.rad 1-4).Vi kunde se det tillslut efter att hällt i en oljetillsats+kollat med UV-ljus.Men jag tror att om du gör rent ordenligt med avfettning+tryckluft,så bör du se om det läcker.Men kolla självklart även så att inte topplocksbulten har gått av,så att "torxskallen"+brickan inte hamnar i kläm mellan kamaxel och topp!! |
|
|
Tack för tipset, men jag kunde inte se nåt drenäringshål. Tog ner kåpan ovanför packboxen i bakkant på motorn, och det var öppet till vattenkanalerna runt cylindrarna. I mitten av kåpan, strax ovanför packboxen satt två pluggar(typ frysplugg) och en skruvad insex-plugg. Men jag såg inget öppet dräneringshål. Det verkade som den skruvade pluggen var någon ändplugg för en oljekanal. Pluggen satt lite löst och det verkar vara tätt nu när jag dragit fast den. Jag såg inget hål där det kunde komma in olja bakom svänghjulet. Har facktiskt kollat toppbultarna på den när jag köpte den i somras. (läckte redan då). |
|
|
Vad hände sedan? hittade du felet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.