|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är på jakt efter en fin e39 kombi med en bensin 6:a, men är frågande till vilken motor man ska välja. Någon som har några bra tips och erfarenheter? | |
| 525m-packet tycker jag personligen.ekonomisk,billigare försäkring,bra prestanda räcker o blir över... | |
|
Hej! Ok har haft en 525 e34 den var helt ok, men är lite inne på en 530 eller en 520 med 2,2. |
|
|
Jag hade helt klart köpt mig en 530 i dagens läge... Men det är ju en kostnadsfråga... Har mer pengar än vad jag hade när jag köpte min e39. |
|
|
När jag köpte min senaste E39T så var 530i det självklara valet och hade jag stått inför samma val i dag så hade det i alla fall inte blivit någon mindre motor än så, snarare hade jag tittat på 540 eller en Alpina B10. Jag har aldrig kört en 520i 2,2 men väl 525i och det är helt klart en trevlig bil men märkbart tamare än än 530'n, både när det gäller kraft och motorljud. Den lilla merkostnaden det kostar att köra 530 jämfört med 525 är väl använda pengar tycker jag. När det gäller motorerna generellt så är dom likvärdiga när det gäller hållbarhet och kvalietet. ___ //Ulf |
|
|
520 har annan utväxling än 525 vilket gör att den blir väldigt surrig på motorväg pga högt varvtal från motorn. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
528 med automat är jag helnöjd med! Tyst, bra drag om man vill. Körde en 540 men blev inte så imponerad som jag hoppats, 528:n känns som mer bil per krona. Men de är de enda jag kört och det finns ju ett gäng till... |
|
|
530dAt om du kan tänka dig att åka diesel, suveränt vrid och andrahandsvärdet lär bli kalas. Låt bara bli att köpa nyimporterat... Köp en själv i Tyskland oavsett vad du köper. Mvh Asken |
|
| Hittar du en Alpina B10 3.3 Touring så lär du aldrig ångra dig! Fartresurser som en 540 (minst) men förbrukning som en 530. Helt suverän bil! | |
|
Hej! Blev nyfiken, hur kan en B10 var med ekonomisk än en 540? Vad är skillnaden? Mvh Peter |
|
|
PW, Därför att det sitter en 6:a i B10 3.3. Förväxla inte med B10 V8, där kan du räkna med V8-förbrukning såklart. Ekonomisk är väl kanske en överdrift, i och med att försäkringspremien i Sverige kan bli hiskelig om du inte entusiastförsäkrar bilen. Alpina-specifika reservedelar är inte billiga men å andra sidan delar den de flesta komponenter med en vanlig 530. Förbrukningen är dock mycket måttlig med tanke på effekten (280 hk). Jag kör på ca. 1 l/mil blandad körning, vilket är ungefär som min E39 528 touring jag hade innan. Landsväg går den till och med billigare i och med högre utväxling. B10 3.3 kom i samband med faceliften 2001, innan dess fanns det en B10 3.2 med 260 hk. Fullt tillräckliga prestanda och billigare i inköp än 3.3:an. De växer inte på träd direkt, och Alpina har ett betydligt bättre andrahandsvärde än "vanliga" BMW. Micke |
|
| Är det en Pre-faceliftbil är en 528 det givna valet, bästa kompromissen, är det en senare vagn på tal skulle valet stå mellan 525 och 530. Där skulle pris/skick få avgöra mer än motoralternativ. Automatlåda hade varit ett självklart val. | |
|
Tja, det sägs ju att V8:an tiil e39 är bland det driftsäkraste motorval på bmw man kan göra...fast, rätta mig om jag har fel :/ !! Dock ej det mest ekonomiska :P !! |
|
nybeemer |
Om du har bestämt dig för en med 6:a prova inte en v8 det gjorde jag sen var det kört. Snittar på 1,22 med v8 tycker det är värt med 1-1,5 dec mer och 140 kr mer i månaden i försäkring för att få åka V8! |
|
Hej! Tack för alla svar, det lutar nog mot en 528 eller 530.Men en Alpina vore inte dumt det heller, men dom växer ju inte på träd direkt. Tycker att det är svårt att hitta en 528 touring med fullt M-paket mot 525 eller 530. M-paket är ett måste då dom e grymt fina. |
|
|
M-sportpaketet på Touring kom först i samband med faceliften september 2000, dvs samtidigt som 523/528 ersattes med 525/530. De fåtal 528T du hittar med M-sportpaket har då eftermonterat detta och i regel är det bara fronten som är bytt. Paketet innehåller en hel del detaljer både invändigt och utvändigt. Jag håller med dig om att M-sportpaketet gör mycket för bilen och när jag köpte min nuvarande var detta ett absolut krav. Hade ju haft en 540iAT utan tidigare... ___ //Ulf |
|
|
mikren-6: B10 3.3 kom redan 02/99 (sedan) och 04/99 (touring). Enligt Alpina så bygger både 3.2 och 3.3 på 528:an även om 3.3:an givetvis fick ta del av faceliften hösten 2000. ___ //Ulf |
|
|
Det blev en 528i touring med M-paket. |
|
|
Grattis!!! Den ser ju riktigt fin ut! Får man fråga vad du fick ge för den? Är det manuell låda? |
|
| Kul! Hoppas du blir lika nöjd som jag varit så långt med min 528. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.