AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
854

540 automat, byta till manuell

Någon som har bytt till manuell växellåda i sin 540 från automat?

Är det mycket jobb och vad åtgår?
Satt det endast 6vxl lådor i 540 eller fanns den med 5vxl också?
Vilka lådor passar?
Går det att regbesiktiga? Borde ju göra det men nån kanske vet närmre vad som behövs och om det är krångligt.

Hur blir det med styrbox m.m, är det samma insprutningsbox bara att automaten har en box till? Måste man in i boxen och rota eller kanske byta den?

Mycket frågor men hoppas nån har bytt eller ligger inne på bra info, ska bytas till sommaren om det inte är för mycket krångel.

Tack på förhand!

//Matte

Visa användare
12
crossfader
M5 Touring -92
530DA Touring -01
Tjenare, Jag skulle tro att det inte är några större problem att byta om man är lite händig, Bmw brukar inte vara så svåra att konvertera, allra helst åt de hållet. Så vitt jag vet finns de bara 6vxl låda original till 540:n, de kostar nog en hel del att köpa och min erfarenhet säger att när man konverterar kan de vara bra att ha en bil att plocka delarna ifrån, men kanske är svårt att hitta till vettiga priser när de gäller 540.
Vidare är de inget problem att regbes för det är de som ska till och kostar upp emot 1000:-, dock har jag bes en bil en gång utan att regbes och de gick bra, vet även en polare som gjorde det samma med kommentaren från besiktningsgubben att:
1. Du ska berätta att du konverterat
2. Du ska inte försöka dölja det och
3. Ha inte automatlådan i skuffen :D ;)
Hoppas de är lite hjälp på vägen i alla fall!
crossfader: Tackar för svaret, hjälper en hel del, och Automatlådan i skuffen är ju ingen höjjdare att ha kanske hehe.. :)

Vet du om det är fler växellådor som passar?

Nån som har mer info ang databox/boxar hur man går till väga där, kopplar man ur automat boxen om det nu är separat?

Passar delarna från 530? Visserligen 5vxl låda men kanske funkar bra i 540 också?

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
crossfader: har du regbesiktat en bmw med bytt låda?
jag skulle nog vilja grusa planerna och påstå att det är mer eller mindre omöjligt att få den igenom en besiktning!:)
Visa användare
12
crossfader
M5 Touring -92
530DA Touring -01
Jag har bes en bmw med bytt låda till manuell. Inga probbs. Har även en ny sådan grej på gång med en gammal 528:a i dagarna, hurvida den går igenom har vi inte sett än.
Dock är de ju så att enligt byråkratin så ska det regbesiktas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.