|
|
|
|---|---|
|
Som novis på såväl detta forum som M5 har jag lite funderingar. Kör en del i jobbet och har fått lov av "chefen" att köpa en säkrare bil. 1: Pallar dom dagliga resor utan allt för mycket strul? 2: När kom airbag (krav för att klassas som säkrare av "chefen") 3: Finns det några "original" fordon kvar, eller är alla mer eller mindre modifierade?? 4: Vilken utrustning rekommenderar/avråder ni från att bilen har?? Motorvärmare?? Söker först och främst en kombi, men tillgången är ju begränsad så en fräch sedan kan gå! Tacksam för alla typer av synpunkter på bilemodellen!! | |
|
1. M5 håller alldeles utmärkt som bruksbil. De flesta rullande M5:or används som sådana. 2. Jag tror airbag kom -92 (samtidigt som touring....) 3. Många är givetvis modifierade men givetvis finns det orörda och de är en sådan du skall leta efter. 4. Motorvärmare är ju givetvis att rekommendera om du skall ha den som bruksbil. Finns både med fabriks-/eftermonterade bensinvärmare och dessutom går det att montera vanliga elmotorvärmare (Defa etc.) Övrig utrustning är ju upp till var och en att önska och en sådan önskelista kan bli lång (klima är dock ett grundkrav); Nürbürgringpaketet, taklucka, elstolar, elrollo, dörrollos, skinn, farthållare, färddator (finns kanske i alla?).......... Lycka till! |
|
|
Tillägg på utrustning; Om du skall använda den året runt så är strålkastarrengöring ett nyttigt tillbehör (krav kanske man skall säga..). |
|
Colin |
Inga problem om du har råd med driftskostnaderna. Försök att få tag på en -95 med den 6-växlade lådan,den 5-växlade är lite tröttsam i längden på landsväg. Allt under 3.5 liter är Briggs & Stratton.. |
|
Den ligger väl snäppet under 928'an i kostnader, så ja är väl medveten om att det kostar om man vill ha kul. Åker 131hk 745 med dryga 34000 på mätaren för tillfället. Perfekt på vintern, såpass slö så bristen på antispinnfunktion inte känns så tungt. Tungt är däremot omkörningar. Såg att en del verkade ha problem med läckande olja i elektroniska stötdämpare. Detta något som ska undvikas i möjligaste mån?? Tackar för snabba och innehållsrika svar!! |
|
| Får du tag på en originalbil med 3,8liters motorn så tror jag att det sitter elektroniska dämpare på alla,är inte riktigt säker och dom är dyra men bra när dom funkar.jag tycker det är en kanon bil även fast den gärna vill ha ca 1,8liter milen vid stadskörning. | |
|
Jag använder min m5 dagligen det är inga problem alls utan tvärtom det är roligare at jobba med m5 . bensin den drar ungeför 1,5l milen . Jag tycker man skall använda dessa bilar och inte rulla sveav.eller andra. bara för visning.bilar skall köras året runt Kör på höger sida |
|
|
Min är -91 och har airbag. Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
|
Kör min året om, fungerar skit bra som bruksbil, ca 1.7l milen, mest stadskörning. Min är också en -91:a med airbag... Patrik L |
|
mpowercrille |
har en m5 3.8 kör den i jobbet det e klart den drar mer en fiat punto men det är utrymme och drag kombinerat. har desutom familj och är utmärkt för barn vagnar och stor handel på lördagar köp eller lid mpowercrille |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.